Saltar navegación

O círculo de 5ª

O círculo de 5ª

Unha vez que sabemos o que marca a tonalidade e a modalidade dunha escala, imos traballar con elas. 
 
Como vimos no apartado anterior, as escalas que nos serven como referencia son as que non teñen alteracións, é dicir, Do Maior e La menor. Elas amósannos a disposición dos tons e semitóns, e a partir delas podemos descubrir todas as tonalidades empezando por cada unha das notas.

Faremos un exemplo: tomando a escala de Do Maior, como referencia, imos construír a escala de Sol Maior e así saberemos que alteracións forman a armadura desa escala. 
                      
Escala que comeza en Do, marcando os tons con semicírculos e os semitóns con triángulos     Escala que comeza en Sol, marcando tons con semicírculo e semitóns con triángulo


Para que os semitóns estean nos mesmos graos, temos que colocar un sostido en Fa. Isto indícanos que a armadura da escala de Sol Maior ten un sostido, a nota Fa. Unha clave de Sol e un sostido na liña da nota Fa agua


Poderiamos facer este proceso con todas as notas da escala, pero sería moi lento e complicado de facer cada vez que precisásemos saber a armadura dunha tonalidade.


Empregaremos o círculo de 5ª que, como o seu nome indica, está formado por 5ª con todas as notas da escala cromática; con el podemos saber como están formadas as armaduras, que notas as conforman e a relación entre elas. Sempre partimos da nota Do (que é a tonalidade maior que non ten ningunha alteración).

Un círculo coas notas da escala a distancia de 5ª     En dúas liñas as notas ordenadas por 5ª comezando por Fa e por Si

Nestes debuxos, podemos ver as tonalidades Maiores, co número e tipo de alteracións que conforman as súas armaduras.
Por exemplo, Lab M, ten 4 bemois. Nas liñas é moito máis doado velo.
 
O seguinte paso que necesitamos coñecer é como se forman as armaduras, segundo sexan bemois ou sostidos. 

- Para os sostidos empregaremos o ciclo de 5ª dende o Fa FA DO SOL RE LA MI SI, e a colocación na armadura O ciclo dos sostidos colocados en cada liña ou espazo correspondente, comezando pola primeira liña do pentagrama
- Para os bemois dende o Si SI MI LA RE SOL DO FA, e a colocación na armadura Colocación do ciclo dos bemois no pentagrama en sentido ascendente

A partir disto, se sabemos que unha tonalidade con bemois ten 2 bemois, eses serán o Si e o Mi.