Orientacións e recomendacións de uso
Recursos materiais necesarios
Os recursos materiais necesarios para que o alumnado desenvolva con éxito a proposta didáctica son:
- O caderno de aprendizaxe
- Regras ou outros elementos de medición para o traballo con escalas
- Un dispositivo electrónico onde poder utilizar aplicacións de ofimática e cartografía (mapas, visor do IGN), buscar información, e visualizar imaxes e algúns vídeos propostos.
Opcionalmente, o profesorado pode optar por utilizar co alumnado:
- Mapas impresos, incluídos mapas topográficos
- Mapas murais
- Globos terráqueos
Entendemos que este material está dispoñible en todos os centros e resulta de fácil manexo por parte do profesorado.
Proposta de agrupamentos para actividades grupais
Os grupos constarán de arredor de 5-6 persoas. É importante que o profesorado teña en conta, á hora de designar os grupos, os seguintes aspectos:
- Entre os integrantes haberá estudantes con diferente nivel competencial, de maneira que se eviten desequilibrios entre grupos.
- Dentro do grupo repartiranse con claridade as tarefas, evitando que unha persoa se acabe encargando case en solitario do traballo.
- No reparto de tarefas terase en conta os diferentes niveis competenciais do alumnado integrante do grupo, de maneira que cada estudante poida desenvolver as súas capacidades.
- O traballo grupal realizarase nun ambiente de coordinación e cooperación. Todos os integrantes deben poder contribuír, e todos deben ter en conta a opinión dos demais.
- Cada grupo designará unha persoa coordinadora, que se encargará da interlocución co profesor ou profesora.
- Tentarase o equilibrio por sexos, garantindo un ambiente coeducativo e respectuoso e igualitario, evitando os prexuízos e comportamentos sexistas e os nesgos machistas.
Produtos finais
O produto final do REA “Camiñamos, aprendemos e non nos perdemos” consiste na realización en grupo dunha guía de viaxe pensada para unha actividade extraescolar. O alumnado será quen de aplicar os coñecementos cartográficos e de xeolocalización aprendidos, deseñando o itinerario e a duración da viaxe segundo as distancias a percorrer e os aspectos xeográficos, nomeadamente relativos ás formas de relevo que serán o obxecto da visita. A guía debe incluír unha ruta e un xogo.
Cada grupo presentará aos demais a súa guía, explicando os seus aspectos técnicos e xeográficos. A exposición da guía é en si mesma parte avaliable do produto final, en aspectos como a organización do grupo para a presentación, o axuste ao tempo establecido, ou a fluidez e calidade da comunicación.
Finalmente cada un dos grupos deberá valorar o traballo dos seus compañeiros e compañeiras de grupo.
Enfoque multinivel do reto
O deseño do REA está pensado para responder ás distintas necesidades do alumnado, xa que se pode adaptar a distintos ritmos de aprendizaxe.
Na selección de actividades individuais se buscaron diferentes niveis de dificultade, correspondendo ao profesorado seleccionar para cada estudante aquelas que considere idóneas dado seu perfil competencial.
En canto ás actividades grupais, estas están pensadas para que inclúan tarefas de distinto grao de complexidade, de maneira que no seu reparto se poidan adxudicar as de menor dificultade ao alumnado con menor nivel académico. Corresponde tamén ao profesorado guiar aos grupos neste reparto de tarefas.
Propóñense polo tanto un gran número de actividades para que o profesorado seleccione aquelas que considere máis axeitadas para o seu grupo.