Saltar navegación

Estrutura

ACTIVIDADE 1: Analizamos a estructura de diferentes relatos audiovisuais

gran grupoEn gran grupo visionamos curtas de animación para, a través de preguntas, guiar ao alumnado no recoñemento da estrutura dunha narración:
Nun primeiro momento a persoa docente terá que exercer como modelo de lector que reflexiona sobre a estrutura de textos literarios. As súas respostas orientarán ao alumnado sobre o sentido das preguntas.

Responder colectivamente a:

  • En que momento da historia se presenta e describe o personaxe principal?
  • Como introduce o tempo e o espazo onde se desenvolverá a acción?
  • Cal é a situación inicial estable?
  • Identifícase facilmente a primeira complicación? Cal é?
  • O protagonista reacciona? como?
  • Aparece un novo elemento perturbador? Cal?
  • Como se resolve o conflito?
  • Cal é a situación final? Acaba ben ou mal?
  • Poderías agora describir as partes diferenciadas da estrutura dun conto?

Curtas:

La oveja esquilada

Presto

Lifted

El huevo

El vendedor de humo

La luna

ACTIVIDADE 2: Analizamos a estrutura dos contos traballados

pequeno grupoEn pequeno grupo retomaremos os contos analizados no primeiro apartado da presente secuencia e, a través das mesmas preguntas, identificamos a súa estrutura.

Logo faremos unha pequena posta en común.

libreofficeglEntregar este modelo ao alumnado para identificación da estrutura dun conto, tendo en conta que é posible á súa adaptación previa por parte do docente co software LibreOffice Writer

Apuntes teóricos

Fórmula de estrutura de Adam

Guiamos ao alumnado, con preguntas, pola fórmula da secuencia proposta por Adam para elaborar o esquema fundamental da estrutura, posteriormente ilustrarase con detalles secundarios: presentación e descrición da personaxe

Estrutura de texto narrativo de Adam
Teresa Neira e Pablo Nimo. Estrutura de texto narrativo de Adam (CC BY-SA)



"Morfoloxía do conto". Vladimir Propp

Vladimir Propp foi un escritor soviético que no seu libro “La Morfología del Cuento” (1928) describiu o que podemos chamar as 31 fases ou funcións das que constaba un conto clásico. A través destas funcións podemos guiar ao noso alumnado na creación de tramas nos procesos de creación de textos literarios. Estas funcións poden repetirse varias veces e non teñen por que aparecer todas.

  1. Afastamento: un dos membros da familia afástase da casa
  2. Prohibición: recae sobre o protagonista una prohibición
  3. Transgresión: transgrédese a prohibición
  4. Interrogatorio: o agresor intenta obter noticias
  5. Información: o agresor recibe informacións sobre a vítima
  6. Engano: o agresor intenta enganar á súa vítima para apoderarse dela ou dos seus bens
  7. Complicidade: a vítima déixase enganar e axuda así ao seu inimigo, ao seu pesar
  8. Fechoría: o agresor dana a un dos membros da familia ou cáusalle prexuízos
  9. Carencia: fáltalle algo a un dos membros da familia; un deles ten gañas de posuír algo
  10. Mediación: momento de transición, divúlgase a noticia da fechoría ou da carencia, diríxense ao heroe cunha pregunta ou unha orde, chámase ou fáiselle partir
  11. Principio da acción contraria: o heroe buscador acepta ou decide actuar
  12. Partida: o heroe vaise da súa casa
  13. Primeira función do doante: o heroe sufre unha proba, un cuestionario, un ataque, que lle prepara para la recepción dun obxecto ou dun auxiliar máxico
  14. Reacción do heroe: o heroe reacciona ante as acción do futuro doador
  15. Recepción do obxecto máxico: o obxecto máxico pasa a disposición do heroe
  16. Desprazamento: o heroe é transportado, conducido ou levado cerca do lugar onde se atopa o obxecto da súa busca
  17. Combate: o heroe e o seu agresor enfróntanse nun combate. O heroe recibe unha marca
  18. Victoria: o agresor é vencido
  19. Reparación: a fechoría inicial é reparada ou a carencia colmada
  20. A volta: o heroe regresa
  21. Persecución: o heroe é perseguido
  22. Socorro: o heroe é auxiliado
  23. Chegada de incógnito: o heroe chega de incógnito á súa casa ou a outra comarca
  24. Pretensións enganosas: un falso heroe reivindica para si pretensións enganosas
  25. Tarefa difícil: propónselle ao heroe unha tarefa difícil
  26. Tarefa cumprida: a tarefa é realizada
  27. Recoñecemento: o heroe é recoñecido
  28. Descubrimento: o falso heroe ou o agresor, o malvado queda desenmascarado
  29. Transfiguración: o heroe recibe unha nova aparencia
  30. Castigo: o falso heroe ou o agresor é castigado
  31. Matrimonio: o heroe cásase e ascende ao trono

Fases ou funcións dun conto clásico – AíovaiEducación [Internet]. [citado 12 de maio de 2017]. Dispoñible en: http://www.edu.aiovai.org/2017/05/12/fases-ou-funcions-dun-conto-clasico/