Saltar navegación

3.4 Variacións rítmicas

Do mesmo xeito que as variantes harmónicas resultante inabarcables no marco dunha sinxela ODE outro tanto pasa coas rítmicas. Temos patróns rítmicos que definen danzas de todo tipo e época, que podemos aplicar aos nosos temas: Pavana, Sarabanda, ritmo turco, tango, samba, reggae…

Outros serven para expresar lixeireza ou pesadez, a chamada do destino, o galop, e moitos outros significados.

Ademáis as variacións riítmicas adoitan obrigar facer variación melódicas ao ter que adaptar a melodía a novos metros ou células rítmicas.

Dentro de todo este enorme abano de posibilidades imos concretar a nosa proposta didáctica nos cambios de metro.

O cambio de compás

O uso de diferente compases coas súas acentuacións propias non só é un exercicio matemático. Cada metro transmite unha sensación de movemento.

  • O 2/4 está intimamente relacionado coa marcha, o camiñar cun certo aire militar marcando o paso. O 4/4 ten un movemento moito máis natural, un andar non tan marcado, máis propio de xente paseando a diferente ritmo, segundo o tempo musical.
  • Os compases ternarios relaciónanse con movementes ondulatorios, circulares, onde a maior parte do tempo os pés están no aire porque o apoio na terra é só un tempo de cada tres. O bambeo dunha randeeira, dunha dorna no mar ou o arrolar a un meniño. Nas bandas sonoras dos debuxos animados (o mickeymousing) hai tópicos musicais establecidos para as caídas a rolos: escala descendente en tercinas por chanzos.
    Por tanto o troco de compás binario/ternario crea un contraste de carácter, de movemento e de sentimento moi intenso.
  • Temos tamén os compases coxos (aksak en turco) que, como o seu propio nome indica, asócianse a movementos irregulares imprevisibles, divertidos e graciosos. Compases coma o 5/8 o 7/8.

O más habitual é o cambio binario/ternario ou viceversa.

Binario ternario

Dos tres temas que estamos a traballar os de Clara Schumann e Mozart son binarios (4/4 e 2/4) pero non fan ninguha variación en ternario.

Por tanto, como modelo para o cambio binario a ternario tomaremos a variación 12 (e final) das escritas por Beethoven para violonchelo e piano sobre un tema de Haendel do Oratorio Xudas Macabeo. Este coñecido coro, "See the Conq'ring Hero Comes", é un dos máis famoso de Haendel. Foi creado en primeriro lugar para o oratorio Joshua, pero acadou tanta notoriedade que o incluiu no oratorio Xudas Macabeo. Actualmente segue a ser popular pois forma parte dos libros do método suzuki para instrumentos de corda e cántase decotío no repertorio coral baixo o título Canticorum Iubilo.

Este é o tema:

Agora comparao coa transformación para este brillante e optimista final:

¿Como o fixo?

Non se pode sinxelamente cambiar as barras de compás e manter a melodía. A acentuación de compás depende nunha grande medida do ritmo harmónico e tamén das duracións das figuras.

Nesta derradeira variación o cambio foi a 3/8 e variou a melodía para conferir maior coherencia, viveza e caracter de final.

Ao esquematizar a melodía e reducir o número de notas esta resulta máis lixeira e viva, sen a pesadez que poden aportar as semicorcheas necesarias para incluir todas as notas da melodía orixinal.

Actividades 1 e 2

Actividade 1. Fai unha variación do tema de Mozart en ⅜ a imitación da variación de Beethoven. Coa axuda dun compañeiro ou comapñaeira cante e toca a túa creación.

Cando remates podes comprobar a proposta que facemos nós

Actividade 2. Transcribe o tema de Clara Schumann, respectando a harmonía e voces, a un compás de ¾. Podes facelo nun caderno ou, por exemplo, co editor de partituras gratuito MuseScore 3.

Cando remates...

Ternario binario

O tema Diabelli que usa Beethoven é un vals (ternario), que transforma ata en doce ocasións en binario (variacións 1, 9, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 23, 28, 20 e 32).

Vexamos dous exemplos, a primeira e a décimo quinta:

Variación 1

Variación 15

Mentres na primeira consegue un clima pomposo e maestoso, na décimo quinta  o resultado é unha música algareira, áxil e esvaradía. As indicacións de tempo axudan pero tamén a elección de compás e os motivos rítmicos escollidos.

Como na transformacion anterior a adaptación faise respectando o ritmo harmónico e transformando o ritmo orixinal.

Actividades 3 e 4

Actividade 3. Transforma a melodía (só a melodía) de Parabéns para tí en binaria de 2/4 imitando a variación 15 de Beethoven.

Actividade 4. Crea un acompañamento similar ao que fai Beethoven nesa mesma variación.

Cando remates podes comprobar a proposta que facemos nós

Lembra

O cambio de compás implica cambio melódico e tamén a elección do estilo ou aire que pretendemos dar á nosa variación.