Saltar navegación

2. Contextualización curricular

Eixes da proposta didáctica

Esta proposta didáctica está baseada nos eixes da materia "Matemáticas" de 5º de EP:

- Interpretar situacións da vida cotiá proporcionando unha representación matemática destas mediante conceptos, ferramentas e estratexias, para analizar a información máis relevante.

- Resolver situacións problemáticas, aplicando diferentes técnicas, estratexias e formas de razoamento, para explorar distintas maneiras de proceder, obter solucións e asegurar a súa validez desde un punto de vista formal e en relación co contexto exposto.

- Explorar, formular e comprobar conxecturas sinxelas ou formular problemas de tipo matemático en situacións baseadas na vida cotiá, de forma guiada, recoñecendo o valor do razoamento e a argumentación, para contrastar a súa validez, adquirir e integrar novo coñecemento.

- Utilizar o pensamento computacional, organizando datos, descompoñendo en partes, recoñecendo patróns, xeneralizando e interpretando, modificando e creando algoritmos de forma guiada, para construír o modelo e automatizar situacións da vida cotiá.

- Recoñecer e utilizar conexións entre as diferentes ideas matemáticas, así como identificar as matemáticas noutras áreas ou na vida cotiá, relacionando entre eles conceptos e procedementos, para interpretar situacións e contextos diversos.

-Comunicar e representar, de forma individual e colectiva, conceptos, procedementos e resultados matemáticos, utilizando a linguaxe oral, escrito, gráfico, multimodal e a terminoloxía matemática apropiados, para dar significado e permanencia ás ideas matemáticas.

-Desenvolver destrezas persoais que axuden a identificar e xestionar emocións ao enfrontarse a retos matemáticos, fomentando a confianza nas propias posibilidades, aceptando o erro como parte do proceso de aprendizaxe e adaptándose ás situacións de incerteza, para mellorar a perseveranza e gozar na aprendizaxe das matemáticas. 

-Desenvolver destrezas sociais, recoñecendo e respectando as emocións, as experiencias das e dos demais e o valor da diversidade, participando activamente en equipos de traballo heteroxéneos, mixtos e diversos con roles asignados, para construír unha identidade positiva como estudante de matemáticas, fomentar o benestar persoal e crear relacións saudables.

Entroncamento da unidade cos Obxectivos de Desenvolvemento Sostible (ODS):

1. ODS 4  Educación de Calidade:
   A actividade busca mellorar a calidade da educación ao promover un enfoque práctico e de inmersión para a aprendizaxe dos números naturais e enteiros.

2. ODS 12  Consumo Responsable e Produción:
   Traballando nas situacións problemáticas reais propostas ao longo do REA relacionados coa produción agropecuaria, a ordenación do territorio, a división de parcelas e outros, os estudantes reflexionarán sobre a importancia da produción sostible.

3. ODS 17  Alianzas para Obxectivos:
   A colaboración entre os estudantes para resolver desafíos e compartir estratexias fomenta unha cultura de traballo en equipo e colaboración, tendo que ver co ODS 17.

Ao conectar a actividade con estes eixes da materia e obxectivos de desenvolvemento sostible, aseguramos un enfoque educativo integral que non só promove o dominio dos conceptos matemáticos, senón tamén a súa aplicación en contextos relevantes e socialmente responsables.

Contidos, obxectivos específicos e competencias clave

Nesta situación de aprendizaxe traballase os contidos correspondentes ao tema 7 de PROENS.

No REA 5 fíxose unha primeira aproximación ás figuras e corpos xeométricos, e agora engádense a parte de medida das figuras planas, no cálculo de perímetros e áreas de triángulos e cuadriláteros aludidos no contido (*) C3.4.1 da UD 6 en PROENS.

Contidos Bloque da materia
  • C1.3 - Sentido das operacións
    • C1.3.7 - Construción manipulativa e gráfica de cadrados como produto de factores iguais, investigando patróns e propiedades, como introdución ás potencias e medidas de superficie.
Bloque 1
  • C2.3 - Estimación e relacións
    • C2.3.2 - Resolución de retos e problemas que permitan observar e comprobar a relación existente entre o sistema métrico decimal e o sistema de numeración decimal.
    • C2.3.3 - Estratexias para a estimación de medidas do sistema métrico decimal, de ángulos, tempo e temperatura por comparación con unidades de medida coñecidas e a súa aplicación en contextos habituais, con verificación dos resultados, comprobación de se son posibles ou non e análises da desviación como parte do proceso de aprendizaxe.
Bloque 2
  • C3.1 - Figuras xeométricas de dúas e tres dimensións
    • (*) C3.1.1 - Interpretación e elaboración de mensaxes e descricións relativas ao seu contorno físico, aos obxectos e á arte con vocabulario adecuado relacionado con figuras e corpos xeométricos, relacións (paralelismo, perpendicularidade, simetría) e posicións ou elementos referenciais (coordenadas, puntos cardinais, distancias, ángulos e xiros). (REA 7)
    • C3.1.2 - Exploración individual e en equipo de propiedades de figuras xeométricas de dúas e tres dimensións mediante materiais manipulables como cuadrículas, xeoplanos, policubos, bloques xeométricos, organicubos, katamino, crebacabezas xeométricos, tangram e o manexo de ferramentas dixitais de xeometría dinámica, realidade aumentada e robótica educativa para a procura de regularidades, comparación e clasificación con criterios sinxelos e explicación do proceso.
    • (*) C3.1.3 - Resolución de problemas contextualizados que impliquen o recoñecemento, clasificación e descrición de corpos xeométricos en obxectos e imaxes, demostrando curiosidade por descubrir propiedades e relacións, con explicación do proceso. (REA 5)
    • C3.1.4 - Estratexias e técnicas de construción de figuras e corpos xeométricos por composición e descomposición, mediante materiais manipulables, instrumentos de debuxo (regra, escuadro, compás) e aplicacións informáticas, con explicación do proceso seguido.
Bloque 3
  • C4.1 - Patróns
    • C4.1.2 - Creación de patróns recorrentes a partir de regularidades ou doutros patróns con números, figuras ou imaxes.
  • C4.2 - Modelo matemático
    • C4.2.1 - Resolución de problemas da vida cotiá seguindo un modelo matemático con representacións con debuxos, esquemas, diagramas, manipulables, dramatizacións, guión de preguntas para a interpretación do enunciado, recoñecemento de datos útiles, elaboración e contraste de hipóteses, procura do plan de acción, perseveranza na solución, simbolización e realización dos cálculos, comprobación de solucións, expresión clara e correcta do resultado, revisión da súa idoneidade, rectificación, se é necesaria, e explicación do realizado.
  • C4.3 - Relacións e funcións
    • C4.3.2 - Obtención de datos sinxelos descoñecidos representados por medio dun símbolo ou completado de datos en relacións de igualdade en xogos e retos matemáticos, con persistencia na obtención, contraste e comprobación de que o dato obtido é correcto.
  • C4.4 - Pensamento computacional
    • C4.4.1 - Estratexias para a interpretación, modificación e creación de algoritmos sinxelos relacionados co contexto cotián e o xogo nas regras de xogos, instrucións secuenciais, bucles, patróns repetitivos, representacións computacionais.
Bloque 4

(*) C3.1.1 adíase ao REA 7, xa que o número de sesións deste REA non son suficientes para abordar toda os proposta.

(*) C3.1.3 Os corpos xeométricos trátanse no REA 5.

Engádese o contido:

(*) C3.4.1 - Resolución e formulación de problemas da vida cotiá que impliquen o uso de estratexias variadas para o cálculo de perímetros e áreas de figuras planas (triángulos, cadrados e rectángulos), con contraste de estratexias e resultados.

Aínda que non se menciona de xeito directo en PROENS, sí na redacción dos mínimos, polo que se engadiu a este REA.

Tendo en conta o anterior, este recurso céntrase principalmente nos seguintes obxectivos da materia:

Obxectivos Descrición
OBX 2 Resolver situacións problematizadas, aplicando diferentes técnicas, estratexias e formas de razoamento, para explorar distintas maneiras de proceder, obter solucións e asegurar a súa validez desde un punto de vista formal e en relación co contexto exposto.
OBX 3 Explorar, formular e comprobar conxecturas sinxelas ou formular problemas de tipo matemático en situacións baseadas na vida cotiá, de forma guiada, recoñecendo o valor do razoamento e a argumentación, para contrastar a súa validez, adquirir e integrar novo coñecemento.
OBX 4 Utilizar o pensamento computacional, organizando datos, descompoñendo en partes, recoñecendo patróns, xeneralizando e interpretando, modificando e creando algoritmos de forma guiada, para modelizar e automatizar situacións da vida cotiá.
OBX 5 Recoñecer e utilizar conexións entre as diferentes ideas matemáticas, así como identificar as matemáticas noutras áreas ou na vida cotiá, interrelacionando conceptos e procedementos, para interpretar situacións e contextos diversos.
OBX 6 Comunicar e representar, de forma individual e colectiva, conceptos, procedementos e resultados matemáticos, utilizando a linguaxe oral, escrito, gráfico, multimodal e a terminoloxía matemática apropiados, para dar significado e permanencia ás ideas matemáticas.

Competencias clave e os descritores operativos traballados, en función do determinado no Decreto 155/2022 que establece a ordenación e o currículo da educación primaria na Comunidade Autónoma de Galicia.

Competencias clave Clave dos descritores operativos
Competencia en comunicación lingüística (CCL). CCL1, CCL3.
Competencia matemática, en ciencia, tecnoloxía e enxeñería (STEM). STEM1, STEM2, STEM3, STEM4.
Competencia dixital (CD). CD1, CD3, CD5.
Competencia persoal, social e de aprender a aprender (CPSAA). CPSAA4, CPSAA5.
Competencia Cidadá. (CC) CC4.
Competencia emprendedora (CE) CE3.
Competencia en conciencia e expresións culturais (CCEC). CCEC1, CCEC4.

Feito con eXeLearning (Nova xanela)