Orientacións e recomendacións de uso
Recursos materiais necesarios
Para empregar este REA, será necesario contar con:
- Ordenadores con conexión a internet para o traballo individual
- Material funxible (cartolinas, folios, pinturas...)
- Globo Terráqueo
- Libreta ou caderno
- Materiais para a fabricación do foguete (botella, bicarbonato, auga...)
- Revistas e recursos literarios
Proposta de agrupamentos
Para a correcta realización das actividades propostas neste recurso educativo, é importante organizar ao alumnado de maneira que se potencie tanto o traballo individual como o colaborativo. A continuación, achéganse unhas directrices para o agrupamento dos estudantes que contribúen a unha boa organización:
Actividades individuais:
As actividades individuais están deseñadas para que cada alumno e alumna desenvolva competencias específicas e consolide coñecementos teóricos. Estas tarefas permitirán ao alumnado adquirir unha base sólida que lle será de utilidade no desenvolvemento do proxecto en grupo. Recoméndase que estas actividades sexan realizadas de maneira autónoma, proporcionando ao alumnado o tempo suficiente para reflexionar e traballar ao seu propio ritmo.
Actividades en grupo:
- Recoméndase a creación de grupos de 4 alumnos/as, asignados polo profesorado. É importante organizar ao alumnado en función das súas diferentes capacidades para crear equipos nos que cada un poña súa achega, dende os mais proactivos, líderes, organizativos aos máis pasivos, non colaborativos, etc.
- Asignar a cada alumno/a unha función no grupo, na que amose súas capacidades.
- Crear un clima de traballo positivo e participativo, poñendo en valor os progresos e motivando nas dificultades.
Produto final
O reto final deste REA consistirá na elaboración dunha liña do tempo. Para conseguilo, o alumnado deberá organizarse por equipos de investigación nos que buscarán información sobre a orixe da vida na Terra ata a aparición do ser humano. O alumnado poderá escoller o deseño da liña entre diferentes opcións: unha longa tea negra, ou mesmo utilizar ferramentas dixitais. Finalmente, empregarán a súa liña como soporte visual para explicar ao resto do grupo o aprendido (ou mesmo ao todo o cole).
Enfoque multinivel do reto
O reto deste REA, facer unha liña de tempo, pódese desenvolver en distintos niveis de dificultade, toda vez que se propoñen ditintas formas de presentalo:
- Cunha tea negra, tipo feltro ou similar.
- En papel continuo.
- Con folios de papel, brancos ou de cores para facer un lapbook.
Ao ser un traballo de grupo tamén se adapta ás distintas habilidades de cada persoa mediante a asignación de roles segundo perfil de cada quen. Esta apreciación queda á decisión do ou da docente.
Competencia dixital
O desenvolvemento da competencia dixital é imprescindible para desenvolver a competencia informacional, que vai permitir ao alumnado xestionar grandes cantidades de información contida en múltiples fontes, o que cobra especial importancia no ámbito das tecnoloxías da información e a comunicación (TIC). Por unha banda, é preciso que o alumnado adquira estratexias de procura e localización, pero tamén de análise crítica das fontes, habilidades para procesar e xestionar esa información, e normas e principios éticos sobre o uso desta.
O alumnado completará de xeito simultáneo ao desenvolvemento do REA o diario de aprendizaxe, reflexionando así sobre o proceso. Este documento ofrece a posibilidade de realizarse tanto de xeito dixital como en papel, quedando a elección da persoa docente.
Atención á diversidade
Este REA está deseñado para favorecer a participación activa de todo o alumnado. Desta maneira, todas as actividades, propostas recursos e materiais que se presentan son abertas e flexibles, de tal maneira que poidan ser adaptadas e flexibilizadas ás necesidades, caracerísticas e motivación do alumnado.
As actividades individuais multiniveis que se presentan, son graduadas en distintos niveis de dificultade. Isto favorece novamente a atención á diversidade, dado que aínda que a tarefa sexa individual, ofrécense alternativas para as diferentes zonas de desenvolvemento próximo. Ademais, pódense buscar novos desafíos tratando de completar niveis de gradación superior.
Diario de aprendizaxe
O diario de aprendizaxe ofrécese como unha proposta de guía de reflexión (non avaliable) para o propio alumnado. Busca que recapaciten sobre as súas aprendizaxes e a maneira na que eles aprenden (estreitamente ligado ca competencia aprender a aprender). Pero é tamén para o profesorado xa que aínda que non sexa unha actividade avaliable, a revisión dos diarios de aprendizaxe pode servir para guiar e reorientar a nosa práctica docente e adaptarse mellor ás características do noso alumado. No mesmo se responden cuestións relativas ás aprendizaxes adquiridas e ao proceso e valoración das mesmas. O alumnado ao rematar cada unha das fases ten unha "chamada" ao diario. Debido ao carácter especial da nosa área o diario está pensado para poder utilizalo de diversas maneiras, (tanto de maneira dixital como a man e de maneira completa ou segmentada por fases) como o docente decida:
- Opción A: O diario pódese imprimir en formato "libro" en A5, un tamaño razoable e funcional.
- Opción B: O diario pódese imprimir por fases e ser entregado segmentado como se fose unha ficha a realizar ao finalizar cada fase.
- Opción C: O diario pódese realizar e editar directamente no ordenador, coma unha tarefa á realizar na casa ou no seu tempo libre e posteriormente ser entregado ao rematar cada fase (se é segmentado) ou ao finalizar á situación de aprendizaxe (arquivo enteiro).