Iconografía

Definición

Iconografía: materia que estuda a orixe, formación e desenvolvemento do tema ou asunto representado nas expresións artísticas, así como da sua simboloxía e os atributos que identifican a personaxes e lugares.

Apoio visual

Fernando Díaz (CC BY-SA)

Explicación

de Valdés Leal, Juan (1672) "In ictu oculi" [óleo sobre lenzo], igrexa do Hospital da Santa Caridade, Sevilla
Fernando Díaz. Tema típicamente barroco con atributos e símbolos (CC BY-SA)

As dúas grandes series iconográficas da arte occidental son a mitoloxía clásica (imaxe 1) e a cristiá (imaxe 2).

Para que os lugares e personaxes nas obras artísticas sexan recoñecibles, é frecuente que os/as artistas empreguen elementos simbólicos, aludindo a textos, lendas ou á tradición iconográfica. Estes elementos chámanse atributos.

Os matices da diferencia conceptual entre iconografía e iconoloxía son pouco precisos;  en realidade compleméntanse. A iconografía ocúpase da orixe e desenrolo dos temas figurados que se representan nas obras de arte, mentres que a iconoloxía descifra a súa evolución e significado.

Na imaxe de exemplo (imaxe 3), obsérvase a un home case espido, atado e cunha coroa de espiñas e con xesto doente. Ó seu carón, un patricio romano, amósao ao público. Por estes todos atributos, é un tema do Novo Testamento coñecido como Ecce Homo. E a pasaxe que narra o intre no que o gobernador romano Pilatos expón a Cristo nun momento da Paixón.

Imaxe 1
Escena de tema mitolóxico. (ca. 9 a.C.) "Tellus, nai terra e de Eneas" ou "Pax Augusta, Deusa da Paz" [relevo sobre mármore] Museo della´Ara Pacis Augustae, Roma
Fernando Díaz. Relevo de tema mitolóxico (CC BY-SA)
Imaxe 2