1.5 Relacionando os estilos preclásicos
Despois do comprender as características que conforman cada un dos tres estilos preclásicos explicados, imos facer un exercicio de transformación progresiva do tema principal dunha sonata, co obxecto de mudar o seu estilo. O tema escollido son os 4 primeiros compases do primeiro movemento da Sonata en Si♭ maior de J. A. Benda, composto en estilo típicamente sensible.
O primeiro fragmento mostra a versión orixinal do compositor.
Imaxe 1_5_1. J. A. Benda. Sonata en Si♭ maior: Allegretto, cc. 1-4

A primeira transformación consiste en reducir o cromatismo, tanto a nivel harmónico como melódico.
Imaxe 1_5_2. Simplificación cromática

A segunda transformación consiste nunha simplificación do ritmo, que desenvolve o motivo do 4º compás no 2º e 3º.
Imaxe 1_5_3. Simplificación rítmica

Na fase "d" aplícase á man esquerda un acompañamento do baixo Alberti, que produce continuidade rítmica e estabiliza o ritmo harmónico, desfacendo a síncope harmónica do segundo compás.
Imaxe 1_5_4. Aplicación do baixo Alberti

Na última transformación, o motivo do primeiro compás desenvólvese no 2º e no 3º, proporcionando maior unidade ao conxunto.
Imaxe 1_5_5. Unidade motívica

Despois de tódalas transformacións, convertemos o fragmento nun estilo galante. No seguinte video, podes ver todo o proceso.
Imaxe 1_5_6. Transformando o estilo sensible en galante
Actividade 1
Actividade 1. Reescribe en estilo galante o seguinte fragmento de estilo sensible. Segue as indicacións en cada un dos pasos para que a transformación do estilo sexa progresiva.
Imaxe 1_5_7. J. A. Benda. Sonata XVI en Do maior: Moderato, cc. 1-6
Descarga este modelo para imprimir e fai a túa versión
A continuación mostramos unha táboa na que se resumen as principais características dos tres estilos preclásicos: o galante, o sensible, e o estilo de Domenico Scarlatti. O cadro está organizado, de arriba a abaixo, en tres seccións ben diferenciadas: a primeira, de cor rosa, resume as características históricas; a segunda, de cor azul, expón as características relacionadas ca forma e a textura; e a terceira, de cor verde, céntrase nas características harmónicas.
Imaxe 1_5_8. Cadro comparativo entre estilos preclásicos
|
Estilo galante |
Estilo sensible |
Estilo de Domenico Scarlatti |
|
Orixínase a partires de 1730 |
Entre 1740 e 1780 |
A partir de 1728 |
|
Venecia, centro da ópera e música instrumental |
Norte de Alemaña. Escola de Manheim |
Madrid e Sevilla |
|
Alberti, Galuppi, J. C. Bach |
C.P.E. Bach, J. A. Benda |
Domenico Scarlatti |
|
Procura da sinxeleza |
Complexidade e subxectividade |
Desenvolvemento da composición para Clavicembalo |
|
Dirixida ao gran público, aos afeccionados |
Dirixida a especialistas. Estilo máis persoal e subxectivo |
Dirixida a afeccionados ao Clavicembalo (María de Braganza) |
|
Predomina a forma sonata binaria. Soldaduras |
Predomina a forma sonata binaria. Soldaduras |
Predomina a forma binaria desenvolvida. Soldaduras |
|
Fraseo regular. Frases curtas |
Fraseo irregular. Frases curtas |
Fraseo regular. Frases cortas. Tendencia a repetir literalmente |
|
Predomina a melodía acompañada. Fuxe do contrapunto barroco |
Texturas variadas. Emprega o contrapunto barroco |
Texturas variadas. Emprego ocasional da imitación. Cruce de mans |
|
Melodía cantabile, por grados conxuntos e equilibrada |
Melodía instrumental, con saltos e zigs-zags |
Melodía baseada en arpexios, escalas e/o notas repetidas. |
|
Acompañamento de baixo Alberti |
Acompañamentos variados. Baixos contrapuntísticos |
Acompañamentos variados: baixo en oitavas, baixo Alberti, acordes, arpegios, etc. |
|
Continuidade rítmica. Ritmo lombardo |
Discontinuidade rítmica. Hemiolas. Ritmo lombardo |
Síncopes rítmicas repetidas. Hemiolas. Compases ternarios vivos. Ritmo lombardo |
|
Case sempre usan o modo maior |
Preferencia por o modo menor. Emprego do modo maior mixto |
Usa máis o modo maior que o menor. Na tonalidade maior, modula ao homónimo menor da dominante. Emprego ocasional do modo frixio |
|
Tonalidades veciñas. Modulación suave |
Tonalidades afastadas. Modulación cromática |
Tonalidades afastadas. Modulación cromática |
|
Ritmo harmónico lento |
Ritmo harmónico rápido. Síncope harmónica |
Ritmo harmónico lento |
|
Enlaces tonais. Círculo de quintas |
Enlaces tonais. Resolucións irregulares. Círculos de quintas con dominantes secundarias |
Enlaces tonais e modais. Resolucións irregulares. Círculos de quintas e cuartas |
|
Tríade de dominante nas semicadencias |
Cadencias rotas e semicadencia frixia con sexta aumentada |
Predilección pola semicadencia frixia |
|
Evitan a sexta aumentada e disonancias fortes |
Usan a sexta aumentada e acordes disonantes |
Acciacaturas. Acordes sen 3ª |
|
Uso moderado do cromatismo |
Uso frecuente do cromatismo. Intervalos disonantes, como as 3as diminuídas |
Emprego da segunda aumentada da escala harmónica e do xiro 6-5 no modo menor |
Licenciado baixo a Licenza Creative Commons Recoñecemento Compartir igual 4.0