Saltar navegación

2. Contextualización curricular

Eixes da proposta didáctica

O elemento vertebrador desta proposta didáctica é o debate sobre o benestar e os dereitos dos animais de compañía e sobre os dereitos e deberes dos seus coidadores. Trátase dun tema controversial polo que, o alumnado, terá a oportunidade de buscar, seleccionar e contrastar aquela información que considere relevante utilizando diversidade de fontes. Tamén será necesario reflexionar sobre as súas preconcepcións e prexuízos e ser capaz de elaborar argumentos que defendan unha determinada postura aínda que non se sinta especialmente identificado con ela. O estudo do verbo, dos xentilicios, as diferentes tipoloxías textuais e o afondamento nos textos argumentativos e de opinión, completan esta proposta na que a expresión oral e a oratoria teñen un peso importante, xa que o debate aúna a técnica comunicativa coa organización de ideas.

Produción de textos orais, no que o alumnado terá que:

  • Transmitir a mensaxe a través da linguaxe oral e xestual.
  • Practicar a entoación, dicción e fluidez.
  • Traballar en equipo, chegando a acordos e respectando os roles.

Comprensión de textos orais e escritos, no que o alumnado terá que:

  • Extraer información relevante.
  • Destacar as palabras clave.
  • Contrastar a información.

Investigación, no que o alumnado terá que:

  • Seleccionar fontes de información fiables.
  • Atopar información precisa e axeitada.
  • Seleccionar a información necesaria.

Produción de textos escritos, no que o alumnado terá que:

  • Elaborar argumentos e dar a súa opinión.
  • Utilizar os signos de puntuación necesarios.
  • Escribir con corrección ortográfica, poñendo os acentos necesarias e utilizando correctamente as maiúsculas.

Participación activa nos debates, no que o alumnado poderá:

  • Practicar a escoita activa.
  • Desenvolver o pensamento crítico.
  • Participar asumindo un rol asignado.
  • Respectar as quendas de intervencións.

Contribución á consecución dos obxectivos de desenvolvemento sostible (ODS):

  • ODS 15, vida de ecosistemas terrestres. As metas que a ONU marca para a consecución deste obxectivo parecen estar máis encamiñadas á conservación de ecosistemas que a dar respostas ás necesidades dos animais de compañía. Aínda así, parece querer regular que especies poden ser ou non animais de compañía, coa eliminación da caza furtiva, o tráfico de especies e a introdución de especies exóticas potencialmente invasoras.
  • One Health, un novo enfoque. O desenvolvemento desta proposta didáctica invita a reflexionar sobre a relación que establecemos os humanos coas comunidades animais e cal é a nosa consideración hacia eles. Tendemos a ter unha visión antropocéntrica con respecto a todo o que nos arrodea, e os animais non son unha excepción. O enfoque One Health pon de manifesto a estreita relación que existe entre as poboacións de seres vivos (animais, vexetais, microorganismos...) e os ecosistemas dos que forman parte, de xeito que a saúde duns repercute na dos outros. Polo tanto, e seguindo este enfoque, se coidamos da saúde dos nosos animais de compañía, estaremos coidando a propia, xa que formamos parte dun mesmo ecosistema.
  • Lei 7/2023, do 28 de marzo, de proteción dos dereitos e o benestar dos animais. A lei de benestar animal persegue unificar os obxectivos de desenvolvemento sostible co enfoque One Health co fin de mellorar a saúde humana coidando da dos nosos compañeiros doutras especies.

Contidos, obxectivos específicos e competencias clave

Contidos específicos traballados dentro de cada bloque xeral de contido, na UD 7 de PROENS.

Contidos

Bloque da materia

  • C1.5 - Estratexias de recoñecemento de abusos de poder e prácticas discriminatorias pola linguaxe, a través da reflexión grupal.
  • C1.6 - Uso dunha linguaxe non discriminatoria e respectuosa coas diferenzas e coa perspectiva de xénero.

Bloque 1. A lingua e os seus falantes

  • C2.2 - Xéneros discursivos

- C2.2.3 - Utilización dun vocabulario adaptado ao nivel sobre diferentes temáticas para unha mellor comunicación oral en distintas situacións.

- C2.2.4 - Estratexias para a coherencia, cohesión e adecuación na produción e reprodución oral de textos.

  • C2.3 - Procesos: interacción oral

- C2.3.1 - Estratexias para a utilización da linguaxe oral como instrumento de comunicación e aprendizaxe: escoitar, recoller datos, preguntar, exposición de ideas.

- C2.3.2 - Interacción oral adecuada en situacións de aula e en contextos formais pautados con respecto ás estratexias de cortesía lingüística.

- C2.3.3 - Participación activa en situacións de comunicación, espontáneas e dirixidas, utilizando un discurso coherente, ordenado e lóxico, e mobilizando a empatía na escoita e na expresión para transmitir necesidades, vivencias e emocións propias e alleas.

- C2.3.4 - Estratexias de escoita activa, asertividade e proposta de solución creativa para a resolución dialogada de conflitos, utilizando unha linguaxe oral non discriminatoria, con propostas propias e tendo en conta a perspectiva de xénero.

  • C2.4 - Procesos: comprensión oral

- C2.4.1 - Comprensión e expresión de mensaxes verbais e non verbais.

- C2.4.3 - Comprensión global e específica de textos orais de diversa tipoloxía atendendo á forma da mensaxe (descritivas, narrativas, dialogadas, expositivas) e á súa intención comunicativa (informativos, literarios e prescritivos), desenvolvendo unha valoración crítica e detectando usos discriminatorios da linguaxe verbal e non verbal.

  • C2.5 - Procesos: produción oral.

- C2.5.4 - Elaboración de textos orais axeitados ao nivel, con utilización correcta dos elementos da prosodia e non verbais, empregando unha linguaxe non discriminatoria e respectuosa coas diferenzas.

Bloque 2. Comunicación oral

  • C3.2 - Xéneros discursivos

- C3.2.2 - Intención comunicativa e claves da tipoloxía textual básica: narración, descrición, diálogo, exposición e argumentación.

- C3.2.4 - Estratexias elementais para a coherencia, cohesión e adecuación dos textos escritos.

- C3.2.6 - Construción do pensamento crítico a través da lingua para evitar a discriminación.

  • C3.3 - Procesos: comprensión lectora

- C3.3.2 - Estratexias de identificación e valoración do sentido global do texto, de integración da información explícita e de realización de inferencias para superar o sentido literal de textos en fontes documentais diversas en procesos de comprensión e produción de textos escritos.

- C3.3.6 - Comprensión global e específica de distintos tipos de texto atendendo á forma da mensaxe (descritivos, narrativos, dialogados , expositivos) e a súa intención comunicativa (informativos, literarios e prescritivos) desenvolvendo unha valoración crítica destes.

  • C3.4 - Procesos: produción escrita

- C3.4.1 - Elaboración de textos, con presentación coidada con intención comunicativa e creatividade.

Bloque 3. Comunicación escrita

  • C4.6 - Comunicación creativa do coñecemento, con recoñecemento da autoría e respecto pola propiedade intelectual.

Bloque 4. Alfabetización mediática e informacional

  • C6.12 - Recoñecemento das distintas clases de palabras e características do seu uso en situacións concretas de comunicación (substantivo, verbo, adxectivo, preposición, adverbio, pronomes e artigos) e utilización das regras ortográficas e de puntuación.

Bloque 6. Reflexión sobre a lingua...

Obxectivos da materia traballados especificamente neste REA 7, seguindo a programación maestra de PROENS.

Obxectivos

Descrición

OBX 3

Producir textos orais e multimodais con coherencia, claridade e rexistro adecuados para expresar ideas, sentimentos e conceptos; construír coñecemento; establecer vínculos persoais; e participar con autonomía e unha actitude cooperativa e empática en interaccións orais variadas. 

OBX 4

Comprender e interpretar textos escritos e multimodais, recoñecendo o sentido global, as ideas principais e a información explícita e implícita, e realizando con axuda reflexións elementais sobre aspectos formais e de contido, para adquirir e construír coñecemento e para responder a necesidades e intereses comunicativos diversos.

OBX 6

Buscar, seleccionar e contrastar información procedente de dúas ou máis fontes, de forma planificada e co debido acompañamento, avaliando a súa fiabilidade e recoñecendo algúns riscos de manipulación e desinformación, para transformala en coñecemento e para comunicala de maneira creativa, adoptando un punto de vista persoal e respectuoso coa propiedade intelectual.

OBX 9

Reflexionar de forma guiada sobre a linguaxe a partir de procesos de produción e comprensión de textos en contextos significativos, utilizando a terminoloxía elemental adecuada para iniciarse no desenvolvemento da conciencia lingüística e para mellorar as destrezas de produción e comprensión oral e escrita.

OBX 10

Pór as propias prácticas comunicativas ao servizo da convivencia democrática utilizando unha linguaxe non discriminatoria e detectando e rexeitando os abusos de poder a través da palabra para favorecer un uso non só eficaz senón tamén ético da linguaxe.

Competencias clave e os descritores operativos traballados no REA 7.

Competencias clave

Clave dos descritores operativos

Competencia en comunicación lingüística (CCL)

CCL1, CCL2, CCL3, CCL5

Competencia plurilingüe (CP)

CP2, CP3

Competencia matemática e competencia en ciencia, tecnoloxía e enxeñaría (STEM)

STEM1, STEM2

Competencia dixital (CD)

CD1, CD2, CD3, CD4

Competencia persoal, social e de aprender a aprender (CPSAA)

CPSAA3, CPSAA4, CPSAA5

Competencia cidadá (CC)

CC1, CC2, CC3

Competencia emprendedora (CE)

CE1, CE3

Competencia en conciencia e expresión culturais (CCEC)

Feito con eXeLearning (Nova xanela)