Saltar navegación

2. Contextualización curricular

Eixes da proposta didáctica

Esta proposta didáctica está baseada na unidade 2 de Lingua Galega e Literatura para 6° de Educación Primaria que se poden descargar da aplicación PROENS. Os eixes principais son:

  • Aplicación da resolución de problemas mediante unha aprendizaxe baseada no desenvolvemento de proxectos (ABP).
  • Fomento de actitudes como a creatividade, a cooperación.
  • Desenvolvemento da conciencia de lingua e da diversidade lingüística da contorna.
  • Incorporación de estratexias relacionadas coa fala, a escoita, a lectura e a escritura.
  • Aplicar mecanismos para a transformación da información en coñecemento.
  • Colaboración na consecución dos obxectivos de desenvolvemento sostible (ODS) e á súa conexión co mundo real.
  1. ODS4 (educación de calidade). Porque todo o proxecto está orientado a mellorar as competencias lingüísticas, dixitais e sociais do alumnado a través de metodoloxías activas e significativas, fomentando a comprensión lectora, a escritura e o pensamento crítico.
  2. ODS 5 (igualdade de xénero). Porque ao traballar contidos como o xénero do substantivo e visibilizar a lingua como ferramenta inclusiva, estase promovendo unha reflexión crítica sobre o uso da linguaxe e o seu impacto na igualdade.
  3. ODS10 (redución das desigualdades). Porque o proxecto promove a inclusión do galego como lingua minorizada, reforzando a identidade cultural e lingüística. Tamén incorpora dinámicas multinivel e materiais accesibles para atender a diversidade do alumnado.
  4. ODS11 (cidades e comunidades sostibles). Porque ao fomentar o uso e prestixio da lingua galega e poñer en valor a literatura e a cultura propias, contribúese á construción de comunidades máis sostibles dende o punto de vista cultural. 
  5. ODS12 (produción e consumo responsables). Porque a elaboración dos marcapáxinas inclúe a reutilización de materiais e fomenta un uso responsable dos recursos, incluídos os dispositivos dixitais.
  6. ODS16 (paz, xustiza e institucións sólidas). Porque ao fomentar a cooperación, o respecto polos demais e a comunicación efectiva nos grupos, estase traballando a convivencia, a resolución de conflitos e a participación democrática no contexto escolar.

Contidos, obxectivos específicos e competencias clave

Este REA, correspóndese coa unidade didáctica 2 (Somos investigadoras e investigadores), da aplicación PROENS para a materia de Lingua Galega e Literatura de 6º de Educación Primaria. Xunto coa unidade 1 supón a porta de entrada para o resto de unidades didácticas que conforman a materia. 

O recurso aborda os contidos presentes no bloque 1 As linguas e os seus falantes; no bloque 2 Comunicación oral; no bloque 3 Comunicación escrita e no bloque 6 Reflexión sobre a lingua e os seus usos no marco de proposta de produción e comprensión de textos orais, escritos ou multimodais.

Os contidos da materia que se recollen neste REA son:

Contidos Bloque da materia
  • Valoración da diversidade de linguas na nosa contorna e na nosa comunidade autónoma.
  • Consideración social equilibrada das dúas linguas oficia de Galicia.
  •  Estratexias de identificación de prexuízos e estereotipos lingüísticos, ofrecendo alternativas para estes.
  • A diversidade etnocultural e lingüística como riqueza e ferramenta de reflexión interlingüística.
Bloque 1
  • Contexto
  • Xéneros discursivos
  • Procesos: interacción oral: Estratexias para a utilización da linguaxe oral como
    instrumento de comunicación e aprendizaxe: escoitar, recoller datos, preguntar, exposición de ideas e para a identificación interpretación do sentido global do texto e de integración da información explícita de textos orais e multimodais sinxelos e a realización de inferencias para superar o seu sentido literal.
  • Procesos: interacción oral: Interacción oral adecuada en situacións de aula e en contextos formais pautados, con respecto ás estratexias de cortesía lingüística, evitando interferencias derivadas do bilingüismo.
  • Procesos: interacción oral: Participación activa en situacións de comunicación, espontáneas e dirixidas, utilizando un discurso coherente, ordenado e lóxico, construíndo o discurso de acordo coas necesidades comunicativas de cada situación, valorando as normas que rexen a interacción oral e mobilizando a empatía na escoita e na expresión para transmitir necesidades, vivencias e emocións propias e alleas.
  • Procesos: comprensión oral
  • Procesos: produción oral.
Bloque 2
  • Contexto: Incidencia entre os compoñentes do feito comunicativo (situación, participantes, propósito comunicativo, canle, rexistro) na comunicación escrita.
  • Xéneros discursivos
  • Procesos: comprensión lectora: Lectura individual de textos literarios e non literarios
    con ritmo, velocidade e ton da voz adecuados.
  • Procesos: comprensión lectora: Estratexias de identificación e valoración do sentido global do texto, de integración da información explícita e de realización de inferencias para superar o sentido literal de textos en fontes documentais diversas en procesos de comprensión e produción de textos escritos en lingua galega.
  • Procesos: produción escrita: Elaboración de textos, con presentación coidada, utilizando a lingua galega con intención comunicativa e creatividade.
  • Procesos: produción escrita: Estratexias elementais, individuais ou grupais, de planificación, redacción, revisión e edición de textos escritos multimodais complexos, con distintos propósitos comunicativos.
  • Procesos: produción escrita: Produción de textos escritos e multimodais coherentes, en soporte físico ou dixital, con cohesión e adecuación textual mediante a selección, en cada situación comunicativa, do modelo discursivo que corresponda, usando as normas ortográficas axeitadas ao seu nivel e perfeccionándose na mobilización de estratexias individuais ou grupais de planificación, redacción, revisión e autocorrección.
Bloque 3
  • Identificación das similitudes e diferenzas entre as linguas do seu ámbito escolar e social para acadar unha
    competencia comunicativa integrada e progresar na súa aprendizaxe.
  • Aproximación á lingua como sistema con distintos niveis: sons, letras, palabras, oracións e textos. Observación e comparación de unidades comunicativas básicas.
  • Recoñecemento das distintas clases de palabras e características do seu uso en situacións concretas de comunicación (substantivo, verbo, adxectivo, preposición, adverbio, pronomes e artigos) e utilización das regras ortográficas e de puntuación.
  •  Procedementos elementais de adquisición e enriquecemento de vocabulario galego a través dos textos.
Bloque 6

Os obxectivos da materia que se traballan neste REA son os que seguen:

Obxectivos Descrición
OBX 1 Recoñecer a diversidade lingüística do mundo a partir da identificación das linguas do alumnado e a realidade lingüística de Galicia e plurilingüe e multicultural de España para favorecer a reflexión interlingüística, para identificar e rexeitar estereotipos e prexuízos lingüísticos, e para valorar esa diversidade como fonte de riqueza cultural.
OBX 4 Comprender e interpretar textos escritos e multimodais, recoñecendo o sentido global, as ideas principais e a información explícita e implícita, e realizando con axuda reflexións elementais sobre aspectos formais e de contido, para adquirir e construír coñecemento e para responder a necesidades e intereses comunicativos diversos.
OBX 5 Producir textos escritos e multimodais, con corrección gramatical e ortográfica básicas, seriando correctamente os contidos e aplicando estratexias elementais de planificación, textualización, redacción, revisión e edición para construír coñecemento e para dar resposta a demandas comunicativas concretas.
OBX 9 Reflexionar de forma guiada sobre a linguaxe a partir de procesos de produción e comprensión de textos en contextos significativos, utilizando a terminoloxía elemental adecuada para iniciarse no desenvolvemento da conciencia lingüística e para mellorar as destrezas de produción e comprensión oral e escrita.

A continuación inclúense os descritores das competencias clave que marca a normativa vixente e que son traballadas neste recurso.

Competencias clave Clave dos descritores operativos
Competencia en comunicación lingüística (CCL) CCL1, CCL 2, CCL3, CCL5
Competencia plurilingüe (CP) CP2, CP3
Competencia matemática e competencia en ciencia, tecnoloxía e enxeñaría (STEM) STEM1, STEM2
Competencia dixital (CD) CD1, CD2, CD3
Competencia persoal, social e de aprender a aprender (CPSAA) CPSAA4, CPSAA5
Competencia cidadá (CC) CC1, CC2
Competencia en conciencia e expresión culturais (CCEC) CCEC1, CCEC3

Feito con eXeLearning (Nova xanela)