Seguimento do traballo de investigación

Coordinación do grupo e seguimento do traballo

Ocultar

Imaxe IA creada por Luis Fernández Lopez empregando ChatGPT -4, versión 2.. Trabajo en equipo (CC BY-SA)

Realizar un proxecto de investigación é unha excelente oportunidade para aprender, descubrir e desenvolver habilidades como o traballo en equipo, a organización e a creatividade. Porén, para que un proxecto sexa exitoso, é importante contar cunha boa coordinación entre as persoas que conformades o grupo de investigación  e un seguimento constante do traballo. Pero, por que é tan importante? Imos explicalo.

Que significa coordinar un proxecto?
A coordinación consiste en organizar as tarefas de xeito eficiente, asignando roles e responsabilidades claras a cada membro do equipo. Nun proxecto de ciencias, isto pode implicar:

  • Decidir quen busca información, quen realiza experimentos, que consigue material ou quen vai rexistrando datos. É importante que rotedes nas funcións, para que todos e todas aprendades de todo o proceso. 
  • Establecer e respectar prazos para completar cada parte do traballo.
  • Asegurarse de que todos os membros saben cal é o obxectivo en cada momento.
  • Contar cunha boa coordinación, o equipo pode perder tempo, duplicar esforzos ou deixar tarefas importantes sen facer. É importante que, en cada momento, teñades unha persoa coordinadora e aceptada por todo o grupo. 


Por que é esencial un bo seguimento?
O seguimento é o proceso de comprobar que todo vai segundo o plan. Axuda a identificar problemas a tempo e buscar solucións antes de que afecten o proxecto. Por exemplo:

  • ¿Os experimentos están dando os resultados esperados?
  • ¿O traballo está avanzando ao ritmo axeitado?
  • ¿Hai algún membro do equipo que precise axuda para completar a súa parte?
  • O seguimento evita que os erros pequenos se transformen en grandes problemas.


Beneficios dunha boa coordinación e seguimento

  • Mellor comunicación: todo o grupo de investigación sabe o que se está a facer e como se está a facer.
  • Menos estrés: os prazos e responsabilidades están claros, o que axuda a evitar confusión.
  • Resultados de calidade: cando o equipo está organizado, é máis probable que o proxecto sexa un éxito.
  • Aprendizaxe activa: coordinación e seguimento axudan a mellorar a capacidade de xestionar proxectos no futuro.

Consellos prácticos para o grupo

  • Reunións regulares: planificade momentos para revisar o progreso e discutide calquera dificultade.
  • Usade ferramentas de organización: aplicacións, listas de tarefas ou calendarios poden axudar a que todos e todas vose manteñades organizados.
  • Distribúide as tarefas de xeito equitativo: Todos e todas debedes colaborar e contribuír ao proxecto.
  • Resolvede conflitos de forma positiva: se hai desacordos, traballade para atopar solucións a través do diálogo. Máis adiante adicamos unha parte da unidade a esta importante competencia. 


En poucas palabras, un proxecto de investigación non só trata de descubrir algo novo ou demostrar unha hipótese, senón tamén de traballar en equipo de forma eficaz. Cunha boa coordinación e seguimento, aprenderedes máis, traballaredes mellor e conseguiredes resultados que realmente vos encherán de orgullo.

Nos apartados que seguen, tedes formatos de documentos que poden servir de modelo para a coordinación e seguimento. 
 

Ficha de coordinación do equipo de investigación

Ocultar

Deixo aquí un modelo de ficha de coordinación do grupo de investigación, que pode empregarse para toda a fase de experimentación ou adaptarse ao longo do proceso, mudando as responsabilidades para favorecer as aprendizaxes de todas as persoas implicadas. Obviamente, podedes modificar ou crear unha ficha personalizada que se adapte mellor ás necesidades e características do voso traballo concreto. Este só é un modelo orientativo.

ficha coordinacion

Non é mala idea tela compartida na aula virtual ou no google drive, e que sexa de coñecemento do voso profesor ou a vosa profesora. 

Diario de investigación

Ocultar

O diario ou bitácora de investigación é o documento do grupo de traballo onde se recolle o día a día da experimentación. Este recurso é fundamental para organizar o proceso, argumentar as conclusións e redactar a memoria final do proxecto. No diario inclúense notas e comentarios das persoas investigadoras ao longo do proxecto piloto, rexistro da toma de datos, explicacións de vídeos ou fotografías captadas, incidencias, solucións aos problemas detectados, comentarios de mellora do profesorado e calquera outro aspecto que se considere relevante para o traballo.

Anotar todo na nvestigación é esencial, xa que permite rexistrar os pasos realizados, os avances acadados e os erros cometidos, garantindo que nada importante se perda. Estas anotacións axudan a facer un seguimento do progreso, aprender dos erros e explicar mellor os resultados ao final. Ademais, facilitan que outras persoas entendan o traballo realizado e comproben os resultados, algo clave no ámbito científico. O diario tamén funciona como evidencia de que se seguiu un proceso rigoroso e organizado. Para iso, é importante usar un soporte axeitado onde se anoten as actividades diarias, observacións, dificultades e pensamentos, acompañados de esquemas, debuxos ou gráficos cando sexa necesario. Este hábito permite realizar un traballo máis completo, claro e profesional.

Aquí tedes un posible modelo que, por suposto, podedes adaptar á vosa investigación. 

seguimento

O diario de investigación proposto conta cos seguintes apartados:

1. Periódo (datas)

As datas de cada fase da investigación, pode ser unha semana ou un día, dependendo do proxecto.    

2. Obxectivos do traballo nese período

Rexistrar o que se pretende facer ou acadar na sesión ou período. Por exemplo: realizar unha medición específica, probar unha hipótese, analizar datos ou completar unha tarefa concreta.

3. Descrición das actividades

Detallar, paso a paso, as accións realizadas: experimentos, observacións, tarefas prácticas, consultas de fontes ou análises. Isto axuda a reproducir o proceso no futuro.

4. Observacións e resultados

Anotar os datos obtidos, os comportamentos detectados, as medidas tomadas e as reaccións inesperadas. Pódense acompañar de esquemas, debuxos ou gráficos para mellorar a comprensión.

5. Problemas e solucións

Rexistrar as dificultades atopadas durante o período, os erros cometidos e como se resolveron. Tamén se poden engadir reflexións sobre como estas experiencias afectan o proxecto e que pasos se deberían seguir a continuación.

6. Conclusións e próximos pasos

Resumir os resultados obtidos no período e indicar os seguintes pasos para continuar o traballo. Este apartado serve como guía para organizar as próximas sesións.

7. Acordos

Moi resumidamente, indicade as tarefas concretas acordadas e as persoas responsables para os próximos días.

8. Descrición de imaxes e vídeos

Incluír unha breve explicación das imaxes e vídeos captados, indicando o seu contexto e relevancia para o proxecto.

9. Comentarios docentes

Anotade, de ser o caso, os comentarios e recomendacións do voso profesor ou a vosa profesora. 

Non é mala idea tela compartida na aula virtual ou no google drive, e que sexa de coñecemento do voso profesor ou a vosa profesora. 

Adiviña

Ocultar

2

Observa as letras, identifica e enche as palabras que faltan, importantes nos textos anteriores.

Número de preguntas: 3

Acertos: 0

Erros: 0

Puntuación: 0

Límite de tempo (mm:ss):

00:00

Minimizar:
Pantalla Completa:
Xenial! A pista é:
Pregunta sen imaxes
Audio
Autoría:

Prema aquí para xogar:
Resposta:
Pregunta:
Escribe a palabra correcta e preme en Responder. Se dubidas, preme en Seguir.
O navegador non é compatible con esta ferramenta.