Saltar navegación

2. Contextualización curricular

Eixes da proposta didáctica

A área de Educación Física fundaméntase na adquisición das capacidades que contribúan ao desenvolvemento persoal e a unha mellor calidade de vida. É unha área que se dirixe ao coñecemento progresivo da conduta motora e á adquisición de actitudes, valores e normas referentes ao corpo e ao movemento.

Esta área participa tamén na consecución de diversos fins educativos na Etapa de Educación Primaria: a socialización, a autonomía, aprendizaxes básicas e mellora das posibilidades expresivas, cognitivas, comunicativas e lúdicas. A Educación Física está especialmente indicada para integrar todo tipo de alumnado e resulta idónea cara ao tratamento da diversidade na aula, fomenta a coeducación e promove a igualdade de oportunidades para ámbolos sexos.

Debemos lembrar que a Educación Física non é unha simple aprendizaxe de movementos, senón un camiño cara á educación integral e que utiliza o movemento como axente pedagóxico con diversas funcións: de coñecemento, de organización perceptiva, anatómico-funcional, estético-comunicativa, de relacións persoais, agonística, hixiénica, hedonista, de compensación e catártica.

Este REA contribúe a dous dos obxectivos principais da área: 

  • OBX3: Desenvolver procesos de autorregulación e interacción no marco da práctica motriz, con actitude empática e inclusiva, facendo uso de habilidades sociais e actitudes de cooperación, respecto, traballo en equipo e deportividade, con independencia das diferenzas etnoculturais, sociais, de xénero e de habilidade dos participantes, para contribuír á convivencia social e ao compromiso ético nos diferentes espazos en que se participa.
  • OBX4: Recoñecer e practicar diferentes manifestacións lúdicas, físico-deportivas e artístico-expresivas propias da cultura motriz, valorando a súa influencia e as súas achegas estéticas e creativas á cultura tradicional e contemporánea, para integralas nas situacións motrices que se utilizan regularmente na vida cotiá.

Construír a identidade corporal, persoal e social desde unha práctica vivenciada que integra expresións culturais, como o xogo e a danza é o medio idóneo para comprender que forman parte do patrimonio cultural e que deben ser obxecto de recoñecemento, preservación, mellora e gozo. Nun mundo globalizado e marcado polos movementos migratorios, isto supón enriquecer o acervo común coas achegas das diferentes etnias e culturas que converxen nun espazo socio-histórico, desde a mestizaxe cultural asociada á interculturalidade.

"Unha viaxe inesperada" ademais está estreitamente relacionado co traballo dos Obxectivos de Desenvolvemento Sostibles (ODS) tendo relación directa cos seguintes:

  • ODS 10 - Redución das desigualdades: xa que promove a inclusión e o respecto pola diversidade cultural, fomentando a convivencia entre diferentes culturas presentes nas aulas.
  • ODS 16 - Paz, xustiza e institucións sólidas: a través da convivencia multicultural e o respecto polas diferentes culturas, contribúese á construción de sociedades máis pacíficas e inclusivas.
  • ODS 17 - Alianzas para lograr os obxectivos: a colaboración entre o alumnado para coñecer diferentes nacionalidades das comunidades educativas e realizar a xornada multicultural con xogos e bailes, pode fortalecer alianzas para promover unha educación e unha sociedade máis global e conectada.

Contidos, obxectivos específicos e competencias clave

O marco curricular que abrangue a esta situación de aprendizaxe relacionase directamente coa unidade didáctica número 3 "Xogos de sempre" e coa unidade didáctica número 4 "Exprésa-T", que corresponde á programación modelo de 6º de Primaria, proposta para a área de Educación Física, na aplicación PROENS da Consellería de Educación, Ciencia, Universidades e Formación Profesional na Comunidade Autónoma de Galicia.

A continuación, expóñense os contidos específicos traballados dentro do recurso:

Contidos

Bloque da materia

  • C1.2 - Saúde social:
    • C1.2.1 - Efectos sociais beneficiosos do estilo de vida activo.
    • C1.2.4 - Aceptación de distintas tipoloxías corporais para practicar, en igualdade, diversidade de actividades físico-deportivas.
    • C1.2.5 - Estereotipos corporais, de xénero e competencia motriz.

Bloque 1

  • C2.5 - Planificación e autorregulación de proxectos motores: seguimento e valoración durante o proceso e o resultado.
  • C2.6 - Uso de ferramentas ou plataformas dixitais.

Bloque 2

  • C3.1 - Toma de decisións:
    • C3.1.1 - Selección de accións en función da contorna en situacións motrices individuais.
    • C3.1.2 - Adecuación de accións para o axuste espazo-temporal na interacción cos compañeiros en situacións cooperativas.
    • C3.1.3 - Selección de zonas de envío do móbil desde onde sexa difícil devolvelo, en situacións motrices de persecución e de interacción cun móbil.
    • C3.1.4 - Elección adecuada das habilidades motrices en situacións de oposición de contacto.
    • C3.1.5 - Desmarque e localización nun lugar desde o que constitúa un apoio para os demais en situacións motrices de colaboración-oposición de persecución e de interacción cun móbil.
  • C3.2 - Esquema corporal:
    • C3.2.1 - Equilibrio estático e dinámico en situacións complexas ou en superficies inestables.
    • C3.2.2 - Estruturación espacial, percepción de obxectos e de distancias, orientación, percepción e interceptación de traxectorias, agrupamento-dispersión e transposición.
    • C3.2.3 - Estruturación temporal e espazo-temporal e percepción de duracións, de velocidade, de intervalos, de estruturas e de ritmo.
  • C3.3 - Capacidades condicionais: capacidades físicas básicas e resultantes (coordinación, equilibrio e axilidade).
  • C3.5 - Creatividade motriz: identificación de estímulos internos ou externos que esixan un reaxuste instantáneo da acción motriz.

Bloque 3

  • C4.1 - Xestión emocional: autoestima, ansiedade e situacións motrices. Estratexias de afrontamento e xestión.
  • C4.2 - Autonomía e autoconfianza: aumento da autonomía persoal, mellora e afianzamento da confianza en si mesmo e nos demais durante a práctica motriz.
  • C4.3 - Habilidades sociais: estratexias de traballo en equipo para a resolución construtiva de conflitos nas diversas situacións motrices.

Bloque 4

  • C5.1 - Achegas da cultura motriz á herdanza cultural. Os deportes e os xogos tradicionais populares e autóctonos como sinal de identidade cultural.
  • C5.2 - Coñecemento e execución de bailes e danzas populares de Galicia, de España e do mundo.
  • C5.3 - Usos comunicativos da corporalidade: comunicación de sensacións, sentimentos, emocións e ideas complexas.
  • C5.4 - Práctica de actividades rítmico-musicais con carácter expresivo.

Bloque 5

  • C6.4 - Construción e reutilización de materiais para a práctica motriz, fomentando a sensibilización sobre a xeración de residuos.

Bloque 6

Os obxectivos da materia que se traballan neste REA son os que seguen:

Obxectivos

Descrición

OBX1

Adoptar un estilo de vida activo e saudable, practicando regularmente actividades físicas e deportivas e adoptando comportamentos que potencien a saúde física, mental e social, así como medidas de responsabilidade individual e colectiva durante a práctica motriz para interiorizar e integrar hábitos de actividade física sistemática que contribúan ao benestar.

OBX2

Adaptar os elementos propios do esquema corporal, as capacidades físicas, perceptivo-motrices e coordinativas, así como as habilidades e as destrezas motrices, aplicando procesos de percepción, decisión e execución adecuados á lóxica interna e aos obxectivos de diferentes situacións, para dar resposta ás demandas de proxectos motores e de prácticas motrices con distintas finalidades en contextos da vida diaria.

OBX3

Desenvolver procesos de autorregulación e interacción no marco da práctica motriz, con actitude empática e inclusiva, facendo uso de habilidades sociais e actitudes de cooperación, respecto, traballo en equipo e deportividade, con independencia das diferenzas etnoculturais, sociais, de xénero e de habilidade dos participantes, para contribuír á convivencia social e ao compromiso ético nos diferentes espazos en que se participa.

OBX4

Recoñecer e practicar diferentes manifestacións lúdicas, físico-deportivas e artístico-expresivas propias da cultura motriz, valorando a súa influencia e as súas achegas estéticas e creativas á cultura tradicional e contemporánea, para integralas nas situacións motrices que se utilizan regularmente na vida cotiá.

A continuación inclúense os descritores das competencias clave que marca a normativa vixente e que son traballados neste recurso.

Competencias clave

Clave dos descritores operativos

Competencia en comunicación lingüística (CCL)

CCL1 e CCL5

Competencia plurilingüe (CP)

CP3

Competencia matemática e competencia en ciencia, tecnoloxía e enxeñería (STEM)

STEM1, STEM2 e STEM5

Compentencia dixital (CD)

CD3

Competencia persoal, social e de aprender a aprender (CPSAA)

CPSAA1, CPSAA2, CSPAA3, CPSAA4 e CPSAA5

Competencia cidadá (CC)

CC2 e CC3 

Competencia emprendedora (CE)

CE3 

Competencia en conciencia e expresións culturais (CCEC)

CCEC1, CCEC2, CCEC3 e CCEC4

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)