4.1 Contidos en lingua galega
Bloque de comunicación oral: a regueifa
Importancia da lingua oral como transmisora da tradición popular. Os regueifeiros improvisan coplas sobre diferentes temas, con moita retranca e humor.
Bloque de comunicación escrita: textos argumentativos
-
Elementos da argumentación.
-
Tese: idea que se defende.
-
Corpo: argumentos para confirmar ou rexeitar a tese.
-
Conclusión: reafirma ou reitera a tese a partir dos argumentos.
-
Técnicas para elaborar textos argumentativos
-
Presentación sinxela e clara do que queremos expor.
-
Definición previa das palabras coas que expresamos a opinión.
-
Adecuación da argumentación ao público a quen se dirixe.
-
Emprego de argumentos válidos para xustificar a opinión.
-
Tipos de argumentos:
-
Experiencia persoal: adoitan ser pouco consistentes.
-
Argumento de autoridade: apélase a persoas importantes ou a estudos realizados.
-
Argumento de universalidade: apélase ao aceptado maioritariamente.
-
Argumento de singularidade: toma como exemplo a unha minoría distinguida.
-
Argumento de semellanza: búscanse analoxías, situacións semellantes.
-
Argumentos de causa-efecto: deféndese ou rexéitase un feito polas consecuencias.
-
Argumento por xeneralización: xeneralízanse feitos individuais.
-
Argumento baseado na persoa: valora tan so o aspecto, posición ou estima que se ten a unha persoa.
-
Conectadores que se empregan nos textos argumentativos: os de orde, explicativos, de contraste e de causa.
Bloque de coñecemento da lingua: o uso do r/rr, o dígrafo nh, o adverbio, a preposición e a conxunción
-
O r debe empregarse en posición inicial ou final de sílaba e cando segue a outra consoante. Debe empregarse rr en posición intervocálica e cando a unha palabra que comeza por r se lle antepón outra ou un prefixo rematados en vogal.
-
O dígrafo nh non debe separarse ao final de liña.
-
Os adverbios son palabras invariables que modifican a un verbo, adxectivo ou a outro adverbio. Expresan circunstancias de lugar, tempo, modo e cantidade entre outras. Pódense formar adverbios de modo a partir de adxectivos engadindo o sufixo –mente.
-
As preposicións son palabras invariables que serven de enlace. A, de, en con, por contraen cos artigos e demostrativos.
-
As conxuncións son palabras invariables que enlazan palabras, oracións ou proposicións. Poden ser coordinantes ( copulativas, disxuntivas, adversativas, distributivas, explicativas) ou subordinantes (causais, comparativas, concesivas, condicionais, consecutivas, finais) .
Bloque de educación literaria: subxéneros literarios. Narración, teatro e lírica
-
Subxéneros narrativos.
-
Conto: narración breve, nalgúns casos de procedencia tradicional e popular.
-
Novela: ficción xeralmente en prosa de maior extensión, con descrición de personaxes, acción e ambiente e narración de acontecementos.
-
Novela curta: relato máis breve cá novela, con acción, tempo e espazo condensados e ritmo acelerado no desenvolvemento da trama.
-
Fábula: ficción en prosa ou verso, con animais en moitos casos, e da que se tira unha ensinanza moral.
-
Memorias: o autor narra os feitos máis salientables da súa vida ou dunha etapa.
-
Subxéneros dramáticos.
-
Traxedia: tenta producir unha especie de catarse no espectador, a través de acontecementos terribles e funestos.
-
Comedia: obra con personaxes que encarnan as virtudes e defectos das persoas. En moitos casos busca provocar a risa dos espectadores con esaxeracións e escenas ridículas.
-
Drama: os personaxes, máis complexos que na comedia, enfróntanse a situacións que xeran cambios na súa vida ou xeito de proceder.
-
Farsa: obra cómica na que se deforma a realidade de xeito grotesco e cuxo fin é divertir ao público.
-
Subxéneros líricos.
-
Oda e himno: a oda é entusiasta e solemne. O himno aplícase a cantos litúrxicos ou/ e patrióticos.
-
Poesía bucólica: canto idealizado á paz, natureza e vida pastoril.
-
Elexía: lamento amoroso, patriótico, relixioso ou/ e funerario.
-
Sátira: ridiculiza os vicios e defectos alleos dun xeito burlesco ou moral.
-
Copla: composición breve que serve de letra a cancións populares.
Obra colocada bajo licencia Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License