Saltar navegación

Estuda o contexto

Unha perspectiva global

Icona de estudar o contextoSon moitas as estratexias empregadas para facer circular un contido desinformativo e as consecuencias sobre a convivencia. Nesta sección imos observar cales son os perigos da desinformación no contexto actual e os modos en que se propaga. Imos tomar como exemplo as noticias falsas que se difundiron coa pandemia do COVID-19 xa que ilustran vivamente as ameazas e retos para a sociedade no seu conxunto e analizaremos con máis atención un fenómeno concreto: os titulares clickbait ou ciberanzol.

Ter unha perspectiva máis completa do fenómeno da desinformación vainos axudar a entender mellor a súa importancia e a necesidade de contar con técnicas que reduzan a súa presencia e o seu efecto.

Obxectivos

Que ides aprender?

- Tomar conciencia dos perigos da desinformación na sociedade
- Entender as estratexias para captar a atención e deter a conduta de resposta esperable.
- Coñecer mecanismos de creación e difusión da desinformación
- Identificar as características dun titular non informativo.

Que ides facer?

- Ler sobre o concepto de infodemia.
- Comprobar a comprensión dos contidos sobre infodemia, estratexias de desinformación e os seus titulares.
- Identificar unha serie de titulares falsos e as estratexias empregadas.

Escoller titulares

Duración:
10 minutos
Agrupamento:
Grupo de traballo (3-5)

Fronte a estes catro titulares, preguntádevos cal sería o que escolleríades primeiro e por que.

  • Título 1: Le esta solución contra o coronavirus. Logo non hai volta atrás!!!
  • Titular 2: Gravemente enfermo de covid escribe pedindo axuda coas súas sabas.
  • Titular 3: 10 consellos para vacinarse que non crerás que existan!
  • Título 4: A inmunidade celular afasta a cuarta dose contra o coronavirus para a poboación en xeral

Infodemia e clickbait; cando a información afecta ao noso benestar

O 15 de febreiro de 2020 a Organización Mundial da Saúde declarou que dentro da súa loita contra a pandemia polo COVID-19 entraba o esforzo contra a información falsa, manipulada ou enganosa. O que a OMS denominou infodemia describía o conxunto de informacións onde un conxunto de feitos mesturados con especulacións e rumores e mais amplificados a audiencias masivas por efecto das novas tecnoloxías danaban de xeito desproporcionado a saúde pública favorecendo a expansión da enfermidade e debilitando a resposta social preventiva e as boas prácticas sanitarias entre a poboación.

A OMS sinalaba como a produción de contidos que buscan unicamente capturar a atención e unha difusión máxima como criterio fundamental poden chegar a desprezar e desatender finalidades fundamentais e producir un dano a bens comúns. A abundancia da información actual supón que se non hai mecanismos para xestionala axeitadamente a poboación desconfía das mensaxes que lle chegan e dos mecanismos lexítimos para a súa xestión. A OMS sinala como esa desconfianza disolve a necesaria cohesión social para tratar coa enfermidade dende o punto de vista epidemiolóxico xa que obriga ou a paralizar a toma de decisións axeitadas ao contexto ou directamente a tomar decisións prexudiciais e contraproducentes.Ilustración persoas atrapadas

Un virus novo como o coronavirus que provoca a COVID-19 causa un momento de incerteza que ten que ser xestionado con confianza e transparencia asumindo que a obtención de evidencias seguras require tempo e procesos de verificación. Comprobouse que o avance da pandemia foi paralelo ao avance dun volume de información con pouco rigor ou deliberadamente falsa que engadía aínda máis confusión en momentos xa de seu confusos. A infodemia xorde alí onde a falta de información de calidade impide achegar á cidadanía instrucións que orienten a súa conduta, fornezan o seu sentido de responsabilidade e permitan que os individuos avalíen lucidamente os riscos. Esta contradición de base entre información de interese público e información atractiva está na base do problema coa desinformación. Pódese observar no caso concreto dos titulares entre aqueles que son informativos e os que só buscan capturar aos lectores.

O clickbait, clicbait ou ciberanzol

O clickbait, clicbait ou ciberanzol é unha forma de presentar os titulares que podemos atopar habitualmente en redes sociais e en medios de comunicación dixitais no que a procura de captar a curiosidade do receptor e que faga clic a unha ligazón é a finalidade principal. Trátase dunha práctica habitual derivada da procura de mecanismos que melloren o posicionamento dun contido e forzar a atención da audiencia para manter o tempo de exposición á publicidade que está asociada a un contido concreto. O uso de clickbait está fortemente influído por estratexias de márketing dixital e os procesos de viralización de contidos. Este tipo de estratexias é máis frecuentes en medios que buscan unha mestura de entretemento e información pero tamén influíu sobre os medios cun perfil puramente xornalístico.

O titular sempre foi un elemento clave da estrutura dunha mensaxe pero no caso dos medios dixitais a súa importancia é maior. O deseño hipertextual dos sitios web provoca que a bondade do deseño dun titular dependa de se é accionado (acada un clic) ou non, é dicir, se pode suscitar unha resposta na audiencia suficiente.

A conversión dos titulares en ciberanzois deriva de ser un mecanismo exitoso. As plataformas dedicadas á distribución de contidos obteñen información precisa sobre o éxito dos contidos que producen, do tempo de permanencia dos usuarios e da audiencia que acadan. O éxito real e constatable, por tanto, dos titulares elaborados segundo as técnicas no ciberanzol provocan que sigan a manterse coma estratexia comercial e de atracción de tráfico cara ao medio. Só a percepción de que é unha técnica molesta e en consecuencia deixen de ser consultados na práctica polos usuarios pode cambiar o seu emprego. De feito, unha das características fundamentais do clickbait é o desequilibrio entre a promesa que realiza nun inicio e o resultado que ao final ofrece. A conciencia dese desequilibrio debería invitar aos consumidores a rexeitar eses ofrecementos.

Os trazos fundamentais dun bo clicbait teñen relación coa mestura dunha imaxe suxerente e un texto intrigante. O carácter suxestivo da imaxe ten que ver con aspectos clave como o seu poder simbólico como a súa boa factura técnica. Respecto ao texto, acentúa a curiosidade a través de:

  • Creación de suspense e apelación á curiosidade. Introduce expresións con preguntas como "non o vas crer", "sorprendente", "inimaxinable". etc.
  • Apelación ás emocións. Os datos son valorados con adxectivos ou verbos que fan referencia a sentimentos e a subxectividade: impresionante, impactante, especial, fermoso, horrible.
  • Enfoques esaxerados, intensos ou pouco convencionais.
  • Información deliberadamente incompleta. A redacción pode ser ambigua, especulativa ou empregar técnicas como as listas numeradas.

Respecto ás características nas que se distancia dun titular tradicional pódense sinalar:

  • Non hai correspondencia entre o titular e o tema e perspectiva do contido.
  • Non se amosan os datos máis relevantes dos contidos en función das preguntas convencionais esperables (a estrutura das 6w que definen as circunstancias noticiables)
  • O criterio de noticiabilidade do titular non fai referencia aos valores da noticia
  • O titular non aspira a ter sentido completo e comprensible

Explicar a falsedade dos seguintes titulares

Duración:
25 minutos
Agrupamento:
Grupo de traballo (3-5)

A partir dos seguintes titulares, tratade de atopar as razóns que indican a falsedade deses titulares:

  • Título 1: Os expertos en saúde recomendan os seguintes trucos para acelerar a súa curación.
  • Titular 2: este é o efecto secundario secreto que non queren que saibas sobre as vacinas.
  • Titular 3. Síntomas sospeitosos saltan as alarmas sobre o estado real de saúde do rei Felipe VI.
  • Titular 4: Non perdas a oportunidade de conseguir que estas máscaras electrocuten o virus