5.1 Solucións das actividades propostas
S1.

S2.
|
Gran Bretaña, debido ás necesidades económicas agravadas polas súas continuas loitas con Francia, incrementou os impostos sobre os habitantes das colonias, especialmente sobre o té. Contrarios a estas novas taxas, e ao non se sentiren representados polo goberno inglés, os habitantes das colonias americanas negáronse a acatar esas leis e levantáronse en motín contra a entrada de té inglés nas colonias. |
S3.
|
Considerada a primeira declaración moderna dos dereitos humanos, aínda que recoñece como antecedente a “Carta de Dereitos Inglesa” (1689). Nela recóllense os dereitos á vida, á liberdade, a posuír propiedades, ao “debido proceso” (dereito a ser oído por un xuíz), xuízos por xurados, liberdade de prensa e relixión, a división de poderes. Non recoñecía os dereitos para as mulleres e convivía coa escravitude. |
S4.
|
Washington |
|
Jefferson |
|
Franklin |
S5.
|
A sociedade do Antigo Réxime organizábase en estamentos (privilexiados e non privilexiado). Os privilexiados subdividíanse en grupos (nobreza e clero); e o non privilexiado ou Terceiro Estado constituía un grupo heteroxéneo, formado pola burguesía, o campesiñado, .... Nobreza e clero estaban exentos do pagamento de impostos, posuían a terra, dispuñan de sistemas xudiciais propios e numerosos dereitos feudais e señoriais. Os integrantes do Terceiro Estado vivían do comercio, do traballo artesán, agrícola, ... carecían de dereitos políticos, pagaban moitos impostos, etc. |
S6.
|
Os privilxiados vivían de rendas, do traballo do Terceiro Estado. Temían perder o seu prestixio e posición social ante o crecente ascenso, especialmente económico, deste. Coas ideas ilustradas tamén se buscaba a equiparación legal e político, o que non lles interesaba. |
S7.
|
|
|
|
O nome procede do “culotte”, prenda que levaban os privilexiados no século XVIII, que o substituían polos pantalóns longos (como se aprecia na imaxe). O traxe revolucionario estaba formado por unha casaca, chamada Carmagnole; un pantalón longo, chamado sans-culotte; unha escarapela tricolor, o gorro frixio e unhas zocas. As mulleres vestían tecidos lixeiros de aspecto natural, cinturas altas, brazos espidos e corpiños curtos. As súas armas era calquera coitelo ou pau que puidesen atopar. |
Lema da revolución: “Liberdade, igualdade e fraternidade ou morte”. A guillotina ou o patíbulo, como símbolo de xustiza contra os representantes do Antigo Réxime.
|
S8.
|
S9.
- Foi adoptado o 14 de xullo de 1789 (Toma de La Bastille) e aprobado finalmente o 26 de agosto, tras longos debates. O rei, Luís XVI, ratificou o 5 de outubro, baixo a presión da Asemblea e do pobo, que acudira a Versalles. Serviu de preámbulo á primeira constitución da Revolución Francesa (1791).
- A Declaración dos Dereitos do Home e do Cidadán (1789) inspirouse na declaración de independencia estadounidense (1776) e no espírito filosófico do século XVIII: as ideas ilustradas (separación de poderes; soberanía nacional e sufraxio universal). Politicamente defende a democracia e, ideoloxicamente, a igualdade de todos os cidadáns, sen ningunha distinción.
- Suprimir os dereitos feudais e crear un marco legal único que respectase por igual a todos os sectores sociais.
- Os dereitos naturais e imprescritibles (liberdade, propiedade, seguridade, resistencia á opresión), así como a igualdade de todos os cidadáns ante a lei e a xustiza. Tamén recoñece a separación de poderes.
- Transcendencia: é importante que todos os cidadáns coñezan os seus dereitos e deberes e que os Estados velen polo seu respecto e cumprimento. Páxinas de información:
– [http://www.unhchr.ch/spanish/html/menu3/b/21_sp.htm]
– [http://www.anue.org/es/derechos.html]
– [http://guiagenero.mzc.org.es/GuiaGeneroCache%5CPagina_AmnistIntern_000001.html, http://rcci.net/globalizacion/2008/fg793.htm]
S10.
- “A morte de Marat/La Mort de Marat” (chamada a “Pietá” da revolución), de Jacques-Louis David (1793). Obra de estilo neoclásico, conservado nos Museos Reais de Belas Artes Bruxelas-Bélxica..
- Durante a época do terror ou o período xacobino (David e Marat eran amigos e compañeiros ideolóxicos), no segundo ano do novo calendario revolucionario.
- Representa o falecemento en 1794 de Marat, o escritor do periódico radical “L’Ami du peuple” e moi vinculado ao partido xacobino, aínda que non militante. Marat foi apuñalado por Carlota Corday (moderada xirondina), mentres escribía na súa bañeira. A súa asasina, normanda, viaxou a París coa obsesión de asasinar o home que ela consideraba unha “besta”, para “salvar a Francia”. Logrou entrar na casa de Marat co pretexto de presentarlle unha lista de xente que debería ser executada como inimigos de Francia. Marat agradeceulle a información e prometeu guillotinalos.
- A disposición dos elementos é sobria, como se dunha obra relixiosa se tratase. Baséase en verticais e horizontais. No chan vese o puñal caído (coitelo carniceiro), entanto que a metade superior do cadro está baleira, como se se tratase dun abafante silencio frío. Unha sombra clara ascende en diagonal evocando a fuxida da vida do corpo agonizante.
- “13 de xullo de 1793. De Marie Anne Charlotte Corday ao cidadán Marat: baste que eu sexa desgraciada para ter dereito á vosa benevolencia” (a nota traizoeira). No papel sobre o caixón lese: “disporedes esta asignación para esa nai de cinco fillos cuxo home morreu en defensa da patria”.
- Enderezos web:
– [http://es.wikipedia.org/wiki/Charlotte_Corday]
– [http://www.slideshare.net/celia.trumpet/charlotte-corday-presentation-826081]
– [http://www.artehistoria.jcyl.es/arte/obras/3005.htm]
- Construción metódica que se centra na vítima. Hoxe está considerada como unha terrible fermosa mentira. Non é unha fotografía no sentido forense, mais tampouco unha sinxela imaxe. David retratouno tal como o vira o día anterior ao da súa morte.
S11.
|
Revolucións |
Países |
Causas |
Resultados |
|
1820 |
Alemaña, España, Portugal, Nápoles, Piemonte, Francia e Rusia. |
Activistas militares (insurreccións militares) intentaron rematar co absolutismo. |
Independencia grega do imperio otomán. Trienio liberal en España. Independencia das colonias españolas en América. |
|
1830 |
Francia, Bélxica, Polonia e outros países europeos. |
Apoio popular aos movementos burgueses. |
Bélxica independizouse de Holanda. Gran Bretaña, ampliación de dereitos políticos. Francia, monarquía de tipo liberal (Luís Filipe de Orleáns). |
|
1848 |
Europa occidental e oriental. Francia, Italia, Austria e Alemaña. |
Movementos nacionalistas. |
Recoñécese sufraxio universal, soberanía popular, igualdade social. Caída de Metternich, II República en Francia; inicio da unificación de Italia e Alemaña; afianzamento dos movementos nacionalistas. |
S12.
- Perspectiva de Fichte.
|
A lingua é o elemento unificador, e os aspectos xeográficos non impiden nin limitan a existencia dun pobo. |
- Perspectiva de Mazzini
|
Que se queren lograr a súa unificación, debe partir dende os seus cidadáns, desde a súa organización e o seu espírito nacionalista. |
S13.
|
Carlos IV comezou a reinar en España un ano antes de iniciarse a Revolución Francesa; isto provocou que o monarca intentase limitar as reformas ilustradas iniciadas polo seu pai, Carlos III. O país dividiuse en dous: os afrancesados, ou partidarios de Francia e da Revolución, e os absolutistas. Os monarcas españois tiñan medo de correr o mesmo destino que os reis franceses (que foron finalmente guillotinados). Para España o impacto da Revolución foi grande, xa que dela naceu a figura fulgurante de Napoleón Bonaparte, quen invadiu a Península e controlou o seu goberno; o resultado foi a longa Guerra de Independencia que levou ao país á ruína económica e á destrución das súas infraestruturas. |
S14.
|
Ante o Motín de Aranjuez, Carlos IV decide pedir axuda a Napoleón Bonaparte. Este decide convocar en Baiona o monarca español e o príncipe de Asturias, o futuro Fernando VII. Carlos IV remata abdicando no seu fillo e este en Napoleón. O emperador francés decide nomear rei de España o seu irmán Xosé Bonaparte, o que levou ao país a unha guerra contra o invasor galo. |
S15.
|
O resentimento da poboación, ao esixírselle costear a manutención das tropas estranxeira, derivou en numerosos incidentes e episodios de violencia. Isto, engadido á forte inestabilidade política motivada polo Motín de Aranjuez, precipitou os acontecementos que desembocaron no levantamento popular en Madrid contra os franceses, o 2 de maio de 1808, sometido+o coa carga dos Mamelucos e os fusilamentos en Príncipe Pío. |
S16.
|
|
|
|
|
A carga do Mamelucos na Porta do Sol ou Levantamento do dous de Maio. Francisco de Goya y Lucientes. (1814). |
Fusilamentos do 3 de maio ou Os fusilamentos da Moncloa. Francisco de Goya y Lucientes. (1814). |
|
Ocupación napoleónica trala abdicación dos monarcas españois en favor de Napoleón Bonaparte e do seu irmán Xosé. |
|
|
As tropas francesas intentan sufocar, con violencia, os sublevados do pobo de Madrid. |
Momento en que se fusilan os líderes e os prisioneiros das revoltas en Madrid. |
|
Goya foi testemuña mais non pintou os cadros no momento, senón anos máis tarde, nunha proposta que lle fixo ao concello de Madrid. Hai quen pensa que o fixo para lavar a súa imaxe de “afrancesado”. |
|
|
Os movementos dos cabalos e dos personaxes dan ao cadro un gran dinamismo. Reflicte a escena con gran realismo, como pode verse na representación dos corpos caídos e nos ríos de sangue. En último temo, vese o perfil arquitectónico de Madrid, pero tratado de tal maneira que non distrae a atención do acontecemento principal, que domina o primeiro plano.[ ]Goya usa unha pincelada solta e un rico cromatismo.
|
Dividida en dúas partes: un grupo dun 12 civís, en distintas posturas. Na dereita 6 soldados, que apuntan cos seus fusís aos prisioneiros. A lanterna situada á dereita, tras os soldados, ilumina a figura do home cos brazos estricados. |
|
Exército dacabalo, cunha grande instrución e moi violentos nos seus ataques. O pintor amosa a crueldade dos franceses |
Con cores moi escuras, contrastadas co home da camisa branca, reflectindo o mal, a escuridade.... Son rostros anónimos, que recibiron o nome da “máquina de matar”. |
|
A barbarie da guerra e a tiranía moderna, establecendo un contrate entre as paixóns humanas das vítimas e a eficacia deshumanizadora dos mamelucos ou do pelotón de fusilamento. |
|
S17.
|
Reinado de Fernando VII |
Características xerais do período |
(1814-1820) |
O rei derroga a constitución de 1812 e restaura o absolutismo monárquico co apoio dos estamentos privilexiados. |
(1820-23) |
Pronunciamento de Del Riego. O rei vese obrigado a aceptar a constitución de 1812 e iniciar unha apertura liberal, non por convicción senón por presión das forzas do país. |
|
Co apoio dos “cen mil fillos de San Luís” volta ao absolutismo. Política ambigua entre liberalismo e absolutismo procurando apoios para nomear sucesora a súa filla Isabel. |
S18.
|
Reinado de Isabel II |
Características xerais do período |
|
Inicio das Guerras carlistas. |
|
Medidas librecambistas e autoritarismo político do rexente. |
|
Constitución de 1845. Óptica reformista centralizadora. Código Penal. Garda Civil. |
|
Pronunciamento militar: Vicálvaro. Desamortización: Madoz. Construción de ferrocarrís. |
(1856-1868) |
Goberno moi autoritario. Guerra de África. Desgaste moderado. |
S19.
|
Tres guerras civís do século XIX que enfrontaron os partidarios de Carlos María Isidro (carlistas), irmán de Fernando VII e absolutista, e os partidarios de Isabel II (isabelinos ou liberais), filla do monarca, e que como muller non podía acceder ao trono. |
S20.
|
Universal e libre. |
|
Democracia. Monarquía constitucional. |
|
Monarquía de Isabel II, co sistema de quendas de partidos e falta de participación social na elección dos seus representantes. |
|
A constitución de 1852, pois a do 1856 era a mesma cunha acta máis. Aínda que na súa redacción se buscou aparentemente unha constitución liberal, na realidade o seu obxectivo era volver ao sistema absolutista. |
|
Liberdade de prensa, ensino, culto, industria, tráfico, seguridade, etc. |
S21.
|
De esquerda a dereita: a Gloriosa (setembro 1968, batalla Alcolea, implantación da peseta como moeda. Enriba, os militares e o lema do pronunciamento. A figura á dereita de Alcolea: chegada de Prim dende o exilio para constituír a Xunta revolucionaria. Seguinte figura á dereita: Amadeo de Saboia e os seus valedores. A figura xeométrica branca reflicte a I República, cos seus presidentes e as características dos seus gobernos reflectidas nas palabras que hai debaixo: Figueras (cun industrial suxeito á súa perna); Pi i Margall (federalista. Pirotecnia); Salmerón (filosófica); Castelar (Polo fino. Unionista). A caída da República é en picado; o xeneral Pavía dá un golpe de estado, disolve as Cortes (por iso saen pequenas figuras polo frontón do edificio – “Enero 1874”) e favorece a entrada dun goberno de centro-esquerda. Asoma pola dereita Afonso XIII, tras o pronunciamento de Martínez Campos, que permite a restauración borbónica. |
S22.
- Medios de que se valía o caciquismo.
|
Votación de defuntos, manipulación, coacción, etc. |
- Por que xurdiron os movementos nacionalistas?
|
Defensa das linguas, culturas e tradicións (galego, castelán, éuscaro e catalán). A defensa da identidade propia vai verse apoiada polos principios ilustrados e liberais que percorren a Europa do século XIX. |
- Funcionamento e razón de ser do caciquismo en Galicia.
|
Caciquismo é o nome das relacións que definían a vida política durante os anos da Restauración borbónica. Na Galicia rural do século XIX o caciquismo vinculouse á vida nos pazos e ao poder dos señores sobre unha poboación analfabeta e pobre. Tamén, nas pequenas vilas emerxentes na zona costeira, estivo reflectido na escasa burguesía industrial que vai promover cambios urbanos de gran transcendencia no futuro da historia de Galicia. |
S23.
|
O nome procede do “culotte”, prenda que levaban os privilexiados no século XVIII, que o substituían polos pantalóns longos (como se aprecia na imaxe). O traxe revolucionario estaba formado por unha casaca, chamada Carmagnole; un pantalón longo, chamado sans-culotte; unha escarapela tricolor, o gorro frixio e unhas zocas. As mulleres vestían tecidos lixeiros de aspecto natural, cinturas altas, brazos espidos e corpiños curtos. As súas armas era calquera coitelo ou pau que puidesen atopar. |
Lema da revolución: “Liberdade, igualdade e fraternidade ou morte”. A guillotina ou o patíbulo, como símbolo de xustiza contra os representantes do Antigo Réxime.
|
S24.
|
S25.
- Foi adoptado o 14 de xullo de 1789 (Toma de La Bastille) e aprobado finalmente o 26 de agosto, tras longos debates. O rei, Luís XVI, ratificou o 5 de outubro, baixo a presión da Asemblea e do pobo, que acudira a Versalles. Serviu de preámbulo á primeira constitución da Revolución Francesa (1791).
- A Declaración dos Dereitos do Home e do Cidadán (1789) inspirouse na declaración de independencia estadounidense (1776) e no espírito filosófico do século XVIII: as ideas ilustradas (separación de poderes; soberanía nacional e sufraxio universal). Politicamente defende a democracia e, ideoloxicamente, a igualdade de todos os cidadáns, sen ningunha distinción.
- Suprimir os dereitos feudais e crear un marco legal único que respectase por igual a todos os sectores sociais.
- Os dereitos naturais e imprescritibles (liberdade, propiedade, seguridade, resistencia á opresión), así como a igualdade de todos os cidadáns ante a lei e a xustiza. Tamén recoñece a separación de poderes.
- Transcendencia: é importante que todos os cidadáns coñezan os seus dereitos e deberes e que os Estados velen polo seu respecto e cumprimento. Páxinas de información:
– [http://www.unhchr.ch/spanish/html/menu3/b/21_sp.htm]
– [http://www.anue.org/es/derechos.html]
– [http://guiagenero.mzc.org.es/GuiaGeneroCache%5CPagina_AmnistIntern_000001.html, http://rcci.net/globalizacion/2008/fg793.htm]
S26.
- “A morte de Marat/La Mort de Marat” (chamada a “Pietá” da revolución), de Jacques-Louis David (1793). Obra de estilo neoclásico, conservado nos Museos Reais de Belas Artes Bruxelas-Bélxica..
- Durante a época do terror ou o período xacobino (David e Marat eran amigos e compañeiros ideolóxicos), no segundo ano do novo calendario revolucionario.
- Representa o falecemento en 1794 de Marat, o escritor do periódico radical “L’Ami du peuple” e moi vinculado ao partido xacobino, aínda que non militante. Marat foi apuñalado por Carlota Corday (moderada xirondina), mentres escribía na súa bañeira. A súa asasina, normanda, viaxou a París coa obsesión de asasinar o home que ela consideraba unha “besta”, para “salvar a Francia”.
Logrou entrar na casa de Marat co pretexto de presentarlle unha lista de xente que debería ser executada como inimigos de Francia. Marat agradeceulle a información e prometeu guillotinalos.
- A disposición dos elementos é sobria, como se dunha obra relixiosa se tratase. Baséase en verticais e horizontais. No chan vese o puñal caído (coitelo carniceiro), entanto que a metade superior do cadro está baleira, como se se tratase dun abafante silencio frío. Unha sombra clara ascende en diagonal evocando a fuxida da vida do corpo agonizante.
- “13 de xullo de 1793. De Marie Anne Charlotte Corday ao cidadán Marat: baste que eu sexa desgraciada para ter dereito á vosa benevolencia” (a nota traizoeira). No papel sobre o caixón lese: “disporedes esta asignación para esa nai de cinco fillos cuxo home morreu en defensa da patria”.
- Enderezos web:
– [http://es.wikipedia.org/wiki/Charlotte_Corday]
– [http://www.slideshare.net/celia.trumpet/charlotte-corday-presentation-826081]
– [http://www.artehistoria.jcyl.es/arte/obras/3005.htm]
- Construción metódica que se centra na vítima. Hoxe está considerada como unha terrible fermosa mentira. Non é unha fotografía no sentido forense, mais tampouco unha sinxela imaxe. David retratouno tal como o vira o día anterior ao da súa morte.
S27.
|
Revolucións |
Países |
Causas |
Resultados |
|
1820 |
Alemaña, España, Portugal, Nápoles, Piemonte, Francia e Rusia. |
Activistas militares (insurreccións militares) intentaron rematar co absolutismo. |
Independencia grega do imperio otomán. Trienio liberal en España. Independencia das colonias españolas en América. |
|
1830 |
Francia, Bélxica, Polonia e outros países europeos. |
Apoio popular aos movementos burgueses. |
Bélxica independizouse de Holanda. Gran Bretaña, ampliación de dereitos políticos. Francia, monarquía de tipo liberal (Luís Filipe de Orleáns). |
|
1848 |
Europa occidental e oriental. Francia, Italia, Austria e Alemaña. |
Movementos nacionalistas. |
Recoñécese sufraxio universal, soberanía popular, igualdade social. Caída de Metternich, II República en Francia; inicio da unificación de Italia e Alemaña; afianzamento dos movementos nacionalistas. |
S28.
- Perspectiva de Fichte.
|
A lingua é o elemento unificador, e os aspectos xeográficos non impiden nin limitan a existencia dun pobo. |
- Perspectiva de Mazzini
|
Que se queren lograr a súa unificación, debe partir dende os seus cidadáns, desde a súa organización e o seu espírito nacionalista. |
S29.
|
Carlos IV comezou a reinar en España un ano antes de iniciarse a Revolución Francesa; isto provocou que o monarca intentase limitar as reformas ilustradas iniciadas polo seu pai, Carlos III. O país dividiuse en dous: os afrancesados, ou partidarios de Francia e da Revolución, e os absolutistas. Os monarcas españois tiñan medo de correr o mesmo destino que os reis franceses (que foron finalmente guillotinados). Para España o impacto da Revolución foi grande, xa que dela naceu a figura fulgurante de Napoleón Bonaparte, quen invadiu a Península e controlou o seu goberno; o resultado foi a longa Guerra de Independencia que levou ao país á ruína económica e á destrución das súas infraestruturas. |
S30.
|
Ante o Motín de Aranjuez, Carlos IV decide pedir axuda a Napoleón Bonaparte. Este decide convocar en Baiona o monarca español e o príncipe de Asturias, o futuro Fernando VII. Carlos IV remata abdicando no seu fillo e este en Napoleón. O emperador francés decide nomear rei de España o seu irmán Xosé Bonaparte, o que levou ao país a unha guerra contra o invasor galo. |
S31.
|
O resentimento da poboación, ao esixírselle costear a manutención das tropas estranxeira, derivou en numerosos incidentes e episodios de violencia. Isto, engadido á forte inestabilidade política motivada polo Motín de Aranjuez, precipitou os acontecementos que desembocaron no levantamento popular en Madrid contra os franceses, o 2 de maio de 1808, sometido+o coa carga dos Mamelucos e os fusilamentos en Príncipe Pío. |
S32.
|
|
||
|
A carga do Mamelucos na Porta do Sol ou Levantamento do dous de Maio. Francisco de Goya y Lucientes. (1814). |
Fusilamentos do 3 de maio ou Os fusilamentos da Moncloa. Francisco de Goya y Lucientes. (1814). |
|
Ocupación napoleónica trala abdicación dos monarcas españois en favor de Napoleón Bonaparte e do seu irmán Xosé. |
|
|
As tropas francesas intentan sufocar, con violencia, os sublevados do pobo de Madrid. |
Momento en que se fusilan os líderes e os prisioneiros das revoltas en Madrid. |
|
Goya foi testemuña mais non pintou os cadros no momento, senón anos máis tarde, nunha proposta que lle fixo ao concello de Madrid. Hai quen pensa que o fixo para lavar a súa imaxe de “afrancesado”. |
|
|
Os movementos dos cabalos e dos personaxes dan ao cadro un gran dinamismo. Reflicte a escena con gran realismo, como pode verse na representación dos corpos caídos e nos ríos de sangue. En último temo, vese o perfil arquitectónico de Madrid, pero tratado de tal maneira que non distrae a atención do acontecemento principal, que domina o primeiro plano.[ ]Goya usa unha pincelada solta e un rico cromatismo.
|
Dividida en dúas partes: un grupo dun 12 civís, en distintas posturas. Na dereita 6 soldados, que apuntan cos seus fusís aos prisioneiros. A lanterna situada á dereita, tras os soldados, ilumina a figura do home cos brazos estricados. |
|
Exército dacabalo, cunha grande instrución e moi violentos nos seus ataques. O pintor amosa a crueldade dos franceses |
Con cores moi escuras, contrastadas co home da camisa branca, reflectindo o mal, a escuridade.... Son rostros anónimos, que recibiron o nome da “máquina de matar”. |
|
A barbarie da guerra e a tiranía moderna, establecendo un contrate entre as paixóns humanas das vítimas e a eficacia deshumanizadora dos mamelucos ou do pelotón de fusilamento. |
|
S33.
|
Reinado de Fernando VII |
Características xerais do período |
(1814-1820) |
O rei derroga a constitución de 1812 e restaura o absolutismo monárquico co apoio dos estamentos privilexiados. |
(1820-23) |
Pronunciamento de Del Riego. O rei vese obrigado a aceptar a constitución de 1812 e iniciar unha apertura liberal, non por convicción senón por presión das forzas do país. |
|
Co apoio dos “cen mil fillos de San Luís” volta ao absolutismo. Política ambigua entre liberalismo e absolutismo procurando apoios para nomear sucesora a súa filla Isabel. |
S34.
|
Reinado de Isabel II |
Características xerais do período |
|
Inicio das Guerras carlistas. |
|
Medidas librecambistas e autoritarismo político do rexente. |
|
Constitución de 1845. Óptica reformista centralizadora. Código Penal. Garda Civil. |
|
Pronunciamento militar: Vicálvaro. Desamortización: Madoz. Construción de ferrocarrís. |
(1856-1868) |
Goberno moi autoritario. Guerra de África. Desgaste moderado. |
S35.
|
Tres guerras civís do século XIX que enfrontaron os partidarios de Carlos María Isidro (carlistas), irmán de Fernando VII e absolutista, e os partidarios de Isabel II (isabelinos ou liberais), filla do monarca, e que como muller non podía acceder ao trono. |
S36.
|
Universal e libre. |
|
Democracia. Monarquía constitucional. |
|
Monarquía de Isabel II, co sistema de quendas de partidos e falta de participación social na elección dos seus representantes. |
|
A constitución de 1852, pois a do 1856 era a mesma cunha acta máis. Aínda que na súa redacción se buscou aparentemente unha constitución liberal, na realidade o seu obxectivo era volver ao sistema absolutista. |
|
Liberdade de prensa, ensino, culto, industria, tráfico, seguridade, etc. |
S37.
|
De esquerda a dereita: a Gloriosa (setembro 1968, batalla Alcolea, implantación da peseta como moeda. Enriba, os militares e o lema do pronunciamento. A figura á dereita de Alcolea: chegada de Prim dende o exilio para constituír a Xunta revolucionaria. Seguinte figura á dereita: Amadeo de Saboia e os seus valedores. A figura xeométrica branca reflicte a I República, cos seus presidentes e as características dos seus gobernos reflectidas nas palabras que hai debaixo: Figueras (cun industrial suxeito á súa perna); Pi i Margall (federalista. Pirotecnia); Salmerón (filosófica); Castelar (Polo fino. Unionista). A caída da República é en picado; o xeneral Pavía dá un golpe de estado, disolve as Cortes (por iso saen pequenas figuras polo frontón do edificio – “Enero 1874”) e favorece a entrada dun goberno de centro-esquerda. Asoma pola dereita Afonso XIII, tras o pronunciamento de Martínez Campos, que permite a restauración borbónica. |
S38.
- Medios de que se valía o caciquismo.
|
Votación de defuntos, manipulación, coacción, etc. |
- Por que xurdiron os movementos nacionalistas?
|
Defensa das linguas, culturas e tradicións (galego, castelán, éuscaro e catalán). A defensa da identidade propia vai verse apoiada polos principios ilustrados e liberais que percorren a Europa do século XIX. |
- Funcionamento e razón de ser do caciquismo en Galicia.
|
Caciquismo é o nome das relacións que definían a vida política durante os anos da Restauración borbónica. Na Galicia rural do século XIX o caciquismo vinculouse á vida nos pazos e ao poder dos señores sobre unha poboación analfabeta e pobre. Tamén, nas pequenas vilas emerxentes na zona costeira, estivo reflectido na escasa burguesía industrial que vai promover cambios urbanos de gran transcendencia no futuro da historia de Galicia. |
Licenciado baixo a Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike License 3.0

