A educación en Grecia
A educación grega era inevitablemente moito máis informal que o seu equivalente moderno. Antes do século V a.C., a educación estaba en mans de titores privados, o que significaba que só os ricos podían asumila. A excepción á regra era Esparta, que impoñía un sistema uniforme aos nenos e ás nenas, que podería estar en vigor moito antes da época clásica.
Os nenos atenienses comezaban a súa escolarización ao redor dos sete anos. Mentres os seus pais puidesen pagar a matrícula ou non esixían que os seus fillos fosen produtivos.
Como a Atenas democrática esixía aos seus cidadáns que fosen polo menos funcionalmente alfabetizados, moi poucos nenos eran completamente analfabetos.
A educación básica ateniense consistía na lectura e a escritura, a formación física e a música. A lectura e a escritura eran ensinadas polo grammatistes, que se traduce aproximadamente como "mestre de letras". Os alumnos practicaban as letras en tabliñas enceradas cunha pluma chamada stylos. Os anacos de cerámica rotos, chamados ostraka, servían tamén para escribir.
Os gramáticos tamén se ocupaban da literatura, esixindo aos alumnos que aprendesen pasaxes de poesía épica, lírica e dramática. A memorización era un elemento crave no proceso educativo.
O instrumento musical máis popular era a lira ou kithara, que era ensinado por un músico coñecido como kitharistes. A lira tocábase nas celebracións privadas, chamadas simposios, da mesma maneira que hoxe se toca a guitarra nunha festa. Tamén se impartía a educación física, baixo a tutela dun mestre chamado paidotribes. Só uns poucos nenos aprendían a debuxar. Parece que se prestaba pouca atención ás matemáticas. Aínda que Atenas non esixía a educación dos nenos e non se implicaba no plan de estudos, trataba de manter certos valores. En Atenas, era esencialmente responsabilidade do pai asegurarse de que os seus fillos recibisen unha educación adecuada. Se non o facía, segundo unha lei atribuída a Solón, o fillo quedaba liberado da obrigación de manter ao seu pai na vellez.
Coa excepción dos escravos chamados paidagogoi (literalmente "guías de nenos", de onde procede a palabra pedagoxía), que acompañaban aos seus novos amos á escola e sentaban detrás deles na aula, ningún adulto podía entrar na escola.
As competicións patrocinadas publicamente pretendían fomentar o logros dos alumnos. No festival coñecido como Apaturia, por exemplo, outorgábanse premios aos nenos por recitar. Por último, ninguén parece expor ningunha obxección aos castigos corporais, e é moi probable que se aplicase comunmente.
A educación das nenas atenienses era probablemente mínima. A maioría recibía unha formación básica no manexo do fogar, xeralmente das súas nais. Aínda que algunhas mulleres eran capaces de tocar un instrumento musical, como vemos nas representacións da arte grego, é probable que poucas estivesen o suficientemente informadas como para opinar sobre os temas políticos da época. Aínda así, non debemos descartar a posibilidade de que as mulleres atenienses non fosen tan submisas como ás veces se supón.
Noutros lugares do mundo grego, as nenas recibían pouca educación, aínda que pode haber algunhas excepcións. A poetisa Safo, por exemplo, está asociada a unha escola para mulleres novas que floreceu na illa de Lesbos na segunda metade do século VII a.C.
A única sociedade na que as nenas recibían algunha educación a cargo do Estado era Esparta, principalmente de tipo ximnástico e deportivo, como preparación para soportar mellor a maternidade
A educación superior comezaba para os mozos atenienses ao redor dos 16 anos. As principais materias que se impartían eran a retórica e a filosofía. A capacidade de falar en público non só era o selo dun cabaleiro ben educado, senón tamén un atributo vital para calquera que quixese facerse notar nunha sociedade democrática, xa sexa na asemblea política ou nos tribunais de xustiza ou en contextos máis informais como o simposio.
A retórica foi ensinada por primeira vez polos sofistas cara á metade do século V a. C., aínda que a súa importancia xa se observa en Homero, onde a capacidade de persuasión en público é un ben prezado entre os principais guerreiros aristócratas. Os sofistas foron condenados rotundamente por Sócrates, que consideraba a súa formación como contraria ao exercicio da filosofía. Fíxoo en parte porque adoptaron unha postura relativista sobre a moral, mentres que el e o seu alumno Platón eran filósofos idealistas que crían que a virtude non era negociable, por así dicilo. Tes máis información deste tema no apartado do nacemento da filosofía grega, na unidade 5. Do mesmo xeito, o dramaturgo cómico Aristófanes búrlase dos sofistas na súa obra As Nubes transformando con picardía a Sócrates nun sofista por excelencia que ensina aos seus alumnos para facer que o peor caso pareza o mellor, sen ter en conta a verdade. A hostilidade entre os practicantes da retórica e a filosofía perduraría case toda a Antigüidade.
No século IV a.C. empezaron a xurdir escolas de retórica no mundo de fala grega, incluída unha en Atenas dirixida por un orador chamado Isócrates, o que indica que a disciplina alcanzara respectabilidade. Aristóteles tamén instruíu aos seus alumnos en retórica, ademais de en filosofía, e escribiu un tratado moi influente sobre o tema. Cando os estados gregos perderon a súa independencia, a retórica deixou de ter importancia política, pero seguiu sendo o centro da educación superior. Ademais de acoller aos sofistas, mestres itinerantes que residían só temporalmente na cidade, Atenas foi tamén a sede das catro principais escolas filosóficas. As dúas primeiras en establecerse foron a Academia de Platón e o Liceo de Aristóteles. Atenas seguiu sendo un centro filosófico de primeira orde durante o período helenístico e máis aló.