Saltar navegación

Producción Artística

Obra de Xuventude: Susana e os Vellos (1610)

En 1610, cando tiña 17 anos, Artemisia Gentileschi pintou un cadro que chegaría a estar entre as súas pinturas máis coñecidas: a súa versión de Susana e os vellos, unha escena bíblica na que dous homes sorprenden a Susana mentres se baña e ameázana con acusala de adulterio si non se deita con eles. 

No seu cadro, a expresión e linguaxe corporal de Susana non deixan lugar a dúbidas: ao contrario que noutras versións da escena nas que a moza só parece un pouco molesta ou nos que se mostra mesmo divertida e cun medio sorriso de flirteo, aquí lese de forma evidente a incomodidade extrema, a repulsa, o medo.

A perfección técnica do cadro fixo que durante moito tempo dubidásese da autoría de Artemisia: algo así non o podía pintar unha rapariga de 17 anos, sen dúbida era obra do seu pai, o tamén pintor Orazio Gentileschi. Ou o pintou ela, si, pero máis tarde. A opinión experta hai xa tempo que o aceptou: foi Artemisia e foi en 1610.

A sía obra máis coñecida: Judith e Holofernes

Esta é unha das grandes obras da pintora Artemisia Gentileschi (1593 – 1654), a gran pintora do Barroco, cuxo nome realmente non é excesivamente coñecido. Aínda que na súa época alcanzou bastante prestixio.

Trátase dun lenzo pintado ao óleo cara ao ano 1620 e que na actualidade exponse na Galería dos Uffizi, curiosamente moi preto de varios cadros de Caravaggio, co cal ás veces se lle compara, dada a tremenda influencia deste artista nas súas obras. Curiosamente Caravaggio tamén fixo un cadro coa mesma temática.

Esta de Judith decapitando a Holofernes podería ser un bo exemplo de como traballou os claroscuros e o realismo seguindo as correntes caravaggistas. Unha obra de temática bastante truculenta e dunha carga de brutalidade que a pintora deixou ben ás claras. Tanto é así que cando entregou a obra a Cosimo II de Medicis quen lla encargou, leste mandou que o cadro colgase nunha estancia non moi frecuentada do Palacio Pitti, e mesmo se di que non lle pagou, e que a pintora non a cobrou até a morte de Cosimo II e grazas á intervención ao seu favor do propio Galileo Galilei, co que lle unía unha sincera amizade.

A escena representa o triunfo da heroína bíblica Judith. Un personaxe que tiña que salvar ao seu pobo dos asirios, comandados por Holofernes. Para iso, Judith, unha muller virtuosa e caste foi capaz de engatusar ao seu inimigo e finalmente rebanarle o pescozo, dunha forma tan brutal como a que vemos no cadro.

Unha escena en grao sumo explícito como outras moitas que pintou Artemisia Gentileschi, xa que ela mesma fixouse neste tipo de mulleres fortes, porque a propia artista sufriu unha violación de moza a cargo do seu preceptor o paisajista Agostino Tassi, e ese feito obviamente marcoulle para toda a súa vida.

E evidentemente unha muller como a Judith atraíalle enormemente porque ela fora capaz de exercitar a violencia sobre o seu inimigo. Tanto é así, que na Galería Palatina do propio Palazzo Pitti na actualidade consérvase outra tea que representa a Judith e a súa doncela.

Mesmo hai críticos que especulan que a pintora á hora de facer o rostro do seu protagonista fíxose un autorretrato, e por suposto, a cara de Holofernes lembraría á de Tassi.

Aquel episodio da violación marcoulle non só psicoloxicamente, senón tamén socialmente, xa que tivo que sufrir un xuízo realmente humillante, a pesar de que a culpabilidade do agresor quedou probada. Con todo, foi unha muller moi forte, capaz de loitar e levantarse até alcanzar bastante éxito en vida e traballando para grandes mecenas italianos e ingleses. Aínda que, só con que digamos que conseguiu vivir holgadamente da súa arte xa sería de admirar, porque aquilo non era nada fácil para as mulleres.

Percorrido pola obra de Artemisia

No seguinte enlace podemos atopar toda a obra pictórica de Artemisia Gentilleschi.  Selecciona unha obra de cada etapa da súa vida artística  e fai un breve análise sobre ela. 

Artemisia Gentilleschi https://commons.wikimedia.org/wiki/Artemisia_Gentileschi

♠ A continuación localiza a obra Judith e Holofernes do escultor barroco Caravaggio e establece unha comparación coa obra do mesmo tema pintada por Artemisia.