Saltar navegación

2. Contextualización curricular

Eixes da proposta didáctica

Esta proposta didáctica está baseada nos eixes da materia "Lingua Galega e Literatura" de 5º de Primaria:

  • Desenvolvemento da Competencia Lingüística do alumnado en galego.
  • A necesidade de preparar ao alumnado para entender, elaborar e producir calquera tipo de mensaxe, no contexto da profusión os medios de comunicación e das tecnoloxías da información e da 
    de comunicación.
  • Aplicación da resolución de problemas mediante unha aprendizaxe baseada no desenvolvemento de proxectos (ABP).
  • Contribuír na consecución dos ODS (Obxectivos de Desenvolvemento Sostible), concretamente cos números 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12 e 16. 
  • Fomentar no alumnado a defensa dos dereitos humanos e a convivencia igualitaria, inclusiva, pacífica e democrática.
  • Recoñecer a diversidade e variedades lingüísticas da contorna, de Galicia e de España, para favorecer actitudes de respecto cara á diversidade étnica e cultural, combater prexuízos e estereotipos
     lingüísticos

Contidos, obxectivos específicos e competencias clave

Este REA, en relación coa programación didáctica de referencia publicada en PROENS para a materia de "Lingua Galega e Literatura de 5º de Primaria, contextualízase nas unidade didácticas 8 e 9 "Somos reporteiras e reporteiros" e .Os medios de comunicación". Pola súa situación, despois de traballar o resto de bloques do currículo, pretende tamén que o alumnado integre o aprendido nas unidades previas da programación anual.

O recurso englóbase fundamentalmente nos bloques de contido 2. Comunicación oral, 3. Comunicación escrita, 4. Alfabetización mediática e informacional e 6. Reflexións sobre a lingua e os seus usos nos que se traballa a expresión e comprensión oral e escrita a través de diferentes formatos que inclúen as tecnoloxías da información e a comunicación. Complétanse os contidos cunha breve reflexión sobre os usos da lingua.

Os contidos da materia que se recollen neste REA son:

Contidos Bloque da materia
  •  Xéneros discursivos: Elementos básicos de contido en textos orais (tema, fórmulas fixas, léxico, inferencias de información).
  • Procesos: interacción oral. Estratexias para a utilización da linguaxe oral como instrumento de comunicación e aprendizaxe: escoitar, recoller datos, preguntar, exposición de ideas e para a identificación e interpretación do sentido global do texto e de integración da información explícita de textos orais e multimodais sinxelos. 
  • Procesos: interacción oral. Participación activa en situacións de comunicación, espontáneas e dirixidas, utilizando un discurso coherente, ordenado e lóxico, construíndo o discurso de acordo coas necesidades comunicativas de cada situación, valorando as normas que rexen a interacción oral, e mobilizando a empatía na escoita e na expresión para transmitir necesidades, vivencias e emocións propias e alleas
  • Procesos: interacción oral. Estratexias de escoita activa e asertiva para a resolución dialogada de conflitos, utilizando unha linguaxe oral non discriminatoria e de discriminación polo uso do galego como lingua de comunicación, con propostas propias e tendo en conta a perspectiva de xénero.
  • Procesos: comprensión oral. Comprensión e expresión de mensaxes verbais e non verbais.
  • Procesos: comprensión oral. Estratexias de identificación e interpretación do sentido global, a información relevante e a integración da información explícita de textos sociais orais e multimodais.
  •  Procesos: comprensión oral. Utilización dos medios de comunicación social textuais e multimodais como forma de aprendizaxe a través da lingua: prensa, radio, Internet.
  • Procesos: produción oral. Construción, comunicación e valoración crítica de coñecemento mediante a produción relativamente autónoma de textos orais e multimodais.
  • Procesos: produción oral. Elaboración de textos orais axeitados ao nivel, con utilización correcta dos elementos da prosodia e non verbais, empregando unha linguaxe verbal non discriminatoria e respectuosa coas diferenzas

Bloque 2 

  •  Xéneros discursivos:  Intención comunicativa e claves da tipoloxía textual básica: narración, descrición, diálogo, exposición e argumentación breve.
  • Procesos: comprensión lectora: Estratexias de identificación e valoración do sentido global do texto, de integración da información explícita e de realización de inferencias para superar o sentido literal de textos en fontes documentais diversas en procesos de comprensión de textos escritos en lingua galega.
  • Procesos: comprensión lectora: Valoración da lectura, en lingua galega, como medio para ampliar o vocabulario e consolidar a ortografía correcta.
  • Procesos: comprensión lectora: Uso da biblioteca para a lectura dos libros propostos, na procura de información e a súa utilización como fonte de información e lecer.
  • Procesos: comprensión lectora: Estratexias para detectar usos discriminatorios da linguaxe verbal e icónica en textos escritos.
  • Procesos: produción escrita. Elaboración de textos, con presentación coidada, utilizando a lingua galega con intención comunicativa e creatividade.
  • Procesos: produción escrita. Estratexias elementais, individuais ou grupais, de planificación, redacción, revisión e edición de textos escritos e multimodais de relativa complexidade, con distintos propósitos comunicativos.
  • Procesos: produción escrita. Elementos gráficos e paratextuais que faciliten a organización e claridade do texto.
  • Procesos: produción escrita. Valoración da propia produción escrita e da produción escrita dos compañeiros e compañeiras. 
  • Procesos: produción escrita. Uso dunha linguaxe non discriminatoria e respectuosa coas diferenzas.

Bloque 3

  • Utilización das tecnoloxías da información e da comunicación de modo eficiente e responsable para elaborar e presentar as súas producións, adoptando hábitos de uso crítico, seguro, sustentable e saudable.

Bloque 4

  • Estratexias de revisión e modificación de textos para mellorar a súa comprensión a través do uso de recursos lingüísticos apropiados.
  • Estratexias elementais para o uso progresivamente autónomo de dicionarios, en distintos soportes.
  • Os signos de puntuación como mecanismos para organizar o texto escrito e para expresar a intención comunicativa.
  • Recoñecemento das distintas clases de palabras e características do seu uso en situacións concretas de comunicación (substantivo, verbo, adxectivo, preposición, adverbio, pronome e artigo) e utilización das regras ortográficas e de puntuación.
  • Procedementos elementais de adquisición e enriquecemento de vocabulario galego a través dos textos.

Bloque 6

Pero temos que ter claro que o desenvolvemento destes bloques non debe entenderse de maneira illada e o seu tratamento debe ser integral. 

Deste xeito, este recurso trata de modo transversal os seis bloques, centrándose con especial intensidade nos seguintes obxectivos da materia:

Os obxectivos da materia que se traballan neste REA son os que seguen:

Obxectivos Descrición
OBX 3 Producir textos orais e multimodais con coherencia, claridade e rexistro adecuados para expresar ideas, sentimentos e conceptos; construír coñecemento; establecer vínculos persoais; e participar con autonomía e unha actitude cooperativa e empática en interaccións orais variadas
OBX 4 Comprender e interpretar textos escritos e multimodais, recoñecendo o sentido global, as ideas principais e a información explí­cita e implí­cita, e realizando con axuda reflexións elementais sobre aspectos formais e de contido, para adquirir e construÃir coñecemento e para responder a necesidades e intereses comunicativos diversos.
OBX 5 Producir textos escritos e multimodais, con corrección gramatical e ortográfica básicas, seriando correctamente os contidos e aplicando estratexias elementais de planificación, textualización, redacción, revisión e edición para construír coñecemento e para dar resposta a demandas comunicativas concretas
OBX 6 Buscar, seleccionar e contrastar información procedente de dúas ou máis fontes, de forma planificada e co debido acompañamento, avaliando a súa fiabilidade e recoñecendo algúns riscos de manipulación e desinformación, para transformala en coñecemento e para comunicala de maneira creativa, adoptando un punto de vista persoal e respectuoso coa propiedade intelectual. 
OBX 9  Reflexionar de forma guiada sobre a linguaxe a partir de procesos de produción e comprensión de textos en contextos significativos, utilizando a terminoloxía elemental adecuada para iniciarse no desenvolvemento da conciencia lingüística e para mellorar as destrezas de produción e comprensión oral e escrita.
OBX 10 Pór as propias prácticas comunicativas ao servizo da convivencia democrática utilizando unha linguaxe non discriminatoria e detectando e rexeitando os abusos de poder a través da palabra para favorecer un uso non só eficaz senón tamén ético da linguaxe. 

A continuación inclúense os descritores das competencias clave que marca a normativa vixente e que son traballadas neste recurso.

Competencias clave Clave dos descritores operativos
Competencia en comunicación lingüística (CCL) CCL1, CCL 2, CCL3, CCL5
Competencia plurilingüe (CP) CP2, CP3
Competencia matemática e competencia en ciencia, tecnoloxía e enxeñaría (STEM) STEM1, 
Competencia dixital (CD) CD1, CD2, CD3, CD4
Competencia persoal, social e de aprender a aprender (CPSAA) CPSAA3, CPSAA4, CPSAA5
Competencia cidadá (CC) CC1, CC2, CC3
Competencia emprendedora (CE) CE1, CE3
Competencia conciencia e expresións culturais (CCEC)
 

Feito con eXeLearning (Nova xanela)