Perspectiva xerárquica

Imaxe na que se representa o Arcebispo Xelmírez, de máis tallla, e ó resto teñen menor tamaño pola súa importancia secundaria. Atribuido á Escola Compostelana (século XII) "Xelmírez e os fundadores do mosteiro" , Miniatura do Tumbo de Toxoscuros, folio 21, mosteiro de San Xusto e Pastor de Texosaulos, Lousame, A Coruña. Arquivo Histórico Nacional, Madrid
María Villarino. Imaxe na que se representa o Arcebispo Xelmírez, de máis talla, e o resto teñen menor tamaño pola sua importancia secundaria (CC BY-SA)

Definición

Perspectiva xerárquica: perspectiva na que as figuras representadas dispóñense por tamaños segundo sexa a sua relevancia e importancia.

Apoio visual

Fernando Díaz (CC BY-SA)

Explicación

(Século XIII) Detalle do tímpano, abadía de San Pedro, Moissac, Francia
Fernando Díaz. Representación do Pantocrátor, xuiz universal, xunto aos Evanxelistas e o Apostolado (CC BY-SA)

Toda perspectiva é unha forma de representalo espazo  nunha superficie bidimensional, aínda que este tipo de perspectiva non pretende evocar a realidade natural senon a simbólica.

A perspectiva xerárquica foi empregada por artistas dende a Prehistoria, tanto en escenas como en partes dunha figura en solitario (agrandar unha man, un ollo, as poutas,...). Aínda que, esencialmente, fai referencia á xerarquización por tamaños segundo a orde e importancia, como indica o propio termo.

En Mesopotamia e Exipto, as figuras represéntanse con tamaños proporcionais segundo a importancia social ou o protagonismo na escena (imaxe 1).

Outras veces, a escena componse segundo unha xerarquía espiritual, é dicir, cun tamaño dado pola súa proximidade á divinidade (imaxe 2).  A perspectiva xerárquica convírtese nun recurso que reforza a función simbólica, didáctica e propagandística da obra (imaxe 3).

Dende o Renacemento cobra máis importancia a representación do natural, e polo tanto, substitúese esta persepectiva simbólica por outras naturalistas: lineal, aérea, axonométrica, militar,...

Imaxe 1
(Período Arcadio, ca. 2.250  a.C). "Estela de Naram-Sin" [Baixorrelevo en pedra arenisca] Museo do Louvre, París
María Villarino. Ilustración de estela mesopotámica onde se representa ó rei Naram-Sin, de máis tamaño, sube un outeiro seguido dos soldados do seu exército e pisando sobre os enimigos vencidos de manor talla (CC BY-SA)