Saltar navegación

2. Contextualización curricular

Eixes da proposta didáctica

Esta proposta didáctica está baseada nos eixes da área de Ciencias Sociais para o 5º curso de educación primaria. 

  • Recoñecemento das características das  fontes fiables, neste caso, históricas.
  • Educación para o desenvolvemento da igualdade. En concreto, a través do tratamento do Obxectivo de Desenvolvemento Sustentable da Axenda 2030 número 5 (igualdade de xénero), ao afondar na relevancia que diversas mulleres tiveron para as épocas históricas da Idade Media e a Idade Moderna.
  • Desenvolvemento dunha cultura científica, especialmente a través da investigación histórica que realizarán.
  • Fomento do espírito crítico, aplicado neste REA a través da perspectiva de xénero, do coñecemento e recoñecemento de mulleres que acadaron diversos logros no ámbito persoal e profesional, e realizando unha análise crítica sobre a transmisión dos mesmos.

Contidos, obxectivos específicos e competencias clave

Este REA desenvolve ás seguintes unidades da programación didáctica de referencia publicada en PROENS (curso 2023-2024, na súa primeira edición) para o 5º curso de Educación Primaria na materia de Ciencias Sociais:  7 "A Idade Media" e 8 "A Idade Moderna".

Pola súa temporalización, despois do traballo sobre as Institucións de Galicia e a poboación nas anteriores unidades didácticas, preténdese facer unha comparativa e análise das épocas históricas que levaron á situación actual, pasando do vivido e próximo, ao afastado, neste caso, no tempo.

O recurso englóbase fundamentalmente nos bloques de contido 1. Ciencia e Tecnoloxía e 4. Leccións do pasado, que abarcan destrezas e estratexias para a iniciación no método científico, a través da investigación coma principio básico do mesmo. En concreto, neste REA a través da indagación e o descubrimento dos feitos e persoas relevantes para a nosa historia, poñendo en valor o impacto da ciencia na nosa sociedade e incluíndo a perspectiva de xénero. Tamén, coma sinalamos, neste bloque 4 inclúese a vinculación entre as situacións do presente e estes feitos históricos, utilizando o pensamento histórico e as relacións de causalidade, simultaneidade e sucesión como medio para entender a evolución das sociedades ao longo do tempo.

Contidos Bloque da materia

C1.1 - Fases da investigación científica (observación, formulación de preguntas e predicións, planificación e realización de experimentos, recollida e análises de información e datos, comunicación de resultados...).

C1.2 - Instrumentos e dispositivos apropiados para realizar observacións e medicións precisas de acordo coas necesidades da investigación.

C1.3 - Terminoloxía propia da área e vocabulario científico básico relacionado coas diferentes investigacións.

C1.4 - Fomento da curiosidade, da iniciativa, da constancia e do sentido da responsabilidade na realización das diferentes investigacións.

C1.6 - Dispositivos e recursos dixitais de acordo coas necesidades do contexto educativo. A aula virtual.

Bloque 1

C4.1 - As fontes históricas: clasificación e utilización das distintas fontes (orais, escritas, patrimoniais).

C4.2 - O tempo histórico na Idade Media: o Camiño de Santiago, o Románico e o Gótico, duración e feitos históricos, papel representado por suxeitos históricos (individuais e colectivos), acontecementos e procesos.

C4.3 - O tempo histórico na Idade Moderna: os descubrimentos, o Renacemento e o Barroco, duración e feitos históricos, papel representado por suxeitos históricos (individuais e colectivos), acontecementos e procesos.

C4.4 - As expresións artísticas e culturais medievais, modernas e contemporáneas en Galicia e a súa contextualización histórica desde unha perspectiva de xénero. A función da arte e da cultura no mundo actual.

C4.5 - O patrimonio natural e cultural como ben e recurso; o seu uso, coidado e conservación.

Bloque 4

Pero temos que ter claro que o desenvolvemento destes bloques da área de Ciencias Sociais non debe entenderse de maneira illada e o seu tratamento debe ser integral. Isto implica unha transferencia de coñecementos, destrezas e actitudes doutras disciplinas que quedan recollidos nestes bloques interrelacionados, que se presentan diferenciados entre si para darlles unha especial relevancia á investigación científica, á resolución de conflitos e a toma de decisións  e ao desenvolvemento sostible, debendo desenvolverse vinculados.

Estes son os obxectivos da materia traballados específicamente:

Obxectivos Descrición

OBX 1

Utilizar dispositivos e recursos dixitais de forma segura, responsable e eficiente, para buscar información, comunicarse e traballar de maneira individual, en equipo e en rede.

OBX 2

Expor e dar resposta a cuestións científicas sinxelas, utilizando diferentes técnicas, instrumentos e modelos propios do pensamento científico, para interpretar e explicar feitos e fenómenos que ocorren no medio natural, social e cultural.

OBX 3

Identificar as características dos diferentes elementos ou sistemas do medio natural, social e cultural, analizando a súa organización e as propiedades e establecendo relacións entre estes, para recoñecer o valor do patrimonio cultural, conservalo, melloralo e emprender accións para o seu uso responsable.

OBX 5

Observar, comprender e interpretar continuidades e cambios do medio natural, social e cultural, analizando relacións de causalidade, simultaneidade e sucesión, para explicar e valorar as relacións entre diferentes elementos e acontecementos.

Competencias clave e os descritores operativos traballados:

Competencias clave Clave dos descritores operativos
CCL Competencia en comunicación lingüística  CCL 1, CCL 2, CCL 3, CCL 5
STEM Competencia matemática e competencia en ciencia, tecnoloxía e enxeñaría  STEM 2, STEM4
CD Competencia dixital CD 1, CD 2, CD 3, CD 4, CD 5
CPSAA Competencia persoal, social e de aprender a aprender CPSAA 4
CC Competencia cidadá CC 1, CC 3, CC 4
CE Competencia emprendedora CE 1, CE 2
CCEC Competencia en conciencia e expresións culturais CCEC 1, CCEC 4

Feito con eXeLearning (Nova xanela)