Guía didáctica
INTRODUCIÓN
Proxecto CHEF! é un recurso dixital educativo dirixido ao alumnado de 1º curso da ESO, aínda que tamén é posible adaptalo a 2º de ESO, con algunhas modificacións.
Trátase dunha secuencia didáctica baseada no mundo da gastronomía, orientada a desenvolver todas as capacidades relacionadas coa lingua: escoitar, falar, ler e escribir. Por tanto, as materias encargadas de desenvolver o recurso son, principalmente, as de Lingua Castelá e Literatura e Lingua e Literatura galegas, e, cun menor peso, Lingua Inglesa. Porén, Proxecto CHEF! busca a transversalidade de contidos, tocando de maneira tanxencial a meirande parte das materias do currículo dende Matemáticas até Ciencias Sociais, pasando por Bioloxía ou Educación Física.
Os materiais deseñados en Proxecto CHEF! tamén desenvolven contidos relacionados coas materias de libre configuración autonómica. En concreto, resulta un recurso de utilidade para a materia Promoción de estilos de vida saudables, dado que unha correcta alimentación é sinónimo de vida e de saúde. Pero tamén Investigación e tratamento da Información atopa cabida no Proxecto CHEF!, debido a que unha das metodoloxías máis empregadas nel é a procura de información e o seu posterior procesado segundo a finalidade que se persiga.
A lingua vehicular de Proxecto CHEF! é o galego, polo que os enunciados e introducións de todos os apartados están escritos neste idioma. Dentro de cada apartado aparecen actividades, tarefas e contidos teóricos en castelán, sen que haxa (a excepción da rúbricas de avaliación final) ningunha parte traducida dun idioma a outro.
O proceso de aprendizaxe organízase en torno a un proxecto cuxo obxectivo final é a creación colectiva dun libro de cociña. Para chegar a este punto final, o alumnado terá primeiro que ampliar os seus coñecementos de gastronomía e desenvolver as súas capacidades lingüísticas a través dunha serie de tarefas e actividades, individuais e en grupo, orientadas a tal fin.
A secuencia didáctica segue a estrutura dun libro de receitas de cociña tradicional: entrantes, primeiros pratos, segundos pratos e sobremesas. Tras a motivación inicial, facemos coincidir os tres últimos apartados co ciclo de I+D+I, segundo o obxectivo final que se persigue en cada un.
ENTRANTES
Primeira fase de introdución e MOTIVACIÓN. Explícase ao alumnado de que trata Proxecto CHEF!, cal é o produto que teñen que elaborar e cales son os obxectivos de traballo, así como os criterios de avaliación.
PRIMEIROS PRATOS
Fase de INVESTIGACIÓN. As tarefas neste apartado están dirixidas a que o alumnado procure información que amplíe os seus coñecementos sobre a gastronomía e as relacións ou implicacións que ten noutros campos: saúde, alimentación, cultura, arte, deporte...
SEGUNDOS PRATOS
Fase de DESENVOLVEMENTO. Neste apartado o alumnado desenvolverá as súas competencias no uso da lingua, con especial atención ao léxico do campo semántico da cociña e á produción de textos instrutivos e expositivos. Haberá actividades nas tres linguas do currículo que se traballan neste recurso: galego, castelán e inglés.
SOBREMESAS
Fase de INNOVACIÓN. Neste apartado desenvólvese a tarefa que constitúe o produto final do proxecto: a elaboración do libro de cociña. Non haberá ningunha actividade individual, senón que o alumnado deberá traballar en equipo para elaborar un produto final orixinal.
Avaliación
Na secuencia didáctica podemos atopar diferentes ferramentas de avaliación das aprendizaxes:
- Fichas de coñecementos previos.
- Fichas de recapitulación da información e coñecementos adquiridos.
- Actividades interactivas de carácter individual que servirán ao alumno de autoavaliación.
- Libros LIM integrados con actividades interactivas.
- Rúbricas de avaliación das tarefas ao final do proceso. En concreto:
Documentos e recursos
- Dicionarios
-
Dicionario da Real Academia Galega
- Buscadores
- Textos
-
Cuento de Blancanieves y los siete enanitos
- Fichas de traballo e recapitulación
-
Cal é o teu prato favorito? Sabes cociñalo?
Melloramos a nosa procura por Internet
Modelo de procura de informaciónCuestionario "Los retos de la alta cocina"
A dieta vexetariana e sen glute
Ficha de recapitulación: Cociñas do mundo
Guía e modelo "As miñas comidas"
Cuestionario 1 video glutamato_mon_1
Cuestionario 2 video glutamato_mon_2
Ficha 1 Como organizamos os equipos?
Ficha 2 Como eleximos a nosa proposta?
Ficha 3 Rexistramos o noso traballo
Verbos de uso frecuente en receitas de cociña
Actividade superalimentos (oculto)
Actividade superalimentos (solución)
Modelo libro de cociña verde. Galego
Modelo libro de cociña mostaza. Castelán
Modelo libro de cociña vermello. Inglés
Exemplo receita libro de cociña explicado
Exemplo receita libro de cociña
- Páxinas web de consulta e procura de información
-
Lista de películas e documentais sobre cociña
Artigo de wikipedia sobre vexetarianismo
Información sobre tipos de vexetarianos
Páxina web de FACE (Federación de Asociaciones de Celíacos de España)
https://secocina.com/tecnicas/cantidades
http://comohacerpara.com/calcular-la-cantidad-de-comida-por-persona_1215c.html
http://cocinillas.elespanol.com/2015/04/calcular-las-raciones-para-muchos/
- Obras de consulta
- Outros recursos
- Outros créditos
Temporalización
A temporalización prevista para a realización do proxecto será de 24 sesións, que os profesores das diferentes materias implicadas dividirán a conveniencia.
Planificación aproximada das sesións adicadas a cada apartado:
- Entrantes + Primeiros pratos: 12 sesións
- Segundos pratos: 6 sesións
- Sobremesas: 6 sesións
O número de sesións é orientativo, posto que dependerá do ritmo de aprendizaxe do alumnado, así como das actividades novas que poidan xurdir ou daquelas que se supriman.
Aspectos curriculares
No documento detállanse os contidos, criterios de avaliación, estándares de aprendizaxe e competencias básicas do currículo que se desenvolven ao longo de Proxecto CHEF! Para todos eles tivéronse en conta as diferentes materias mencionadas na introdución.
Licenciado baixo a Licenza Creative Commons Recoñecemento Compartir igual 4.0