Saltar navegación

1. Atrévete a abrilo!

 

Glosario

Abafar

Imaxe dunha persoa que está abafada

      Definición:

Dificultarlle a alguén a respiración ao impedirlle respirar. Tamén significa molestar alguén cando insistimos moito nunha petición. Algúns sinónimos deste verbo poderían ser asfixiar ou afogar. Como antónimos temos desabafar e desafogar, entre outros.

Exemplo:

Abáfasme moito, que non deixas de molestar.

Arxila

Imaxe dunha morea de arxila ao carón dun xarrón

Definición: 

Rocha sedimentaria de diversas cores e texturas que cando se molla con auga se volve plástica e branda. Ao cocela vólvese dura. Coa arxila podemos modelar obxectos como floreiros, pratos, figuras decorativas...

Exemplo: 

Merquei arxila para facer un floreiro.

Bestiario

Imaxe dun lobo

Definición: 

Colección de relatos ou fábulas con ilustracións de animais reais ou fantásticos. Nos bestiarios tamén se pode falar de criaturas mitolóxicas.

Exemplo:

Estaba ollando un bestiario onde viña a descrición dunha meiga, un lobishome e un trasno.

Enxergar

Imaxe dunha muller ollando de fronte

Definición:

Ver ao lonxe algo ou alguén sen distinguir ben. Tamén significa que alguén comeza a comprender algo ou a percibir algo.

Exemplo:

Enxergo unha sombra pero non a podo ver ben.

Papiro

Imaxe dun papiro exipcio con xeroglífico

Definición:

Folla ou lámina para escribir confeccionada polos antigos exipcios a partir do tronco da planta de papiro. Tamén se lle chama así ao manuscrito antigo redactado sobre estas follas de papiro.

Exemplo:

Atoparon un papiro con xeroglíficos exipcios.

Pergameo

Imaxe dun pergameo

Definición:

Pel de animal preparada antigamente para escribir nela ou forrar libros. Tamén se lle chama así ao propio documento escrito nesa pel. Na Idade Media algúns documentos literarios foron escritos ou copiados en pergameos. 

Exemplo:

O  pergameo Vindel contén as sete cantigas de Martin Codax.

Recensión

Imaxe dun libro

Definición:

Escrito onde se fai unha crítica dunha obra ou artigo. As recensións de libros serven para motivar e darlle a coñecer as obras ás persoas lectoras. As editoriais adoitan presentar unha recensión das súas obras.

Exemplo:

O libro interésame porque a súa recensión me chamou a atención.

Viaxando ao pasado

Imaxe dun pergameo

Adóitase dicir que cos libros podemos viaxar a moitos lugares e que son os nosos amigos. Hoxe en día temos tanto libros físicos (en papel, de tea, de plástico...) coma libros electrónicos.  Mais, saberías dicir onde e cando se inventou o libro? Se nos achegamos ao pasado poderemos saber que, probablemente, o libro naceu na antiga Mesopotamia e que o inventaron os sumerios. 

Na ilustración podemos ver un pergameo antigo. Os pergameos podían estar feitos a partir de pel de cordeiro ou doutros animais e escribíase sobre eles. Así, os primeiros libros eran de materiais coma táboas de arxila ou cera, e tamén podían ser de rolos de papiro.

A que evolucionou moito o libro?

Lectura facilitada

Os libros permítennos viaxar a outros lugares.

Os libros tamén poden ser os nosos amigos.

Hoxe hai libros en papel e libros electrónicos, que lemos nunha pantalla.

É moi probable que o libro se inventase na antiga Mesopotamia.

Ao principio os libros non eran de papel, senón doutros materiais.

Os primeiros libros

Despois de ler esta pequena información sobre o libro investiga máis detalles sobre os libros antigos e escribe no teu caderno un pequeno resumo de como eran os primeiros libros.

Un tesouro por descubrir

Parácheste a contar algunha vez a cantidade de libros que hai ao teu redor? Na túa clase seguro que hai centos deles, e se vas á biblioteca do instituto ou do teu concello poderalos contar ata por miles: libros grandes e pequeniños, libros antigos e libros que aínda recenden a novo, libros de ciencia, libros de historia, contos, novelas, poemarios, obras de teatro, cómics e os teus libros de texto...

Sala Oval da Biblioteca Nacional de Francia, no edificio Richelieu

A moitas persoas esta gran diversidade de libros pode resultarlles un tesouro fascinante. En cambio, outras séntense abafadas ante tal cantidade de libros. Entre tantas obras pódelles resultar difícil decidir que ler e atreverse a abrir un libro só polo pracer de lelo. Perden así a oportunidade de descubrir o tesouro agochado nos libros.

Un recurso habitual para orientarte na lectura e non perdéreste entre tantos libros son as recomendacións lectoras que che fai o profesorado ou que che fan nas bibliotecas e nas librarías... Aínda así, estas recomendacións case sempre veñen de persoas adultas que non sempre atinan cos teus gustos e intereses.

O bibliotecario, un cadro de Giuseppe Arcimboldo

Como podemos solucionar isto? Que ocorrería se che recomendasen os libros rapaces e rapazas da túa idade? Cres que entenderían mellor as túas inquedanzas lectoras?

Propoñémosche crear unha revista literaria e cultural para xente nova. Nela publicarás as túas recensións sobre diversos libros de narrativa xuvenil en galego e tamén farás as túas propias recomendacións lectoras.

Ademais, a túa revista, a vosa revista, cruzará fronteiras. Queremos que a rapazada doutros lugares tamén coñeza a lingua e a literatura galegas. Despois de publicar a revista, enviarédela a diferentes centros de ensino de Cataluña, das Illas Baleares, da Comunidade Valenciana e do País Vasco.

Lectura facilitada

Hai moitos libros ao teu redor, verdade?

Se vas á biblioteca do instituto atoparás miles de libros de todos os tamaños e de moitos temas distintos.

Tamén hai libros de distintos xéneros: poesía, narrativa, teatro...

Para empezar a ler hai outras persoas que che poden recomendar un libro, pero ás veces esas persoas non coñecen os teus gustos.

E se che recomenda un libro alguén da túa idade? Terá máis posibilidades de dar co que che gusta?

Neste REA crearás unha revista literaria e cultural para xente nova.

Nesta revista poderás recomendar libros e escribir o que pensas sobre eles.

Ademais, cando acabedes a revista mandarédeslla a rapaces e rapazas doutros lugares.

De que lugares? De lugares nos que se fala catalán e éuscaro.

E cales son eses lugares? Cataluña, as Illas Baleares, a Comunidade Valenciana e mais o País Vasco.

Que vas aprender?

  1. Reforzarás o teu hábito lector mediante a lectura compartida, a reflexión e a análise colaborativa das obras lidas.
  2. Afondarás nos procedementos para organizar o discurso e no uso correcto dos signos de puntuación e das formas verbais.
  3. Aprenderás a recoñecer os dous tipos de carta, a formar e a informal.
  4. Coñecerás as partes dunha revista (redacción, revisión e corrección, edición e maquetación).
  5. Aprenderás a gravar un booktrailer e a empregar algunhas ferramentas multimedia.
  6. Achegaraste ás características básicas do éuscaro e mais do catalán (saúdos e despedidas, grafías, localización xeográfica...)

Lectura facilitada

  1. Aprenderás a ler mellor e a pensar sobre o que liches.
  2. Aprenderás a escribir mellor e a usar mellor os signos de puntuación e os verbos.
  3. Aprenderás a distinguir unha carta formar dunha carta informal.
  4. Coñecerás como se fai unha revista (redactala, revisala, corrixila, editala e maquetala).
  5. Aprenderás a gravar un booktrailer e a empregar algunhas ferramentas multimedia.
  6. Aprenderás algunhas cousas sobre o vasco e mais o catalán.

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)