2.3.1 A acentuación das palabras (aspectos teóricos)

Neste apartado imos revisar as regras de acentuación gráfica en galego.

O acento das palabras. A sílaba tónica

As clases de palabras segundo a posición da sílaba tónica (regras xerais):

  • Agudas: cando a sílaba tónica é a última. Levan acento gráfico ou til cando son polisílabas (máis dunha sílaba) e rematan en vogal, en vogal + n ou en vogal + s. Exemplos: motor, pa, cartón, alguén, irmáns...

Non levan acento gráfico cando son monosílabasnin cando acaban en ditongo decrecente (seguido ou non de n ou s): amei, amou, seguiu...

  • Graves: cando a sílaba tónica é a penúltima. Levan acento gráfico cando rematan en consoante distinta de –n ou –s e en grupos consonánticos distintos de –ns. Exemplos: dúctil, lapis, paxaro, cil... Tamén se acentúan as palabras graves con ditongo decrecente na última sílaba: amábeis.

  • Esdrúxulas: cando a sílaba tónica é a antepenúltima. Levan sempre acento gráfico. Exemplos: cárcere, árbore, dico...

Acentuación de i, u en hiato

Con independencia do dito anteriormente, as vogais i, u tónicas levan acento gráfico cando van inmediatamente antes ou despois dunha vogal átona, para indicar que ambas as vogais pertencen a sílabas distintas e que, polo tanto, non forman ditongo. Exemplos: acentúo, aínda, baúl, caída, egoísmo, etc. Para indicar que non forman ditongo coa anterior, as vogais i, u tónicas non se acentúan graficamente cando entre estas e a átona aparece o grafema h: prohibo.

Lembre que ditongo é a agrupación de dúas vogais na mesma sílaba: paciencia, loureiro, puido. Hiato é o encontro de dúas vogais que pertencen a distintas sílabas: ce-o, sa-í-da.

O til diacrítico

Úsase o til diacrítico para diferenciar na escrita dúas palabras homógrafas (que se escriben igual pero que teñen distinto significado ou función). Algunhas destas palabras son:

á (a + a artigo; substantivo)

a (artigo; pronome; preposición)

bóla (“esfera”)

bola (“peza de pan”)

cá (ca + a)

ca (conxunción)

cás (ca + as)

cas (preposición)

chá (“plana”)

cha (che + a)

 

 

có (ca + o)

co (con + o)

cós (ca + os; substantivo)

cos (con + os)

cómpre (“é mester”)

compre (“merque”)

dá (presente e imperfecto do verbo dar)

da (de + a)

dás (presente do verbo dar)

das (de + as)

dó (“compaixón”)

do (de + o)

é (presente do verbo ser)

e (conxunción)

 

Actividade proposta

Actividades propostas

S3. Poña os acentos gráficos que faltan nas palabras destas frases.

    • Vimolo cando entraba no camion.

    • Fixemolo asi porque era moi facil.

    • O sabado imos cortar unha arbore no xardin.

    • Martin foi ao medico e levou o seu automobil.

    • Mercedes estudou musica e agora toca moi ben o saxofon.

    • Deitate comodamente no sofa.

    • Chamaronme por telefono?

Actividade proposta

S4. Nas seguintes frases, poña o til diacrítico nas palabras que o precisen.

    • Nos temos que marchar axiña, xa nos avisaron na casa.

    • Dame a carteira que está enriba da mesa.

    • Aínda non e inverno e xa vai moito frío.

    • A miña irmá vive fora de Galicia, pero ven todos os anos pasar aquí as vacacións.

    • Algunhas persoas so ven a palla no ollo alleo.

    • Vos sempre queredes mais, mais eu xa non vos fago caso.

    • Fixo un no no amalló do zapato.

Obra colocada bajo licencia Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License