Instrumento cunha corda ou correa flexible suxeita a un mango
Exemplo:
Golpeo co látego a buxaina para que xirase máis tempo
Sector
Definición:
Parte dun círculo entre dous radios e o arco da circunferencia.
Exemplo:
Cortou o pastel en varios sectores
Trompo, peón ou buxaina
Este enredo é coñecido con moitos nomes: peón, trompo, buxaina, pión ou sevillana. Trátase dun xoguete de madeira, aínda que na actualidade tamén se producen en plástico, que ten na punta unha parte de metal para que baile con máis facilidade e durante máis tempo.
Na modalidade máis estendida utilízase unha corda, que ten o nome de piola, que se enrola sobre a buxaina e ao tirar o brinquedo comeza a dar voltas. Non existe unha forma única de enrolar a piola, no vídeo podes ver unha forma de poñer a piola ao redor do peón.
Unha forma de poñer a piola
Tipos de buxainas segundo a forma de poñelas a xirar.
Con piola
Utilizan unha corda que se enrola sobre a buxaina.
De dedos
A buxaina comeza a xirar cun movemento rápido de dedos
De látego
Usan un látego pequeno para poñer en movemento e manter xirando o trompo
Con lanzador
Utilizan un mecanismo ou un aparello externo para que a buxaina comece a xirar.
Partes dunha buxaina
1 Pirucho.
2 Capa.
3 Panza.
4 Ferrón.
Segundo a forma o ferrón pode ser:
5 Ferrón de bola.
6 Ferrón de punto.
7 Ferrón de tope.
Divertimentos con buxainas
Habelencias
Trátase de demostrar as habilidades co uso do peón, por exemplo bailar na man, bailar ao ar, facer un corredor ou mover a buxaina por un carril feito coa piola dobrada á metade.
Xogos
A vida
Deben participar ao menos dúas persoas. Lánzanse as buxainas ao mesmo tempo dentro dun círculo pintado ou marcado no chan.
Gaña a persoa que mantén durante máis tempo a buxaina xirando dentro do círculo.
Carreira de peóns
Trátase de facer unha carreira coa buxaina dando voltas sobre a palma da man. Hai que ter moita destreza no manexo do peón porque para gañar temos que chegar á meta coa buxaina bailando.
A cruz
Píntase unha cruz no chan, as persoas xogadoras lanzan a buxaina por orde. Cando paran os peóns, gaña a persoa que deixou a buxaina máis preto do centro da cruz.
Turbo Debúxase un círculo no chan, e divide en dez sectores numerados (de 1 a 10). Os xogadores e as xogadoras lanzan as buxainas sobre o círculo. Suman puntos segundo o sector no que parou o trompo.