Saltar navegación

A porca

 

Glosario

Cuarta

mano_izquierda.png

Definición:

Medida entre a punta do polgar e o dedo maimiño coa man estendida.

Exemplo:

Á mesa fáltalle unha cuarta

Nicho

agujeros.png

Definición:

Cavidade feita na parede, nun muro ou no chan

Exemplo:

Antón fixo un nicho no chan

Uz

arbusto .png

Definición:

Arbusto común nos montes de Galicia

Exemplo:

As mocas estaban feitas de uz

Vara

palo.png

Definición:

Medida de lonxitude equivalente a catro cuartas. Pau longo e delgado

Exemplo:

Na antigüidade a xente medía a lonxitude en varas

A porca

Elementos do xogo da porca, dúas mocas e unha porcaA porca é un xogo moi estendido na provincia de Ourense e polos instrumentos empregados podería estar vinculado ao coidado do gando.

Os elementos do xogo son parecidos aos do hóckey ou mesmo ao golf. Estes elementos son: un pau (moca, cachouna, caneira...), feito tradicionalmente de uz, e unha bóla de madeira dura (porca, pino), de 6 a 12 cm de diámetro. Nalgúns sitios este elemento substitúese por calquera outro elemento que rode e poida facer as funcións de bóla.

Xógase nun espazo amplo e despexado, de forma circular, que permita os movementos cos paus, pero delimitado no chan. No centro do chan escávase “un cortello”  e diante de cada unha das persoas xogadoras escávase tamén un pequeno burato (ou nicho). Cada persoa participante e dono do seu nicho mentres teña a “moca” dentro del.

O número de xogadores e xogadoras é variable, pero o número ideal pode ser cinco ou seis.

Comeza o xogo botando a sortes para saber quen é "o porqueiro ou porqueira". Unha maneira de sortear é colocando a porca a uns 20 metros do curral e intentar, cada unha das persoas participantes do xogo, metela no curral empregando a moca co menor número de golpes posibles. O que empregase máis golpes sería o porqueiro.

Iníciase o xogo e o porqueiro ou a porqueira vai buscar a bóla para traela a o terreo de xogo e tenta meter a bóla no curral con algunhas normas:

  •  Os desprazamentos da bóla téñense que facer sempre coa moca.
  •  Pode coller a bóla coa man pero si a ten na man non pode desprazarse, aínda que si que pode lanzar a bola cara ao burato central.
  •  O resto das persoas xogadoras non poden tocar ca man, só ca moca ou cos pés.
  •  Se cando é lanzada a consegue coller no aire gaña o xogo.
  •  Non se pode levantar moito a moca para evitar accidentes.

O porqueiro ou a porqueira pode ganar o xogo de dúas maneiras:

  1. Metendo a porca no curral. Neste caso berraría: “Hai trocos!", e todas as persoas xogadoras teñen que cambiar de posición e abandonar o seu nicho, momento que aproveita o porqueiro ou porqueira para introducir a súa moca. Desta maneira despraza a un dos xogadores ou xogadoras, que pasa a ocupar o posto de porqueiro ou porqueira.
  2. Se nalgúns lances do xogo o porqueiro ou a porqueira consegue meter a moca no nicho de algunha das persoas xogadoras, sempre que este libre, gaña o posto e intercámbianse as posicións.

Variantes:

Nalgúns casos fálase dunha variante con dous equipos de tres xogadores e dous campos diferenciados. O xogo desenvolvese como un partido con equipos enfrontados e o “curral” faría as veces de portería.

Ver o vídeo con subtítulos (nova xanela)

Lectura facilitada

Xogo estendido pola provincia de Ourense e relacionado co coidado do gando.

Utiliza un pau longo ao que chaman moca,

e una bola de madeira dura que chaman porca.

Xógase nun espazo amplo e circular cunha marca.

No centro do círculo escávase un oco ao que chaman cortello e outros ocos máis pequenos que chaman nichos para cada persoa que participa no xogo.

Cada xogador coida o seu nicho metendo a moca dentro del.

O xogo iniciase botando a sortes para saber quen é o porqueiro ou porqueira. 

Algunhas normas:

  • Os desprazamentos da moca téñense que facer sempre coa man.
  • O porqueiro ou a porqueira pode coller a bóla coa man, pero non pode desprazarse con ela. Só a pode lanzar cara ao cortello.
  • O resto dos xogadores non poden tocar a porca coa man, so coa moca ou cos pés.
  • Se cando lanzan a porca o porqueiro ou a porqueira consegue atrapala coas mans, gaña o xogo.
  • Non se pode levantar moito a moca por seguridade.

O porqueiro ou a porqueira gaña o xogo e é substituído por outra persoa participante de dúas formas:

  • Metendo a porca no curral
  • Metendo a súa moca nun dos nichos dos outros persoas que xogan.

Feito con eXeLearning (Nova xanela)