Saltar navegación

Século XVIII

SÉCULO XVIII

Entre os creadores de autómatas deste século, se houbera que escoller dous nomes que destacan polo virtuosismo dos seus traballos e pola fascinación que estes despertaban, serían os de Jacques de Vaucanson e Pierre Jacquet Droz.

Atraido dende neno co funcionamento de aparellos como o reloxo que podía contemplan na igrexa de Grenoble, a súa cidade natal, Vaucanson pronto mostrou un talento especial para a comprensión e desenvolvemento de aparellos mecánicos.

Entre os seus traballos máis celebrados atopamos un sorprendente parrulo mecánico capaz de camiñar, comer, defecar e grallar, un frautista que realmente tocaba a frauta, xa que os feitos ata o momento simulaban facelo imitando o movemento mentres o que soaba era un pequeno órgano, e un tamborileiro.

Neste tipo de traballos había algo máis que o mero entretemento, atopamos un especial interese por desentrañar e replicar os misterios da natureza. Hai un intento de recrear para comprender que viña amparado nalgunhas das ideas previamente descritas por filósofos como René Descartes.

Esquema do funcionamento do pato de VaucansonParrulo de Vaucanson (1738)| Dominio PúblicoWikipedia

Nest link podes ver un frautista similar ao de Vaucanson realizado posteriormente por Alexander N. Theroude utilizando un mecanismo similar.

Vaucanson tamén pasará a historia por desenvolver algún dispositivos aplicados á produción industrializada como a creación no 1745 do primeiro tear automatizado e programable que utilizaba tarxetas perforadas, un sistema moi enxeñoso que anos despois sería retomada como método para introducir os datos nos primeiros ordenadores.

Seguindo a liñas da reprodución dos movementos dos músicos que interpretan instrumentos se atopa unha das figuras mecánicas máis fermosas de Jacquet Droz, coñecida como "a pianista", aínda que en realidade o que toca é un órgano mentres move a cabeza mirando ao público ou ao teclado do seu instrumento. Este autómata, xunto a outros dous do mesmo construtor, un que fai debuxos e outro que escribe, se poden visitar actualmente en Suíza, no Museo da Arte e a Historia de Neuchâtel.

Unha variación desta idea, cun maior refinamento nos seus acabados, é o autómata que interpreta un dulcémele da Reina María Antonieta ofrecido como regalo á monarca de Francia en 1784 polos seus autores David Roentgen e Peter Kinzing.

Automata de xoven tocando o dulcémele

La chica del dulcémele (1784)| Rama | CC BY Wikipedia

Podes velo en funcionamento e contemplar o refinamento deste marabilloso enxeño no vídeo ao que te levará o seguinte link.