A vaquiña Petra. Conto anotado.
ERA UNHA VEZ QUE ERA...
A vaquiña Petra.
As partes suliñadas conteñen ideas para unha aproximación ao conto co alumnado.

Era unha vez unha vaquiña que se chamaba Petra. Tiña uns ollos grandes a amendoados, cunhas pestanas longas que facían que o seu ollar namorase a todo aquel que se tomase o tempo de mirar para ela. Xa sabemos que non se fai moito caso das vacas e que á xente todas lle parecen iguais. Pero Petra, igual que as súas irmás, tiña unha personalidade única. A ver, todos os animais teñen as súas cousas, as súas manías e os seus talentos. Pero Petra tiña algo especial.
Xa de pequena, cando aínda mamaba da nai, daba uns saltos moi artísticos e dicía que quería ser ximnasta.
_Petriña, as vacas non facemos ximnasia_ dicíalle moi doce a súa nai_ como moito, camiñamos e corremos cando nos pica a mosca.
-Eu quero ser ximnasta!_ berraba Petra dende o fondo do prado onde facía as súas voltas e reviravoltas. E había que recoñecer que tiña a súa graza ver esa terneiriña a brincar e saltar, e ata facía piruetas que se non o vías, non o crías. E mentres, cantaba a pleno pulmón:
Eu son Peeetra, Petra, Petriña.
A vaca ximnasta de fama mundial.
Eu son Peeetra, Petra, Petriña.
Coma min non hai outra igual!
Pasando o tempo, Petra deu en dicir que quería ser modelo. Botaba os días a poñerse bonita, con flores detrás das orellas, e a cola ben peiteadiña, que ela arranxaba ás mil marabillas cuns toxos que alí había. Despois, camiñaba co fuciño en alto e os ollos entrepechados, así, orgullosa. Unha patiña adiante, outra despois, cun paso moi calculado e elegante. Nunca corría, por non se despeitear. E mentres, cantaba a pleno pulmón:

Eu son Peeetra, Petra, Petriña.
A vaca modelo de fama mundial
Eu son Peeetra, Petra, Petriña.
Coma min non hai outra igual!
_Hai que ver que demo de rapaza!_ murmuraba a súa nai falando cunha compañeira galiña. _É que non sei que vai ser dela se non se pon seria.
_Déixaa, muller!_ respondía a galiña. _Xa lle abondará o tempo para poñerse seria e profesional. Que lle queres? A xente nova agora éche así.
Pero nada máis lonxe da intención de Petra. Cada noite a súa determinación era máis forte. Ela non quería ser unha vaca calquera dedicada a pastar e dar leite. Non, señora! E adormecía ao son dos grilos e soñando cun futuro de fama e aventura.
Cando xa se fixo algo máis grandiña, case tan boa moza como a súa nai, un día entrou toda seria na corte onde estaba e díxolle:
_Mamá. Xa sei o que quero ser. Nin ximnasta, nin modelo, nin nada de nada diso todo que che fun dicindo. Quero ser pintora!
_E quen te vai deixar pintar a súa casa co grande que ti es? Valo estragar todo!_ contestou a nai.
_Mamá. Non entendes. Eu quero ser pintora das de arte, das que pintan cadros e expoñen nas galerías e nos museos.
_Pois si que temos lío agora. Pero, Petriña, onde se viu semellante cousa?
_Mamá, ti espera e verás. Ten fe en min_ dixo Petra saíndo pola porta moi decidida mentres cantaba a pleno pulmón:

Eu son Peeetra, Petra, Petriña.
A vaca pintora de fama mundial
Eu son Peeetra, Petra, Petriña.
Coma min non hai outra igual!
Como era inverno, atopaba facilmente cachiños de carbón cos que comezou a dar os seus primeiros trazos. Debuxaba o que vía ao seu arredor: os animais, as árbores, o sol… E pouco a pouco foi collendo máis maña. Os animais que alí vivían, achegábanse marabillados porque nunca viran un debuxo. Non sabían nin o que era. Para eles existían as cousas e os animais, e xa está. E ver as cousas así pintadas, deixábaos coa boca aberta de medio metro. A nai de Petra pensou que seguro que tamén esta febre lle pasaría e que entraría en razón e non facía moito caso dela.
Coa chegada da primavera o mundo encheuse de cor e xa Petra non estaba contenta con pintar só coa cor negra. Quería facer cadros con todas as cores que vía: azul e todos os azuis, verde e todos os verdes, laranxa e todos os laranxas. E vermello, moito vermello! O vermello tiña algo especial!
Axudada polos seus amigos, foi collendo herbas e flores coas que facer as cores e plumas coas que pintar e así abriuse para ela un novo mundo.
Rañaba un corno, rañaba o outro…Non porque lle picasen, senón por se concentrar mellor. Miraba o que ía pintar e, tal cal. Era cuspidiño; exacto como era, así ela o pintaba. Fose unha flor ou unha mazá ou un rabo de ovella. E cada vez máis animaliños se achegaban a admirar a súa obra. De tal xeito que decidiu facer unha exposición dos seus cadros para que quen quixera, puidese vir a miralos. E así foi. As paredes das cortes estaban cheíñas de cadros. Que xa non collía un máis.
Pero Petra non estaba contenta. Comezaba a sentir unhas cóxegas no seu interior que non se calmaban nin con pintar nin con correr nin nada de nada.
_Que che pasa, Petra? Parece que tés o formiguillo_ dicíanlle. E ela, calaba.
Unha mañá decidiu que xa pintara todo o que podía ver arredor dela e que o que precisaba era saír ao mundo para coñecer novas paisaxes e xentes.
Aínda que a súa nai tentou convencela de quedar, non houbo maneira, e Petra botouse ao camiño. Din que ía cantando:
Eu son Peeetra, Petra, Petriña.
A vaca pintora de fama mundial
Eu son Peeetra, Petra, Petriña.
Coma min non hai outra igual!
E camiñou tanto tanto que ela pensaba que xa dera a volta ao mundo todo. E cansa de tanta novidade e camiño, deitouse ao pé dun salgueiro para botar unha soneca.
_Quen anda aí?_ dixo unha voz coma un trono.
Petra, sobresaltada, dun chimpo púxose de pé nas súas catro patas. Miraba cara un lado e, nada. Cara o outro, e nada tampouco. Non había ninguén. “Bo, será o cansanzo, ou igual o soñei” pensou ela botándose de novo a durmir.
_Quen anda aí?_ sentiu desta vez máis forte. E sen saber por que, mirou cara arriba e si, agora viu nunha póla un ser marabilloso e raro. Este animal non o coñecía pero era tan bonito que non podía deixar de miralo. A súa voz tan forte non casaba co seu corpo tan delicado nin co sorriso tan doce que tiña.

_Perdoe que a moleste, señora…Non sei o seu nome.
_Podes chamarme Rigo, aínda que eu son de nome Rigoberta.
_E vostede é un paxaro?
_Non, un paxaro, di ela hahaha_ riu Rigoberta.
_ Entón vostede é un cabaliño do demo?
_Non, Petra. Eu non son nada do que ti podes coñecer porque eu pertenzo a outro mundo.
Petra quedou moi sorprendida de que soubese o seu nome e o ser, quero dicir, Rigo, ollouna con moita dozura e dixo:
_Petra, sei por que estás aquí. Telo todo e non estás satisfeita. Es unha artista e a túa arte tampouco che calma a fame que tes.
Petra, calada, ía abrindo a boca cada vez máis e os ollos, que xa tiña como pratos. Porque cando Rigo se achegou a ela, baixando da árbore, estaba rodeada dunha luz tan bonita como nunca vira. Máis bonita que o amencer. Máis bonita que o brillo da auga co sol.
_Eu, Petra, pódote axudar. Ven comigo. E Rigo pousouse entre os cornos de Petra e ao ouvido íalle dicindo cara onde tiña que camiñar. Pasaron vales e montes, cruzaron ríos e veigas, subiron outeiros e correron as corredoiras todas. E Rigo íalle ensinando a Petra a ver todo dun xeito novo.
Cando remataron a súa xornada, Petra, cansa, deitouse a durmir con todas aqueles cores novas detrás dos seus ollos.
Ao día seguinte, Petra despertou debaixo da árbore na que coñecera a Rigo. Na mesmiña árbore. Pero ela xa non era a mesma. Ela tiña un feixe de formas e cores e melodías que quería pintar. Porque dende aquel encontro máxico, Petra pintaba música! Si, si, música!
Na noite soñaba e no día pintaba o que soñara. E cando os animais viñan mirar os seus cadros, sentían unhas melodías marabillosas, máxicas, tan fermosas que eran imposibles de esquecer.

E entón, Petra comprendeu. Achegouse á súa nai e…
_Mamá, eu quero ser música!_ e saíu da corte bailando e cantando a pleno pulmón:
Eu son Peeetra, Petra, Petriña.
A vaca artista de fama mundial
Eu son Peeetra, Petra, Petriña.
Coma min non hai outra igual!
E así foi como unha vaquiña chea de varios talentos, deu con aquel que a facía feliz. E cada sábado montaba unhas festas musicais de moita sona e todos os animaliños viñan cantar e bailar e tocar instrumentos dende moi lonxe. E tanto foi así, que montaron unha orquestra estupenda.
De Rigo nunca nada máis soubo. Pero din que cando Petra soña coas súas cores e as súas melodías, entre os cornos reluce unha luz fermosísima que despois lle sae polo ollar cando ela canta.
Cando sintan isto por segunda vez no conto, xa poden axudar a contalo ou cantalo (ver "Poesía e música").
Dá pé a tratar os talentos ou habilidades que cada persoa pode ter máis ou menos ocultos. "Que queres ser de maior?"
A arte pode representar a realidade ou tamén sensacións, emocións de xeito máis abstracto. Introducilos nestes conceptos.
Que xoguen coas cores sen un propósito específico, con contornos recoñecibles ou non...Buscar as sensacións (ver "Actividades".
No conto de "A ra Pipa e o picapeixe que a ensinou a cazar" hai un xogo para traballar as vogais abertas e pechadas.
No conto de "A pedra Criticricrí" hai algunha actividade sobre seres extraordinarios galegos. Aínda que aquí, non queda claro que ser é Rigoberta.