6.1 Solucións ás actividades prantexadas
S1.
-
Toma de Granada a Boabdil (6 xaneiro 1492)
-
Expulsión dos xudeus da Península Ibérica (Decreto 31 marzo 1492)
-
Chegada de Colón a América (12 de outubro 1492)
-
Toma de Constantinopla polos turcos (29 de maio de 1453)
-
A revolución Industrial (mediados do século XVIII)
-
Inicio da Revolución Francesa (14 xullo 1789)
S2

-
-
Mesta
Gremio de gandeiros, creado por Afonso X o sabio en 1273 para organizar ao transhumancia do gando por terras de León e Castela.
-
Regalismo
Dereitos do rei ou do Estado para intervir en asuntos da Igrexa.
-
Correxidores
Funcionarios, con amplas atribucións, que controlaban municipios en representación do rei.
-
Consello
Órgano consultivo do goberno e do rei, con competencias lexislativas, executivas e xudiciais.
-
Morgados
Institución do antigo dereito de Castela que mantén o conxunto de propiedades dunha herdanza nas mans do primoxénito.
-
Consulado
Representación da administración pública dun país noutro, para establecer relacións exteriores a través da diplomacia, con embaixadores para resolvelos conflitos de forma negociada.
-
Cortes
Asembleas convocadas polo rei, na que participaban os privilexiados, para asesoralos nas tarefas lexislativas e para votar os impostos.
-
Inquisición
Institución fundada no ano 1478 para manter a ortodoxia católica. Era un tribunal eclesiástico que só tiña competencia sobre cristiáns bautizados.
-
S3
-
-
Principais obrigas dos labregos, segundo o documento.
-
Pagamento de impostos e entrega de parte da súa produción.
-
Traballar as terras do señor.
-
Limpar as terras e propiedades do señor.
-
Quen exercía o control do lugar? (...)
-
O Señor.
-
Non.
-
Decadencia feudalismo 1300.
-
Case 500 anos.
-
S4
|
Roda, metalurxia do ferro, cabalo, trigo. |
|
Tomate, cacahuete, café, cacao, tabaco, caucho-chicle, prata, ouro, patacas, millo. |
S5
S6
|
“As asombrosas proporcións do corpo humano non poden ser produto dun aleatorio capricho da natureza, xa que a matemática só pode ser concibida polos seres pensantes”. Canon das proporcións humanas. |
|
Símbolo da simetría do corpo humano e do universo en xeral; |
|
Leonardo da Vinci. Pintor, científico, escultor, arquitecto, músico, poeta, filósofo e escritor florentino nado en Vinci en 1452 e falecido en Amboise en 1519. xenio universal, prototipo do home renacentista. |
S7
Cúpula de Sta. Mª das Flores, Brunelleschi; Capela Sixtina, Michelangelo; Pazo do Escorial, Juan de Herrera; Moisés, Michelangelo; Derradeira cea e Gioconda, Leonardo da Vinci; S. Pietro in Montorio, Bramante; Escola de Atenas, Rafael.
S8
|
Características |
Obra |
|
Nacemento de Venus. |
|
Sandro Boticelli. |
|
1485 (non existe a certeza absoluta) |
|
Galería dos Uffizi (Florencia). |
|
Primeiro Renacemento florentino. Segunda metade do Quatrocento. |
|
Mitolóxica. Inspírase nas ideas dos neoplatónicos, que se basean no principio de que “o ser humano ten que buscar a unidade entre a beleza, o amor e a verdade, representados na figura de Venus (“amor platónico”). Tamén se identifica co ideal de intelixencia pura ou o saber supremo. Apreciamos a mensaxe simbólica cristiá do renacemento á vida polo bautismo. |
|
Os personaxes presentan paso de "danza" polo que semellan flotar sobre a paisaxe. A obra representa á deusa, tras o seu nacemento, na illa de Citera, empurrada polo vento (representación inspirada en Homero). Venus aparece no centro da composición sobre unha enorme cuncha de vieira; os seus longos cabelos louros tapan as súas partes íntimas entanto que co seu brazo dereito trata de taparse o peito, imitando unha postura típica das estatuas romanas das Venus Púdicas. A figura abrancazada acompáñase de Céfiro, o deus do vento, xunto a Aura/Cloris (= pálido), a deusa da brisa, enlazados ambos personaxes nunha estreita aperta. Na zona terrestre atopamos unha das Horas, as deusas das estacións, en concreto da primavera, xa que leva o seu manto decorado con motivos florais. A Hora espera a deusa para arroupala cun manto tamén floreado (sinal de que os misterios de Venus atópanse ocultos); as rosas caen xunto a Venus, xa que a tradición di que xurdiron con ela. Pénsase que para pintar a Venus, o pintor inspirouse en Simonetta Vespucci. |
|
Emprega unha cor suave que dá unha textura delicada á pel. As cores son suaves e delicadas, cun claro contraste entre as figuras femininas (como Venus branquísima) e masculina (pel escura). O fondo está iluminado só arredor de Venus, pois dela emana a luz, destacando así a súa propia figura, centro da composición. A composición da sensación de suavidade e calma. |
S9
-
Monarquía absoluta
(texto 1: Xacobo I e Luís XV)
-
En quen reside o poder?
-
No rei (emana de Deus).
-
Quen redacta e onde se fan as leis?
-
O rei, as Cortes.
-
Quen exerce a xustiza?
-
O rei.
Monarquía parlamentaria
(texto 2: Sir Thomas Smith e
Petición de dereitos)
-
En quen reside o poder?
-
No Parlamento (emana do pobo)
-
Quen redacta e onde se fan as leis?
-
Os Comúns.
-
Quen exerce a xustiza?
-
O Parlamento.
-
S10
-
Rusia, Illas Británicas e Francia.
-
Alemaña, España e Portugal.
-
Mapa:

S11
|
Dúas (María e Bárbara). Si, moitos nenos non sobrevivían a infancia por doenzas, fames, ... |
||||||
|
Doenza posparto. |
||||||
|
El aos 50 anos e 11 meses. A súa muller aos 39 anos. |
||||||
|
Seis fillos |
||||||
|
|
||||||
|
24 e 25. Non era moi tarde pero deberían colaborar economicamente na casa do seu pai. |
S12
-
9
6
5
7
10
8
4
2
1
3
S13
|
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
S14
Pintado na etapa sevillana do pintor. Cadro de xénero ou bodegón. Vese o gusto polo realismo, polas escenas cotiás. Aparece unha vella no momento de fritir uns ovos nunha pota de barro. Ergue a cabeza cara a un mozo que leva un frasco de viño e un melón. Á dereita, unha mesa cunha natureza morta. A vella podería ser a sogra do pintor e o mozo un recadeiro que lle serviu de modelo (personaxes populares). |
Pintado para Filipe IV. O pintor representa a Baco como o deus que libera temporalmente os homes dos seus problemas cotiáns, ao ofrecerlles viño. Hai quen pensa que o tema mitolóxico e o carácter festivo da obra foi proposto polo pintor Rubens. Destaca que utilice un realismo tan veraz (personaxes populares bébedos) para representar a escena mitolóxica. |
S15.


S16.
-
Unha forma de arrendamento da terra, propia de Galicia, na que o señor cedía o uso da terra durante un longo período a cambio dunha renda fixa.
-
-
Definicións:
-
-
-
Frei
Termo derivado do latín “frater” = irmán. Membros das ordes mendicantes
-
Crego
Sinónimo de “eclesiástico”, é dicir, no cristianismo membro do clero regular ou secular.
-
Labrego
Persoa que cultiva pola súa conta as súas terras.
-
Fidalgo
Nivel máis baixo do estamento nobiliario.
-
Mosteiro
Casa fóra dos núcleos de poboación, onde residía unha comunidade relixiosa.
-
Abade
Superior dun mosteiro ou abadía de relixiosos.
-
-
-
Propietario
O Señor (nobre ou crego).
-
Quen ía cultivala?
O campesiñado, tanto a reserva (toda a produción para o señor) como o manso.
-
“Vivir de rendas”
Vivir sen traballar, só dos beneficios que achegan as súas propiedades.
-
S17.
-
-
Caolín
Arxila branca moi pura que se emprega para a fabricación de porcelanas.
-
Oleiro
Artesán que elabora vasillas de barro cocido co seu torno.
-
Louza
Terracota esmaltada ou vernizada de pasta fina.
-
Cántaro
Vasilla grande de barro, estreita de boca e de base, aínda que ancha no centro, con dúas asas.
- Que industrias potenciou o marqués?
Siderúrxica, nun primeiro momento, e de cerámica nun segundo.
- Consérvase algunha?
Consérvase a antiga edificación da fábrica de louza de Sargadelos, cuxa marca foi recuperada no século XX por Isaac Díaz Pardo.
- Que cor caracteriza a louza Sargadelos?
Azul cobalto.
-
Licenciado baixo a Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike License 3.0