Saltar navegación

2. Contextualización curricular

Eixes da proposta didáctica

Esta guía didáctica enmárcase nos seguintes bloques temáticos de "Bioloxía e Xeoloxía" de 1ºESO:

  • O bloque 1 "Proxecto científico" introduce o alumnado no pensamento e métodos científicos: a formulación de preguntas e hipóteses, a observación, o deseño e a realización de experimentos, a análise e a comunicación de resultados.
  • O bloque 2 "a célula" onde se aborda o estudo da célula como unidade fundamental de todos os seres vivos, as súas partes e introdúecese a identificación dos virus como entidades biolóxicas acelulares. Ademais, este bloque inclúe as técnicas de manexo do microscopio e o recoñecemento de  células en preparacións reais.
  • O estudo das características e grupos taxonómicos máis importantes dos cinco reinos de seres vivos, así como a identificación de exemplares da contorna, corresponde ao bloque 3 " Os seres vivos" que introduce a evolución, co fin de que o alumnado perciba os seres vivos como organismos cambiantes e non estáticos.

Contidos, obxectivos específicos e competencias clave

Contidos Bloque da materia

Estratexias para a elaboración do proxecto científico:

  • Formulación de preguntas, hipóteses e conxecturas científicas.
  • Estratexias de utilización de ferramentas dixitais para a procura de información, a colaboración e a comunicación de procesos, resultados ou ideas científicas: ferramentas dixitais e formatos de uso frecuente en ciencia (presentación, gráfica, vídeo, póster, informe...).
  • Recoñecemento e utilización de fontes fidedignas de información científica.
  • Métodos de observación e de toma de datos de fenómenos naturais.
  • Deseño de controis experimentais (positivos e negativos) e argumentación sobre a súa esencialidade para obter resultados obxectivos e fiables nun experimento.
  • A resposta a cuestións científicas mediante a experimentación e o traballo de campo: utilización dos instrumentos e espazos necesarios (laboratorio, aulas, contorna...) de forma adecuada
  • Métodos de análise de resultados. Diferenciación entre correlación e causalidade.
  • Modelado como método de representación e comprensión de procesos ou elementos da natureza.

O labor científico e as persoas dedicadas á ciencia: contribución ás ciencias biolóxicas e xeolóxicas e importancia social. O papel da muller na ciencia.

Bloque 1
  • Concepto de ser vivo.
  • A célula, unidade estrutural e funcional dos seres vivos.
  • Estrutura básica da célula. Tipos de células: procariotas e eucariotas.
  • Funcións vitais:
    - Nutrición: autotrofa e heterotrofa. A fotosíntese.
    - Relación.
    - Reprodución: sexual e asexual.
  • Observacion e comparación de tipos de células ao microscopio e outros medios (vídeos, fotografías...) mediante distintas estratexias e destrezas.
  • Formas acelulares: os virus
Bloque 2
  • A biosfera. Características que fan da Terra un planeta habitable.
  • Diferenciacion e clasificación dos reino monera, protoctista, fungi, vexetal e animal.
  • Os principais grupos taxonómicos: observación de especies da contorna e clasificación a partir das súas
    características distintivas
  • As especies da contorna: estratexias de identificación (guías, claves dicotómicas, ferramentas dixitais, visu...).
  • Estratexias de recoñecemento das especies máis comúns dos ecosistemas da contorna (guías, claves dicotómicas, ferramentas dixitais, vísu...).
  • O proceso evolutivo. Introdución aos conceptos da selección natural e as adaptacións ao medio.
Bloque 3

Obxectivos Descrición
OBX1 Interpretar e transmitir información e datos científicos argumentando sobre eles e utilizando diferentes formatos para analizar conceptos e procesos das ciencias biolóxicas e xeolóxicas.
OBX2 Identificar, localizar e seleccionar información, contrastando a súa veracidade, organizándoa e avaliándoa criticamente para resolver preguntas relacionadas coas ciencias biolóxicas e xeolóxicas.
 OBX3 Planificar e desenvolver proxectos de investigación, seguindo os pasos das metodoloxías científicas e cooperando cando sexa necesario para indagar en aspectos relacionados coas ciencias xeolóxicas e biolóxicas.

Competencias clave Clave dos descritores operativos
CCL. Competencia en comunicación lingüística CCL1, CCL2, CCL3 e CCL5
CP. Competencia plurilingüe CP1
STEM. Competencia matemática e competencia en ciencia, tecnoloxía e enxeñaría STEM2, STEM3, STEM4
CD. Competencia dixital CD1, CD2, CD3, CD4, CD5
CPSAA. Competencia persoal, social e de aprender a aprender CPSAA3, CPSAA4
CE. Competencia emprendedora CE3
CCEC. Competencia en conciencia e expresión culturais CCEC4

Feito con eXeLearning (Nova xanela)