En relación coa programación didáctica de referencia publicada no Proens para a materia de "Lingua Castelá e Literatura" de 1º de ESO, este REA contextualízase na unidade 7 "Escribir a natureza", que atópase no terceiro trimestre. Dada a súa situación temporal, o alumnado deberá aplicar os coñecementos e destrezas relacionadas coas categorías gramaticais, tipoloxía textual e recursos literarios que xa foron traballados ao longo do curso.
O recurso englóbase nos seguintes bloques de contidos:
- Bloque 2: Comunicación: comprensión oral e escrita.
- Bloque 3: Comunicación: expresión oral e escrita.
- Bloque 5: Reflexión sobre a lingua.
Os contidos que se detallan a continuación vertébranse principalmente arredor da recepción, comprensión e análise de textos descritivos alleos e na produción, revisión e edición de textos descritivos propios.
A continuación preséntanse os contidos específicos do REA en relación cos bloques xerais da materia.
| Contidos |
Bloque da materia |
- Contexto vinculado ás estratexias de comprensión e análise crítica de textos orais, escritos e multimodais de diferentes ámbitos.
-
Xéneros discursivos desde o punto de vista da comprensión e da análise crítica de textos orais, escritos e multimodais.
-
Comprensión e análise critica de secuencias textuais básicas, con especial atención ás narrativas e descritivas.
-
Xéneros discursivos propios do ámbito persoal: a conversa.
-
Procesos de comprensión e análise crítica de textos orais, escritos e multimodais.
-
Comprensión oral: sentido global do texto e relación entre as súas partes, selección e retención da información relevante.
-
Comprensión lectora: sentido global do texto e relación entre as súas partes. A intención do emisor. Detección de usos discriminatorios da linguaxe verbal e icónica.
-
Recoñecemento dos elementos lingüísticos en textos orais, escritos e multimodais.
-
Uso de dicionarios, de manuais de consulta e de correctores ortográficos en soporte analóxico ou dixital.
-
Os signos básicos de puntuación como mecanismo organizador do texto escrito. A súa relación co significado.
|
Bloque 2 |
-
Contexto vinculado ás estratexias de produción de textos orais, escritos e multimodais de diferentes ámbitos.
-
Xéneros discursivos desde o punto de vista da produción de textos orais, escritos e multimodais.
-
Creación de secuencias textuais básicas, con especial atención ás narrativas e descritivas.
-
Procesos de produción de textos orais, escritos e multimodais.
-
Interacción oral e escrita de carácter informal: tomar e deixar a palabra. Cooperación coloquial e cortesía lingüística. Escoita activa, firmeza no discurso e resolución dialogada dos conflitos.
-
Produción oral formal: planificación e procura de información, creación e revisión. Adecuación á audiencia e ao tempo de exposición. Elementos non verbais. Trazos discursivos e lingüísticos da oralidade formal.
-
Produción escrita: planificación, redacción, revisión e edición en diferentes soportes. Corrección gramatical e ortográfica. Propiedade léxica. Usos da escritura para a organización do pensamento: toma de apuntamentos, esquemas, mapas conceptuais, definicións, resumos etc.
-
Recoñecemento e uso discursivo dos elementos lingüísticos en textos orais, escritos e multimodais.
-
Corrección lingüística e revisión ortográfica e gramatical dos textos. Uso de dicionarios, de manuais de consulta e de correctores ortográficos en soporte analóxico ou dixital.
-
Utilización dos signos básicos de puntuación como mecanismo organizador do texto escrito. A súa relación co significado.
|
Bloque 3 |
-
Elaboración de conclusións propias sobre o funcionamento do sistema lingüístico cunha linguaxe específica a partir da observación, comparación e clasificación das unidades comunicativas e do contraste entre linguas.
-
Aproximación á lingua como sistema e ás súas unidades básicas tendo en conta os diferentes niveis: o son e o sistema de escritura, as palabras (forma e significado) e a súa organización no discurso (orde das palabras, compoñentes das oracións ou conexión entre os significados).
|
Bloque 5 |
Este recurso céntrase especificamente nos seguintes obxectivos da materia:
| Obxectivos |
Descrición |
| OBX2 |
Comprender e interpretar textos orais e multimodais recollendo o sentido xeral e a información máis relevante, identificando o punto de vista e a intención do emisor e valorando a súa fiabilidade, a súa forma e o seu contido, para construír coñecemento, formarse unha opinión e ampliar as posibilidades de gozo e de lecer. |
| OBX3 |
Producir textos orais e multimodais con coherencia e fluidez e co rexistro adecuado atendendo ás convencións propias dos diferentes xéneros discursivos e participar en interaccións orais cunha actitude cooperativa e respectuosa, tanto para construír coñecemento e establecer vínculos persoais como para intervir de maneira activa e informada en diferentes contextos sociais. |
| OBX4 |
Comprender, interpretar e valorar textos escritos, con sentido crítico e diferentes propósitos de lectura, recoñecendo o sentido global e as ideas principais e secundarias, identificando a intención do emisor, reflexionando sobre o contido e a forma e avaliando a súa calidade e fiabilidade para dar resposta a necesidades e intereses comunicativos diversos e para construír coñecemento. |
| OBX5 |
Producir textos escritos e multimodais coherentes, cohesionados, adecuados e correctos atendendo ás convencións propias do xénero discursivo elixido, para construír coñecemento e para dar resposta de maneira informada, eficaz e creativa a demandas comunicativas concretas. |
| OBX6 |
Seleccionar e contrastar información procedente de diferentes fontes de maneira progresivamente autónoma, avaliando a súa fiabilidade e pertinencia en función dos obxectivos de lectura e evitando os riscos de manipulación e desinformación e integrala e transformala en coñecemento para comunicala desde un punto de vista crítico e persoal e, ao mesmo tempo, respectuoso coa propiedade intelectual. |
| OBX9 |
Mobilizar o coñecemento sobre a estrutura da lingua e os seus usos e reflexionar de maneira progresivamente autónoma sobre as eleccións lingüísticas e discursivas, coa terminoloxía adecuada, para desenvolver a conciencia lingüística, aumentar o repertorio comunicativo e mellorar as destrezas tanto de produción oral e escrita como de recepción crítica. |
| OBX10 |
Pór as propias prácticas comunicativas ao servizo da convivencia democrática, da resolución dialogada dos conflitos e da igualdade de dereitos de todas as persoas, utilizando unha linguaxe non discriminatoria e desterrando os abusos de poder a través da palabra para favorecer un uso non só eficaz, senón tamén ético e democrático, da linguaxe. |
A continuación inclúense os descritores das competencias clave estipuladas pola normativa traballadas neste recurso.
| Competencias clave |
Clave dos descritores operativos |
| Competencia en comunicación lingüística (CCL) |
CCL1, CCL2, CCL3, CCL5 |
| Competencia plurilingüe (CP) |
CP2 |
| Competencia persoal, social e de aprender a a aprender (CPSAA) |
CPSAA4, CPSAA5 |
| Competencia dixital (CD) |
CD1, CD2, CD3 |
| Competencia emprendedora (CE) |
CE1, CE3 |
| Competencia matemática e competencia en ciencia, tecnoloxía e inxeñería (STEM) |
STEM1 |
| Competencia cidadá (CC) |
CC2, CC3, CC4 |