Saltar navegación

Unha volta a por que informar

Ti tamén estás a falar do teu concello?

Icono informarPensade se nas vosas conversacións falades de cousas que pasan no voso concello. Probablemente, como moitas das cousas das que falamos pode ser que pase desapercibido a cantidade de temas que teñen que ver coa vida no noso concello que están presentes nas nosas conversacións. Invitámosvos a que tomedes conciencia da presencia da vida do voso concello nas vosas conversacións. Ímolo facer en dúas fases:Ilustración de persoas conversando

En primeiro lugar, tratade de facer memoria sobre a última semana e anotade cal é a vosa primeira impresión. Destinade un pouco de tempo (duns catro minutos) a reflexionar que temas relacionados co voso concello poden ter cabida nas conversacións que mantedes.

En segundo lugar, imos iniciar unha análise máis rigorosa:

1. Cada quen escolle revisar unha das redes nas que recibe máis información; poden ser tanto plataformas de mensaxería (whatsapp, telegram) como calquera das redes sociais nas que podedes ter actividade (instagram, tik tok, twitter...)

2. Anotade se hai algunha referencia ao voso concello ou aspectos que teñen que ver coa vida no voso concello: ir pola rúa, actividades no instituto, no polideportivo, etc. Anotade nas mencións o tema e o momento do día.

3. Compartide esa información a través da folla de recollida de datos do grupo.

4. Contrastade a información recollida coa inicial e tratade de explicar que conclusións podedes extraer dese feito?

Obxectivos

Nesta sección, prestarase especial atención a:

- comprender a presencia de temas de proximidade local sobre as nosas conversacións e como o seu tratamento e a percepción que temos deles amosan unha vivencia concreta do mundo dixital e da experiencia de participación democrática nel.

- identificar os elementos que caracterizan unha esfera democrática na comunicación dixital local.

- xerar implicación na comunicación coma vía de participación no ámbito compartido da vida común.

- comprender a influencia dos termos e das elementos culturais asociados a eses termos na comprensión da nosa actividade comunicativa.

Informarse no mundo dixital

Un dos principios fundamentais da cidadanía democrática é a participación. Para participar, un cidadán o unha cidadá responsable e con compromiso cívico está ben informado/a. Que significa estar ben informado/a no mundo dixital?Ilustración diversos tipos de información

Na época dos medios de información audiovisuais (radio, televisión) e de prensa escrita o debate público tiña lugar a través de medios concretos e a participación directa da poboación nese debate era limitada. Con todo, iso no implicaba que a poboación interpretase as noticias, tomase posición, discutise no seu ámbito e empredese accións cando considerase oportuno (votacións, apoio a causas, presencia en asociacións, activismo de distinto signo, participación en manifestacións, etc).

Coas redes sociais (por exemplo, facebook), as aplicacións de mensaxería (whatsapp ou telegram, por exemplo) ou as plataformas de creación e difusión de contidos (twitter, instagram, twitch por nomear outros exemplos)  e do móbil como lugar fundamental de intercambio comunicativo as esferas do discurso público ese panorama anterior cambiou. Dun lado, as distintas empresas de comunicación e as plataformas de contidos teñen moitos máis datos da opinión da cidadanía e da súa conduta e poden personalizar as mensaxes con moita maior concreción. Por outra, a cidadanía conta con moitas máis fontes e o consumo de contidos e maior e máis individual. Este novo panorama implica retos importantes para unha sociedade democrática xa que podemos informarnos de moitos xeitos pero só un deles contribúe a formar persoas que poidan convivir en democracias diversas, complexas e abertas como son as nosas sociedades.

Como podemos delimitar que significa participar democraticamente?

Para definir que entendemos por informarse democraticamente, podemos destacar catro elementos que ten a información elaborada dende esas ideas: acceso, calidade, valoración e intervención.



Anglicismos

A novidade da comunicación en internet e a preponderancia da cultura inglesa tanto na propiedade das plataformas empregadas como no momento de denominar os fenómenos asociados explica a presencia moi frecuente de anglicismos na terminoloxía sobre información.

Denominamos anglicismo a un tipo de préstamo lingüístico onde a palabra ten a súa orixe no idioma inglés. Así é común denominar como youtubers aos encargados de producir contidos en plataformas como YouTube ou tiktokers aos que producen contido para Tik Tok. Outras veces empregamos palabras do galego como chío para denominar as mensaxes na plataforma Twitter aínda que moitas veces empregamos directamente o anglicismo tweet ou adaptado como tuit.

Un mensaxe que invite a participar

Duración:
1 sesión
Agrupamento:
Grupo de traballo (3-5)

Obradoiro:
O obxectivo: Elaborar unha mensaxe breve que resuma o explicado.  A actividade será de escritura cooperativa.

Desenvolvemento:

1. Individual, cada membro  propón tres mensaxes. As mensaxes teñen que ter 140 caracteres como máximo e deben conter unha indicación de finalidade.
2. En grupo: recóllense todas as mensaxes, lense e coméntase en común.
3.  Individual: Xa lidas as mensaxes, cada persoa do grupo debe propoñer refacer a súa listaxe de tres mensaxes coas seguintes condicións: unha das anteriores debe desaparecer e outra debe quedar tal cal; unha segunda mensaxe debe ser a modificación dunha anterior; e a terceira mensaxe debe ser copia dunha realizada polos compañeiros e compañeiras do grupo de traballo. Neste momento, a idea é aproveitar as achegas que xa se fixeron para tomar perspectiva sobre as tres mensaxes iniciais. 
4. En grupo: Volvede a recoller as mensaxes. Tratade de ver cales son as ideas máis repetidas.
5. Individual: A partir das ideas repetidas e do comentado no grupo, cadaquén fai unha única proposta de mensaxe. Pode ser unha súa, unha do resto de compañeiros e compañeiras ou unha modificación dalgunha das mensaxes propias ou alleas. En todo caso non pode ser completamente nova.
6. En grupo. Posta en común e elección da mensaxe final. Debe ser unha das xa elaboradas e, agás incorreccións lingüísticas, non pode modificarse.

Tomade nota ao final dos seguintes aspectos:
A mensaxe final recolle o que considerades máis importante?
Hai algunha idea que recollades que teña que ver coa anterior actividade? Pensade por que sucede isto?
Recollede esa información na folla de recapitulación da actividade. Vai servir para a actividade de reflexión final