Parteluz

Definición

Parteluz: elemento arquitectónico construtivo ou decorativo disposto no centro do van dunha fiestra ou dunha porta, partindo a luz dese van. O resultado é un van xeminado ou bíforo. Nas fiestras pode chamarse mainel ou montante.

Apoio visual

Fernando Díaz (CC BY-SA)

Explicación

Posible elementos dunha portada, un deles o parteluz
María Villarino. Posibles elementos dunha portada (CC BY-SA)

O parteluz pode ser unha columna ou un piar (simple, cruciforme, composto, con elementos apegados,...)

Dispónse baixo un tímpano ou un arco dunha portada ou dunha xanela. É característico das portadas románicas e góticas (imaxe 1).

Tamén pode estar decorado con esculturas (estatua columna, altorrelevo, baixorrelevo,...) formando un conxunto iconográfico coas xambas, arquivoltas, e  outros posibles compoñentes das portadas (imaxe 2).

Cando o parteluz divide unha fiestra a modo de montante, resulta unha ventá partida chamada aximez ou bífora. Oaximez é moi característico da arte gótica e islámica (imaxe 3).

Imaxe 1
(Século XII) Igrexa de San Trófimo, Arlés
Fernando Díaz. Parteluz nunha portada románica (CC BY-SA)
Imaxe 2