Saltar navegación

4. Sostibilidade sociocomunitaria

As asociacións da miña vila

En parellas, escollede unha asociación da vosa vila, buscade a súa web e analizádea:

  • Cal é a natureza da asociación? (a que se adica)
  • Cal é o público obxectivo da mesma? (a quen están dirixidas as súas actividades)
  • O seu labor é integrador socialmente? (fai comunidade?)
  • É unha asociación relevante no panorama galego?
  • Onde está a súa sé? Quen son os membros da xunta directiva? Pode atoparse esa información na súa web?
  • Como teríades que facer para asociarvos a ela? Que poderíades aportar?

Comercio e emprego

Nunha cidade intelixente cómpre garantir emprego de calidade para toda a poboación, xestión adecuada dos recursos naturais da proximidade e comercio xusto:

Emprego

Emprego nas cidades intelixentes
Ana Moreiras con Chat GPT. Emprego nas cidades intelixentes (CC BY-SA)

Nas cidades intelixentes, o traballo está a cambiar moi rápido. Xa non todo depende das fábricas (sector secundario) ou do campo (sector primario), senón que cada vez hai máis emprego nos servizos (sector terciario), como a informática, o comercio en liña ou a asistencia sanitaria dixital.

O teletraballo é cada vez máis común: moita xente pode traballar desde a casa grazas a unha boa conexión a internet. Isto é moi útil para fixar poboación no rural e evitar que todo se concentre nas cidades.

As cidades intelixentes tamén intentan preservar os recursos naturais: aforran auga, usan enerxías limpas e xestionan mellor os residuos. Isto crea novos empregos verdes, como instaladores de paneis solares ou especialistas en reciclaxe.

Por iso é moi importante conectar ben o mundo rural co urbano: sen boas estradas, internet ou transporte, moita xente queda sen opcións. A igualdade de oportunidades depende tamén dunha boa planificación intelixente do territorio.

Comercio

Comercio nas cidades intelixentes
Ana Moreiras con Chat GPT. Comercio nas cidades intelixentes (CC BY-SA)

O comercio tamén está a cambiar nas cidades intelixentes. Cada vez máis persoas mercan por internet, e iso fai que moitas tendas pequenas teñan dificultades para sobrevivir. Por iso, unha cidade intelixente non pode esquecer o comercio local: as tendas de barrio, os mercados e os produtos de proximidade.

Comprar no comercio local é sostible: reducimos os transportes longos, apoiamos a economía da nosa zona e mantemos vivas as rúas da cidade. Ademais, créanse empregos máis estables e próximos á xente.

As cidades intelixentes poden axudar usando a tecnoloxía: por exemplo, creando plataformas dixitais onde pequenos comercios tamén poidan vender, ou mellorando a loxística urbana para repartir sen contaminar.

É importante encontrar un equilibrio entre o comercio en liña e o comercio de proximidade, para que as persoas teñan opcións e as vilas e cidades sigan tendo vida. Neste sentido, ter unha asociación de empresari@s sólida axuda a cumprir os obxectivos. Gústanos o exemplo da Asociación de Empresarixs de Boiro (ABE), que fai campañas para dar a coñecer os comercios de proximidade da vila, creando vídeos nos que as e os protagonistas son os propietarios dos negocios.

Lectura facilitada

Nunha cidade intelixente é moi importante garantir emprego para todas as persoas, usar ben os recursos naturais e apoiar o comercio local.

Emprego

Emprego nas cidades intelixentes
Ana Moreiras con Chat GPT. Emprego nas cidades intelixentes CC BY-SA

O tipo de traballo nas cidades está a cambiar.

  • Hai menos traballos no campo ou na fábrica.
  • Hai máis traballos en servizos: informática, saúde, comercio online…
  • O teletraballo permite traballar desde a casa.

Isto é útil para que máis xente poida vivir no rural, se hai boa conexión a internet.

As cidades intelixentes tamén crean empregos "verdes", como:

  • Instalación de paneis solares.
  • Recollida e reciclaxe de residuos.

É importante conectar ben as zonas rurais coas cidades, con boas estradas, transporte e internet, para garantir as mesmas oportunidades para toda a xente.

Comercio

Comercio nas cidades intelixentes
Ana Moreiras con Chat GPT. Comercio nas cidades intelixentes CC BY-SA

Hoxe en día moita xente compra por internet. Iso pode facer que as tendas pequenas teñan problemas.

Pero o comercio local é moi importante:

  • Evita grandes desprazamentos e contaminación.
  • Axuda á economía da zona.
  • Mantén viva a cidade e crea emprego estable.

As cidades intelixentes poden axudar co comercio local:

  • Creadando plataformas dixitais para vender produtos locais.
  • Organizando a repartición de produtos sen contaminar.

Un bo exemplo é a Asociación de Empresari@s de Boiro (ABE), que fai campañas para dar a coñecer os comercios da vila. Aquí tes un vídeo sobre iso.

Comercio online

Compras en liña de Ana Moreiras

Servizos sociais, cultura e educación

Comunidade e cultura nunha cidade intelixente
Ana Moreiras con Chat GPT. Comunidade e cultura nunha cidade intelixente (CC BY-SA)

Vivimos en comunidade e por iso debemos camiñar cara a cidades onde se respecten os dereitos de todas e todos: as novas políticas urbanas deben promover cooperativas de vivendas, o ecofeminismo, hortos urbanos, activismo, mobilidade sostible…

É esencial traballar nos seguintes eixos

      • Coidado de espazos históricos e culturais, con usos actualizados se fora oportuno.
      • Áreas deportivas adecuadas á demanda da veciñanza.
      • Oferta educativa pública e de calidade para todos os sectores de pobobación (educación formal e non formal).
      • Centros médicos ben equipados, públicos e de calidade.
      • Servizos sociais en contacto coa cidadanía e axudando ós sectores máis desfavorecidos
      • Oferta cultural integradora que responda a demandas sociais, culturais e económicas da veciñanza. Facer e participar na cultura é un dereito!

As asociacións culturais locais fan un labor imprescindible na construción do tecido sociocomunitario. Cómpre, iso si, que estean coordinadas por un departamento de cultura integrador, observante e activo. Un exemplo de festas integradoras, organizadas en consenso coas asociacións e diversos sectores culturais, télo nas festas de Boiro 2023.

Educación online. Usas ben a túa aula virtual?

Formación online nas cidades dixitais
Ana Moreiras con Chat GPT. Formación online nas cidades dixitais (CC BY-SA)

As cidades intelixentes están a traballar para que todas as persoas teñan acceso á educación dixital, mesmo no rural, porque o dereito a aprender debe ser igual para todas. Para que funcione, fan falta boas conexións, formación para o profesorado e o alumnado, e ferramentas accesibles e inclusivas. A educación en liña é cómoda, pois faise desde casa, pero require organización, responsabilidade e ter bo acceso tecnolóxico.

Desde a pandemia, todos os centros escolares teñen aulas virtuais nas que é obligatorio pendurar os contidos do curso. É moi importante que saibas usar ben a túa aula virtual, por iso che propoñemos que fagas este test de Incibe para ver canto sabes sobre a túa aula Moodle e, en xeral, as plataformas de aprendizaxe online.

Os perigos ós que te enfrontas cando navegas en internet

Relaciona cada concepto co seu exemplo.

{"typeGame":"Relaciona","author":"","randomCards":true,"instructions":"

Relaciona cada concepto co seu exemplo.

","showMinimize":false,"itinerary":{"showClue":false,"clueGame":"","percentageClue":40,"showCodeAccess":false,"codeAccess":"","messageCodeAccess":""},"cardsGame":[{"url":"","x":0,"y":0,"author":"","alt":"","audio":"","color":"#000000","backcolor":"#ffffff","eText":"Problemas%20para%20a%20privacidade","urlBk":"","xBk":0,"yBk":0,"authorBk":"","altBk":"","audioBk":"","colorBk":"#000000","backcolorBk":"#ffffff","eTextBk":"Publicaches%20unha%20foto%20dun%20lugar%20que%20adoitas%20frecuentar%20e%20non%20desactivaches%20a%20xeolocalizaci%C3%B3n%20"},{"url":"","x":0,"y":0,"author":"","alt":"","audio":"","color":"#000000","backcolor":"#ffffff","eText":"Suplantaci%C3%B3n%20de%20identidade","urlBk":"","xBk":0,"yBk":0,"authorBk":"","altBk":"","audioBk":"","colorBk":"#000000","backcolorBk":"#ffffff","eTextBk":"Algu%C3%A9n%20roubou%20unha%20foto%20t%C3%BAa%20e%20usouna%20para%20crear%20un%20perfil%20falso%20co%20teu%20nome"},{"url":"","x":0,"y":0,"author":"","alt":"","audio":"","color":"#000000","backcolor":"#ffffff","eText":"Contacto%20con%20persoas%20potencialmente%20perigosas","urlBk":"","xBk":0,"yBk":0,"authorBk":"","altBk":"","audioBk":"","colorBk":"#000000","backcolorBk":"#ffffff","eTextBk":"Xogando%20en%20li%C3%B1a%2C%20co%C3%B1eciches%20a%20algu%C3%A9n%20moi%20interesante%20e%20vas%20quedar%20con%20ela%20ma%C3%B1%C3%A1%20pola%20tarde%20no%20parque"},{"url":"","x":0,"y":0,"author":"","alt":"","audio":"","color":"#000000","backcolor":"#ffffff","eText":"Ciberbullying","urlBk":"","xBk":0,"yBk":0,"authorBk":"","altBk":"","audioBk":"","colorBk":"#000000","backcolorBk":"#ffffff","eTextBk":"M%C3%A1ndanche%20mensaxes%20insult%C3%A1ndote%20e%20burl%C3%A1ndose%20de%20ti"},{"url":"","x":0,"y":0,"author":"","alt":"","audio":"","color":"#000000","backcolor":"#ffffff","eText":"Grooming","urlBk":"","xBk":0,"yBk":0,"authorBk":"","altBk":"","audioBk":"","colorBk":"#000000","backcolorBk":"#ffffff","eTextBk":"Tras%20meses%20ligando%20en%20chat%20sen%20co%C3%B1ecervos%20persoalmente%2C%20acabas%20de%20averiguar%20que%20X%20%C3%A9%20moito%20maior.%20"},{"url":"","x":0,"y":0,"author":"","alt":"","audio":"","color":"#000000","backcolor":"#ffffff","eText":"Challenge","urlBk":"","xBk":0,"yBk":0,"authorBk":"","altBk":"","audioBk":"","colorBk":"#000000","backcolorBk":"#ffffff","eTextBk":"Entre%20a%20xente%20do%20insti%20prop%C3%B3nse%20o%20reto%20de%20comer%20unha%20c%C3%A1psula%20de%20deterxente%20e%20publicar%20o%20proceso%20nunha%20story"},{"url":"","x":0,"y":0,"author":"","alt":"","audio":"","color":"#000000","backcolor":"#ffffff","eText":"Sexting","urlBk":"","xBk":0,"yBk":0,"authorBk":"","altBk":"","audioBk":"","colorBk":"#000000","backcolorBk":"#ffffff","eTextBk":"Es%20parella%20de%20X.%20Por%20wsap%2C%20mand%C3%A1desvos%20%20fotos%20provocativas%2C%20mesmo%20sexuais%2C%20porque%20vos%20gustades"},{"url":"","x":0,"y":0,"author":"","alt":"","audio":"","color":"#000000","backcolor":"#ffffff","eText":"Adicci%C3%B3n%20%C3%A1s%20redes%20sociais","urlBk":"","xBk":0,"yBk":0,"authorBk":"","altBk":"","audioBk":"","colorBk":"#000000","backcolorBk":"#ffffff","eTextBk":"Levas%20d%C3%BAas%20horas%20facendo%20scroll%20cara%20abaixo%20no%20Youtube%2C%20e%20xa%20non%20t%C3%A9s%20sono%20ning%C3%BAn"},{"url":"","x":0,"y":0,"author":"","alt":"","audio":"","color":"#000000","backcolor":"#ffffff","eText":"Sextorsi%C3%B3n","urlBk":"","xBk":0,"yBk":0,"authorBk":"","altBk":"","audioBk":"","colorBk":"#000000","backcolorBk":"#ffffff","eTextBk":"XX%20ameaza%20con%20publicar%20as%20fotos%20%C3%ADntimas%20que%20un%20d%C3%ADa%20lle%20mandaches%20para%20que%20non%20o%2Fa%20deixes%20"},{"url":"","x":0,"y":0,"author":"","alt":"","audio":"","color":"#000000","backcolor":"#ffffff","eText":"Fake%20news","urlBk":"","xBk":0,"yBk":0,"authorBk":"","altBk":"","audioBk":"","colorBk":"#000000","backcolorBk":"#ffffff","eTextBk":"Ch%C3%A9gache%20un%20wsap%20cont%C3%A1ndoche%20que%20o%20teu%20novo%20compi%20tailand%C3%A9s%20come%20cans%2C%20costume%20do%20seu%20pa%C3%ADs%20"}],"isScorm":0,"textButtonScorm":"Gardar a puntuación","repeatActivity":false,"textAfter":"","version":1.3,"percentajeCards":100,"type":0,"showSolution":true,"timeShowSolution":3,"time":3,"evaluation":false,"evaluationID":"","id":"2025512122047-120","msgs":{"msgSubmit":"Enviar","msgClue":"¡Genial! La pista es:","msgCodeAccess":"Código de acceso","msgPlayStart":"Pulse aquí para jugar","msgScore":"Puntuación","msgErrors":"Errores","msgHits":"Aciertos","msgMinimize":"Minimizar","msgMaximize":"Maximizar","msgFullScreen":"Pantalla Completa","msgExitFullScreen":"Salir del modo pantalla completa","msgNoImage":"Pregunta sin imágenes","msgEndGameScore":"Antes de guardar la puntuación comience la partida.","msgScoreScorm":"La puntuación no se puede guardar porque esta página no forma parte de un paquete SCORM.","msgOnlySaveScore":"¡Sólo puede guardar la puntuación una vez!","msgOnlySave":"Sólo puede guardar una vez","msgInformation":"Información","msgYouScore":"Su puntuación","msgAuthor":"Autoría","msgOnlySaveAuto":"Su puntuación se guardará después de cada pregunta. Sólo puede jugar una vez.","msgSaveAuto":"Su puntuación se guardará automáticamente después de cada pregunta.","msgSeveralScore":"Puede guardar la puntuación tantas veces como quiera","msgYouLastScore":"La última puntuación guardada es","msgActityComply":"Ya ha realizado esta actividad.","msgPlaySeveralTimes":"Puede realizar esta actividad cuantas veces quiera","msgClose":"Cerrar","msgAudio":"Audio","msgNumQuestions":"Número de tarjetas","msgTryAgain":"Necesita al menos un %s% de respuestas correctas para conseguir la información. Vuelva a intentarlo.","msgEndGameM":"Has completado el juego. Tu puntuación es %s.","msgUncompletedActivity":"Actividad no completada","msgSuccessfulActivity":"Actividad superada. Puntuación: %s","msgUnsuccessfulActivity":"Actividad no superada. Puntuación: %s","msgTypeGame":"Relaciona","msgCheck":"Comprobar","msgRestart":"Reiniciar"}}
O navegador non é compatible con esta ferramenta.

Tarefa: ecoauditoría sociocomunitaria

Duración:
20'
Agrupamento:
Individual

1. En parellas, debatide sobre os seguintes aspectos e pensade en posibles melloras:

  • Traballo urbano e rural: existe oferta? 
  • É factible o telebraballo?
  • Hai un equilibrio entre comercio de proximidade e comercio global?
  • Explótanse de forma sostible os recursos naturais da zona?
  • Están rehabilitados e úsanse de forma adecuada os espazos históricos e culturais?
  • Están acondicionadas e úsanse de forma adecuada os espazos deportivos?
  • Existe unha oferta educativa pública e de calidade para todas as edades?
  • Hai centros médicos ben equipados, públicos e de calidade?
  • Hai asociacións que representen a toda a cidadanía?
  • Coñeces o traballo dos servizos sociais do concello e sabes a quen axudan? 

2. Escollede, de entre o que falastes, tres puntos concretos e explícaos:  

  • Punto verde: aspecto que funciona ben e debe poñerse en valor.
  • Punto marel: aspecto que deben mellorar.
  • Punto vermella: aspecto que hai que corrixir de inmediato.

3. Board-muro colaborativo: 

Na aula virtual habilitarase un Board "Ecoauditoría infraestruturas" con tres bloques. Para cada un, subide o correspondente post coa explicación anterior.

Board exemplo "Ecoauditoría"
Ana Moreiras. Board exemplo "Ecoauditoría" (CC BY-SA)

Engadide cadansúa imaxe. Deben estar tomadas por vós e hai que etiquetalas como Creative Commons 4.0:

Carga de imaxes con licenza CC 4.0
Ana Moreiras. Carga de imaxes con licenza CC 4.0 (CC BY-SA)

Rúbrica da ecoauditoría sociocomunitaria

Rúbrica para avaliar a ecoauditoría
 ExcelenteSatisfactorioMellorableInsuficienteNon entregado
Consulta de fontesAs fontes (persoas, apuntes da aula, outras webs) usadas son numerosas e aportan información relevante. (2)As fontes usadas son numerosas pero non todas aportan información relevante. (1.5)As fontes consultadas son escasas e non demasiado relevantes. (1)Non consultas máis fontes que o teu propio coñecemento do tema. (0.5)Non entregado. (0)
Análise e reflexiónsA análise que fas da información permíteche facer reflexións sólidas e argumentadas sobre os tres aspectos que analizaches, polo que aportas propostas concretos SMART. (2)A análise que fas da información permíteche facer reflexións suficientemente argumentadas dos tres aspectos que escolliches, dando, en consecuencia, propostas concretos SMART. (1.5)A análise que fas da información non é moi profunda, polo que os tres aspectos que escolliches non teñen unha argumentación moi sólida ou carecen de propostas SMART. (1)Non chegas a facer unha análise boa, polo tanto non chegas a conclusións. (0.5)Non entregado. (0)
RedacciónA redacción do informe é moi boa desde o punto de vista da expresión escrita e a ortografía. Ademais, empregas vocabulario técnico, e apréciase que usas moitas palabras novas aprendidas na unidade. (2)A redacción do informe é boa desde o punto de vista da expresión escrita e hai poucas faltas de ortografía. Ademais, empregas vocabulario técnico, e apréciase que usas palabras novas aprendidas na unidade. (1.5)A redacción do informe é mellorable, tendo erros na expresión escrita e a ortografía. Ademais, empregas pouco vocabulario técnico, e case ningún termo novo da unidade. (1)A redacción é confusa, hai moitas faltas de ortografía e apenas ningún vocabulario técnico.es errónea y hay fallos graves de ortografía. (0.5)Non entregado. (0)
Recursos complementariosO informe complétase con recursos (links, e imaxes, estatísticas, etc.) que aportan información e matices. (2)O informe complétase con imaxes ou links que aportan información e matices. (1.5)O informe complétase con algún recurso (links, imaxes, estatísticas) que aportan un pouco máis de información. (1)Non aportas apenas recursos complementarios. (0.5)Non entregado. (0)
PublicaciónPublicas o informe dixitalmente nunha entrada da cor adecuada no board correspondente. (2)Publicas o informe dixitalmente nunha entrada no board correspondente. (1.5)Envías o informe á profe. (1)Fas o informe a man pero non o entregas. (0.5)Non entregado. (0)

Ana Moreiras. Rúbrica para avaliar a ecoauditoría (CC BY-SA)

  • Actividade
  • Nome
  • Data
  • Puntuación
  • Notas
  • Reiniciar
  • Imprimir
  • Aplicar
  • Nova xanela

Feito con eXeLearning (Nova xanela)