Saltar navegación

2. Contextualización curricular

Eixes da proposta didáctica

Esta guía didáctica enmárcase nos seguintes bloques temáticos de "Bioloxía e Xeoloxía" de 1ºESO:

O bloque 1 "Proxecto científico" introduce o alumnado no pensamento e métodos científicos promovendo a formulación de preguntas, a elaboración de hipóteses, a planificación e realización de experimentos, a observación rigorosa, a análise de datos e a comunicación de resultados. Todo isto serviralles de base para investigar e comprender a diversidade dos catro reinos de seres vivos. 

O bloque 2 "a célula" abórdase o modelo de ser vivo, entendido non só pola súa organización celular, senón tamén polas tres funcións vitais que realiza todo organismo: a nutrición, a relación e a reprodución. Esta análise permite ao alumnado identificar e diferenciar entre organismos unicelulares e pluricelulares, servindo como punto de partida para a clasificación dos seres vivos segundo a súa estrutura e nivel de organización. Así mesmo, contribúe á comprensión das funcións vitais nos distintos grupos e da súa relación coa complexidade biolóxica de cada tipo de organismo.

O bloque 3 "os seres vivos" céntrase na caracterización e clasificación dos principais grupos de seres vivos pertencentes aos catro reinos estudados: Moneras, Protoctistas, Fungos e Plantas. A través do seu estudo, proporciónanse recursos e estratexias para o recoñecemento de especies, tanto microscópicas como macroscópicas, fomentando a observación directa e a identificación de exemplares na contorna próxima. Ademais, promóvese unha visión integradora da biodiversidade, destacando o papel ecolóxico que desempeñan os distintos grupos no equilibrio dos ecosistemas.

Así mesmo, este REA contribúe aos ODS 14 (Vida mariña) e ODS 15 (Vida de ecosistemas terrestres), promovendo o respecto pola biodiversidade e o uso sostible dos ecosistemas acuáticos e terrestres.

Contidos, obxectivos específicos e competencias clave

Contidos Bloque da materia

Estratexias para a elaboración do proxecto científico:

  • Formulación de preguntas, hipóteses e conxecturas científicas.
  • Estratexias de utilización de ferramentas dixitais para a procura de información, a colaboración e a comunicación de procesos, resultados ou ideas científicas: ferramentas dixitais e formatos de uso frecuente en ciencia (presentación, gráfica, vídeo, póster, informe...).
  • Recoñecemento e utilización de fontes fidedignas de información científica.
  • Métodos de observación e de toma de datos de fenómenos naturais.
  • Deseño de controis experimentais (positivos e negativos) e argumentación sobre a súa esencialidade para obter resultados obxectivos e fiables nun experimento.
  • A resposta a cuestións científicas mediante a experimentación e o traballo de campo: utilización dos instrumentos e espazos necesarios (laboratorio, aulas, contorna...) de forma adecuada
  • Métodos de análise de resultados. Diferenciación entre correlación e causalidade.
  • Modelado como método de representación e comprensión de procesos ou elementos da natureza.

O labor científico e as persoas dedicadas á ciencia: contribución ás ciencias biolóxicas e xeolóxicas e importancia social. O papel da muller na ciencia.

Bloque 1
  • Funcións vitais:
    - Nutrición: autotrofa e heterotrofa. A fotosíntese.
    - Relación.
    - Reprodución: sexual e asexual.
  • Observacion e comparación de tipos de células ao microscopio e outros medios (vídeos, fotografías...) mediante distintas estratexias e destrezas
Bloque 2
  • Os principais grupos taxonómicos: observación de especies da contorna e clasificación a partir das súas características distintivas.
  • As especies da contorna: estratexias de identificación (guías, claves dicotómicas, ferramentas dixitais, visu...).
  • Estratexias de recoñecemento das especies máis comúns dos ecosistemas da contorna (guías, claves dicotómicas, ferramentas dixitais, visu...).
Bloque 3
Obxectivos Descrición
OBX 1 Interpretar e transmitir información e datos científicos argumentando sobre eles e utilizando diferentes formatos para analizar conceptos e procesos das ciencias biolóxicas e xeolóxicas.
OBX 2 Identificar, localizar e seleccionar información, contrastando a súa veracidade, organizándoa e avaliándoa criticamente para resolver preguntas relacionadas coas ciencias biolóxicas e xeolóxicas.
OBX 3 Planificar e desenvolver proxectos de investigación, seguindo os pasos das metodoloxías científicas e cooperando cando sexa necesario para indagar en aspectos relacionados coas ciencias xeolóxicas e biolóxicas.
Competencias clave Clave dos descritores operativos
CCL. Competencia en comunicación lingüística CCL1, CCL2, CCL3, CCL5
CP. Competencia plurilingüe CP1
STEM. Competencia matemática e competencia en ciencia, tecnoloxía e enxeñaría STEM2, STEM3, STEM4
CD. Competencia dixital CD1, CD2, CD3, CD4, CD5
CPSAA. Competencia persoal, social e de aprender a aprender CPSAA3, CPSAA4
CE. Competencia emprendedora CE3
CCEC. Competencia en conciencia e expresión culturais CCEC4

Feito con eXeLearning (Nova xanela)