A.
AS TAREFAS
(pulsa
aquí para acceder a elas)
|
B. A TEORÍA
- A rodaxes
- A planificación
- Plano e contraplano
- Plano master e recurso
- A planificación plano a plano vs
multicámara
- A continuidade ou raccord
- Planificación da entrevista no documental
- Iluminación
A RODAXE
Se ate o de agora traballamos con ideas, na rodaxe estas ideas
converteranse en realidades. E converter a película nunha
realidade pasa por facer entender a todos os participantes (a equipa)
que é o que se quere facer. Hai tantos tipos de rodaxes como
de películas, así pois rodar un documental ou unha
película de ficción é totalmente diferente
pero, en todos os casos, a rodaxe require unha disciplina e unha
comunicación específica.
Case todas as rodaxes (a nivel didáctico é fundamental)
teremos nestas alturas un guión ou unha escaleta que será
a nosa folla de ruta a seguir.
Tamén a través dos diferentes procesos da preprodución
xa nos fixemos unha idea do material humano e técnico preciso
para a filmación, que será ben diferente no noso caso,
ao ser un documental e non unha película de ficción.
A rodaxe é meramente un trámite q se cumprirá
mellor ou peor en canto mais detallada e precisa fora a súa
preparación.
A PLANIFICACIÓN
A posta en escena dun guión forma parte da planificación
previa á rodaxe e, para elo, convén ter en conta non
só a tipoloxía dos planos senón tamén
a súa función narrativa en canto a estrutura da posta
en escena: |
PLANO E CONTRAPLANO
Definimos entón o plano e o contraplano que consisten en
dous planos que van seguidos na montaxe, e que están enfrontados
fisicamente.
O exemplo clásico é unha conversación entre
dúas persoas. Primeiro vemos a unha de fronte, e logo a outra.
Pero tamén podemos ter un plano de alguén mirando
ao chan, e logo o contraplano dun billete tirado. Como for, o plano
e o contraplano establecen unha relación que ven determinada
pola continuidade. |
 |
PLANO MASTER E RECURSO
O plano master é un recurso que nos permite, chegado o momento,
salvar algunha situación complicada na montaxe. Consiste
en rodar toda a acción da secuencia de principio a fin dende
un angulo aberto onde se poida percibir con claridade o que acontece.
O plano master é un plano perfecto para poñer en contexto
e explicar a acción.
Pola contra os planos recurso son aqueles onde mostramos cousas
alleas a acción principal. Adoitan ser planos detalle, pero
non ten porque ser un plano xeral, tamén podería ser
un recurso. Os planos recurso son planos que nos axudan pero que
non son imprescindibles para contar a historia. Un exemplo sería
que nunha entrevista mostremos o contido da estantería do
home ao que estamos a entrevistar. Non é fundamental pero
axuda a explicar ao personaxe en cuestión.
Unha planificación de cámara habitual e filmar todo
en plano master, plano e contraplano. |
| |
A PLANIFICACIÓN PLANO A PLANO VS MULTICAMARA.
A planificación plano a plano é a que se realiza
cunha soa cámara, á que cambiamos de lugar para repetir
a acción dende múltiples puntos de vistas. Na gravación
multicámara as tomas son sincrónicas e a acción
repítese simultaneamente dende todos os puntos de vista.
Aínda que, de primeiras, a gravación multicámara
parece ter moitas vantaxes. Xa que repetindo unha acción,
ademáis de incrementar o tempo de rodaxe, corres o perigo
de que a repetición implique un salto na continuidade da
película. Mais a gravación cunha soa cámara
permítenos colocar a cámara moito mais libremente
sen medo a que se cole unha cámara no campo de visión
de outra.
No caso da rodaxe multicámara as cámaras deben de
estar totalmente sincronizadas, non so en tempo senón tamén
nos parámetros da gravación. Deberían de ser
o mesmo modelo de cámara cos mesmos presets para que así
a imaxe resultante teña continuidade de imaxe.
Tradicionalmente a gravación plano a plano é a que
ten lugar no cine, porque o aluguer dunha cámara era moi
caro, mentres que a multicámara é típica da
televisión. As tornas véñense cambiando nos
últimos tempos e están a empregarse nas superproducións
cinematográficas, non dúas, senón decenas de
cámaras para a gravación de escenas complexas. A gravación
monocámara, porén, é bastante habitual no documental,
xa que a mobilidade e a economía dun equipo reducido son
fundamentais para este tipo de producións. |
 |
| |
| |
| |
| Ir arriba |
|
| A CONTINUIDADE OU RACCORD.
Aínda que o plan de traballo ás veces nos fai ter
que segmentar a realidade segundo criterios alleos á narrativa,
a película ten que dar sempre unha sensación de unidade
e coherencia. Está unidade é o que se coñece
como continuidade ou raccord. Hai moitos tipos de raccord, os máis
coñecidos ou os que se fan mais recoñecibles nos seus
erros, son os clásicos exemplos do reloxo na carreira de
cuadrigas en Ben-Hur ou o avión en Troia (que rompe coa continuidade
histórica) o crúasan que se converte en tortita en
Pretty Woman, o peite que desaparece en Reservoir Dogs (continuidade
de atrezzo).
A persoa encargada de levar conta do raccord é o script
e as súas ferramentas claves serán as notas e as fotos
que tirará dos sets.
A continuidade ten varios aspectos a ter en conta, algunha delas
haina que establecer xa dende antes da rodaxe:
1. A continuidade no atrezzo
É a mais popular á hora de falar de raccord ou a
que máis visible se fai. Os obxectos non poden cambiar dun
plano a outro sen un motivo dentro mesma escena. Neste mesmo sentido
un dos fallos máis comúns de raccord é aquel
no que aparece no plano un elemento que non presenta coherencia
coa época ou ambiente suscitados. Así, é normal
ver reloxos en películas de romanos, avións ou furgonetas
en películas ambientadas antes do século XX ou marcas
de roupa que non existen no mundo ficticio da película.
2. Vestiario, maquillaxe e perruquería
Como a orde de gravación case nunca é secuencial,
hai que asegurarse de que o vestiario dos personaxes e o seu entorno
non cambie sen razón, así como a perruqueria e maquillaxe.
Un exemplo clásico é, por exemplo, unha camisa ensanguentada
despois dunha pelexa que vai cambiando de limpa a suxa de plano
a contraplano.
3. A continuidade de interpretación (moi
importante en ficción e non tanto para documental)
Tamén é moi importante que os actores e actrices
coiden a súa interpretación para que, en cada cambio
de plano, se manteña o ton de voz e a expresividade.
4. A continuidade do son
O son debe ser fluído dun plano ao outro. Se todo acontece
no mesmo lugar a atmosfera debe ter continuidade. Por exemplo, sería
estraño que nun plano se escoite un can de fondo que no contraplano
non se escoita.
5. A continuidade na iluminación
Este erro de raccord é o que mais hai que coidar cando
se fala de traballar coa realidade (como acontece no documental)
e temos que utilizar luz natural. Hai que evitar cambios repentinos
de tonalidade dentro dun mesmo espazo e secuencia. É por
iso que un cambio na hora do día ou a ausencia /presencia
dunha nube pode facer que logo un plano non poida montarse co seu
contraplano.
6. A continuidade no movemento da cámara
Un movemento cunha dirección e velocidade determinados verase
continuado no seguinte plano con velocidade e direccións
equivalentes.
Se seguimos a un personaxe saíndo dalgures de esquerda a
dereita unha vez fora haberemos de seguilo tamén de dereita
a esquerda.
7. O raccord da mirada
Nunha entrevista utilizaremos habitualmente a técnica do
plano contraplano, alternando planos de entrevistado e entrevistador
de xeito que, para amosar que estánse a mirar un a o outro,
un debe mirar á dereita e o outro á esquerda dos seus
planos respectivos. Creamos así un eixo imaxinario entre
as súas miradas.
Tamén compre saber que o noso ollo ten que identificarse
co dos personaxes. As miradas deben de converxer se falan, aínda
que estean noutro espazos. Por exemplo, se se ve a alguén
que chama por outro, cando encadramos a persoa á que chama,
aínda que estea noutro lugar debería xirar e mirar
para onde miraba a persoa que o chamou.
5. A continuidade de acción no espazo
Débense respectar as liñas virtuais de dirección
dos personaxes, xestos e miradas. Por exemplo, un personaxe que
sae do encadre pola esquerda para entrar nun novo encadre que mostra
un espazo veciño ou consecutivo, deberá obrigatoriamente
entrar pola dereita, xa que si non o espectador terá a sensación
de que cambiou de dirección.
6. Raccord de posición, no eixo ou regra dos 180
graos
Consiste en trazar unha liña imaxinaria entre dous personaxes
e manter a cámara a un lado ou ao outro dela, pero sen pasar
nunca os 180° que hai a cada lado. Deste xeito non cambiamos
o eixo de acción facendo que o espectador teña referencia
de onde se atopan os personaxes.
Un exemplo disto é o que ocorre cando se grava un partido
de fútbol, cando se cambia ao ángulo contrario sempre
se nos advirte, porque se non as porterías parecerían
cambiar de lado.
Podemos saltarnos este eixo por motivos dramáticos, para
introducir un acontecemento inesperado, por exemplo. Pero se queremos
cambiar de lado sen saltar o eixo, e que o espectador non se senta
confundido, podemos utilizar varios trucos; facer un? travelling
desprazándonos ao redor dos personaxes, inserir un plano
detalle que nos faga esquecernos da posición anterior deles,
ou un de conxunto que sirva para dar referencia ao espectador da
posición dos personaxes e así, a continuación,
poder cambiar ao ángulo contrario sen que resulte confuso… |
 |
| Ir arriba |
| A RODAXE:
Toda rodaxe supón un esforzo moi grande non só en
canto a cantidade de traballo senón tamén ao reto
de abordar o traballo en equipa.
É fundamental manter unha disciplina e orde no traballo.
Cada equipo ten as súas funcións e as súas
obrigas, debe de responsabilizarse do seu traballo e non inmiscuirse
no dos demais. Como exemplo dicir que é relativamente habitual
que nas producións pequenas o director queira suplir o traballo
do cámara, por exemplo, pero deberían repartirse e
respectarse as respectivas responsabilidade en rodaxe. Así,
o director da o visto bo ao planopero o cámara é o
que opera a cámara. Deixar claro as rutinas e disciplinas
da rodaxe dende o principio salva de moitos malentendidos e problemas.
Nunha rodaxe as cousas acontecen nunha orde determinada e esto
é fundamental para que as diferentes equipas se coordinen.
Aínda que no documental podería ser mais libre (equipos
mais pequenos) é recomendable que se sigan os pasos e as
rutinas das rodaxes mais complexas, de ser posible.
Cando está todo listo o axudante de dirección da
as ordes para gravar:
- Todo comeza cando o axudante avisa cun previdos, para que todo
o mundo vaia ao seu posto, Cando todo mundo esta listo o axudante
dí son.
- O encargado de son contesta gravando cando preme o boton.
- Cámara, dí o axudante de dirección.
- Cando o cámara preme o boton contesta: gravando.
- Colocase a claqueta en plano e, cando está ben enfocada
para que se poda ler, o cámara (ou o seu auxiliar) da a voz
de canta: daquela le a claqueta e dálle o chack que é
pechar a claqueta (esta parte é moi importante porque axudará
a sincronizar audio e imaxe en montaxe).
- Cando a claqueta e o claquetista se retiran e todo está
listo é cando o director (e só el) berra: acción.
Mentres se está a rodar todo o mundo ten que estar en silencio
e ninguén pode cortar unha toma agás o director. Cando
o director berra corten cada equipo (son, foto e continuidade) dan
a súa validez ou invalidez (escoitase un avión...
saiu de foco...) e o director dará o seu veredicto de se
é válida ou non valida, e apuntarase no parte (documento
que identificará cada unha das tomas coas súas características)
PLANIFICACIÓN DA ENTREVISTA NO DOCUMENTAL.
No documental para a entrevista unha planificación habitual
e gravar primeiro o master co entrevistado en plano medio. Logo
un contraplano coas preguntas ou reaccións do entrevistador
(se for o caso, se queremos que se vexa o entrevistador) e logo
multitude de recursos, planos detalle do contexto, primeiros planos
do entrevistado ou accións que teñan que ver co que
se conta. Por exemplo se o entrevistado é pintor podemos
filmalo pintando ou ensinando os cadros, os planos detalle dos cadros
por exemplo tamén serían recurso. |
| |
| Ir arriba |
| A ILUMINACIÓN.
Esta claro que precisamos da luz para ver pero, ás veces,
esquecemos de que en función de cómo sexa esa luz
ou como estea colocada podemos crear unha ou outra impresión.
Fagamos un exercicio moi sinxelo para o cal só precisamos
escuridade, a cara dun compañeiro e unha linterna. Se iluminamos
a cara poñendolle a linterna de fronte, a luz probablemente
séxalle molesta nos ollos pero a súa cara parecerá
normal. Mais que acontece cando poñemoslle a linterna debaixo
do queixo? de súpeto a suá cara terá un aquel
terrorífico, non si?. Esto é a iluminación.
Deseñar as luces para transmitir unha emoción, unha
expresión ou axudar a contar algo.
TÉCNICAS DE ILUMINACIÓN
É so cando a iluminación, dirección e escenario
comezan a traballar xuntos que o concepto de producción global
tórnase claro.
Cada medio (cine, televisión, teatro, concertos….)
posúe per se uns condicionantes que definirán o tipo
de iluminación idóneo.
Exemplo: o teatro ilumínase para o rango de contraste que
distingue o ollo, mentres que o cine, haberá de limitarse
ao rango de contraste da película e, a televisión
o limita aínda máis debido ao target da cámara.
O sistema de rexistro no que se circunscribe ese medio, se o houbera,
supón un condicionante, non unicamente polo rango de contraste
que acepte, senón tamén polas lonxitudes de onda que
rexistra. Aínda que o noso ollo non percibe o ultravioleta
ou o infravermello. a película cinematográfica sí
que capta o ultravioleta alterando isto a saturación das
cores.
O target da cámara de video (e tamén o do noso teléfono
móvil) é sensible ao infravermello. Un mando de televisión
ao ser pulsado emite unha radiación (iv) visible para a nosa
cámara que será traducida cunha coloración
verdosa. Podemos facer a prova dirixindo a cámara a un mando
á distancia en uso (resulta moi curioso)
Non so os condicionantes do sistema de rexistro influirán
na iluminación senón que as peculiaridades técnicas
e de producción tamén marcarán a diferencia.
Traballando na tele un non posúe as mesmas condicións
de tempo ou recursos que no cine, todo ten que ser máis rápido;
a economía de medios, traballo e, sobre todo, o tempo é
fundamental debido ao ritmo e ao volume da producción. O
máis importante e que se vexa todo, iluminación xeral
fronte a unha utilización dramática da mesma e, convivindo
con isto, a iluminación de programas musicais.
Ademais destes condicionantes de producción que apuntamos,
existe unha tipoloxía da iluminación por xéneros
que leva ao estereotipo e que nos facilita unha lectura e clasificación
rápida do programa en cuestión. Quero dicir todos
sabemos localizar rapidamente dun xeito semiconsciente qué
tipo de programa podemos esperar cando percibimos unha iluminación
do tipo de Luar.
Podemos distinguir claramente un programa, ademais de por outras
moitas cousas, pola iluminación que presenta. A localización,
da que falabamos, vai máis alá de saber que un telediario
nunca podería estar iluminado coma si de 50x15 se tratase.
O tipo de iluminación actúa dun xeito máis
sutil diferenciando unha comedia dun drama ou dunha película
de terror. Pero mais alá das categorizacións por xénero
existe unha parcela libre para a creatividade individual: o estilo.
Iluminar supón algo máis que facer visibles as cousas,
é por iso que podemos diferenciar obras de determinados directores
de fotografía en función dese parámetro tan
sutil que supón a elección dun determinado camiño
estético.
O DESEÑO DE ILUMINACIÓN
A luz o é todo. Expresa ideoloxía, emoción,
color profundidad, estilo, pode anular, narrar, describir. Cunha
iluminación adecuada, o rostro máis deslucido ou a
expresión máis cretina poden irradiar beleza e intelixencia.
Federico Fellini
Estudar as regras que conforman a iluminación devén
unha tarefa bastante difícil, xa que supón traballar
con materiais que se basean en impresións visuais. Existen,
sen embargo, diferentes categorías e regras básicas
que axudan a sistematizar o traballo da iluminación.
Non en van fotografiar remite etimolóxicamente falando a
escribir con luz.
Sen luz non hai imaxe pero non é unicamente isto, iluminar
determina fundamentalmente a estética dunha determinada obra
marcando a profundidade e a expresividade. É unha tarefa
tan difícil como vital.
Hai que entender que a nosa visión é tridimensiónal
fronte a imaxe bidimensional do cine, a foto ou o vídeo.
A iluminación terá que suplir esta falla de tridimensionalidade
á mesma vez que encauza a atención, mostrando aquelas
cousas relevantes e construindo de tal forma unha paisaxe psicolóxica
determinada. En esta triple vertente oscilan os diferentes estilos
de iluminación:
Nun principio existe a clara diferenciación entre a iluminación
en exteriores e en interiores que marcan unha diferencia en canto
a posibilidade de control dos elementos.
O deseño da iluminación virá definido por
varios parámetros ou eleccións. Nun principio a luz
se define en función de dous parámetros, inherentes
ao manatial: a cantidade, que se refire á potencia da luz,
e a calidade que se refire tanto á temperatura de cor como
a dispersión da mesma. Tamén debemos de pensar que
o deseño tamén virá determinado por onde e
cómo situamos as luces (dirección) na relación
cos outros iluminantes de habelos (distribución) e se se
moven ou non (movemento). Estes parámetros pasamos a definilos
polo miúdo a continuación.
CANTIDADE DE LUZ:
Intensidade (numero de iluminantes, tipo e potencia) depende do
numero de lámpadas, dos dimmers tamén.
Será este parámetro o que inflúa na exposición
calculando a luz total.
Por outra banda a relación entre as intensidades determinará
o rango de contrastes podéndose falar de low key e high key.
|
|
 |
 |
|
|
|
CALIDADE DE LUZ:
TEORÍA DE COR: cada ilumínante nos proporciona un
espectro que deriva nunha temperatura de cor específica.
Para entender a definición de temperatura de cor e por qué
se mide en graos kelvin fai falla comprender a definición
de corpo / radiador integral / radiador de plank.
O corpo negro é un obxeto teórico que pode conseguerse
na práctica con certa aproximación pero nunca totalmente.
En esencia o constitúe calquer corpo capaz de ser un absorbente
total da enerxía radiante que incida sobre él e, á
vez, debe de comportarse como un radiador perfecto da enerxía
que nel se xera. Así se eleva a súa temperatura. A
medida que quentamos o corpo negro as primeiras radiacions visibles
pertencen a zonas de lonxitude de onda máis longa, 780 nanómetros,
correspondentes aos vermellos, até chegar aos violetas 380
nanómetro. A partires de aquí, se seguimos quentando,
a radiación volta a estar fora do espectro visible. Polo
tanto, en cada momento podemos relacionar a luz emitida coa temperatura
aplicada.
A temperatura medese en graos Kelvin, que se corresponde con 273
°C. A través da temperatura do corpo negro dispoñemos
dun excelente método para identificar qué tipo de
luz hai.
Contrariamente ao que adoitamos crer, as cores cálidas coma
o laranxa ou o vermello son as que teñen a temperatura de
cor mais baixa mentres que as cores frías teñenna
mais alta.
|
| |
TEMPERATURA DE COR DE ALGUNHAS FONTES:
800k determinadas brasas.
1200k determinados lumes (madeira)
1500, 1800K Velas, cerillas.
2200K lamparas de tungsteno real.
2800k bombillas.
3200k estándar para a iluminación de interiores.
3400k estándar en EUA.
5600k a luz do sol nun día despexado (entre as 11 e as 14)
Referencia da luz do día (lámpara HMI).
Por enriba da luz do día
7000k estándar dos flashes fotográficos
9000k día nuboado
Observamos que todas as luces indicadas na tabla habitualmente
son consideradas brancas. Nembargantes a súa temperatura
de cor é diferente e, polo tanto, a súa composición,
o que en boa lóxica debe comportar resultados diferentes
según empreguemos unha ou outra.
Se miramos un cartón branco por separado con calquera das
luces indicadas, o resultado para o observador non avisado será
o mesmo. O costume de asignar unha cor aos obxetos cotidiás
e a non comparación simultánea, provoca que lle atribúan
dito color calqueira que sexa a luz ambente. O mesmo carton branco
iluminado simultáneamente por unha vela, cunha bombilla doméstica
e cun flash electrónico daranos sensacions cromáticas
roxizas, amarelentas e azuladas respectivamente.
Esta variación de cor, máis ou menos acusada, dependente
da temperatura de cor e da dominante producese sempre, se trate
de obxetos, paisaxes ou persoas. Sendo nestas últimas onde
as variacions producidas na cor da pel humana reviste gran importancia,
pois é precisamente de quen instintivamente gardamos unha
memoria máis precisa.
Á hora de poñer en xogo os elementos escénicos,
efectuar axustes de cámara, selección de filtros cromáticos,
balance de brancos, selección do soporte en filmación,
iluminación, maquillaxe, axuste de monitores... teremos moi
en conta a temperatura de cor das fontes luminosas empregadas, sen
esquecer o traballo en exteriores, xa que a temperatura de cor da
luz do día varía coas condicions climáticas,
a hora, a situación, a latitude....
Os sistemas de rexistro teñen que adaptarse á temperatura
de cor das fontes para non ofrecer resultados erróneos. Se
o medio co que captamos a escena está preparado para luz
natural e se realiza a toma con luz artificial de baixa temperatura
de cor, o resultado será demasiado roxizo, distinto de cómo
o percibimos na realidade.
Ao comprar unha película fotográfica hai que elexir
se se desexa do tipo luz de día ou de tungsteno. Igualmente
ao gravar unha toma cunha cámara de video é preciso
colocar o filtro que a mesma cámara leva incorporado, na
posición adecuada a temperatura de cor á que vamos
a realizar a grabación.
CTO: color temperature orange-filtro que rebaixa a temperatura
de cor, da tons cálidos
CTB: color temperature blue-filtro que aumenta a temperatura
de cor, da tons fríos.
Os ctos e os ctb son vitais á hora de equilibrar as diferentes
temperaturas de cor das fontes de luz empregadas nunha escea. Hai
que recordar que todo filtraxe absorbe intensidade lumínica.
Aínda que é importante equilibrar temperaturas de
cor coas filtraxes, se queremos unha iluminación uniforme,
hai iluminadores que empregan o xogo de combinar temperaturas de
cor de diferentes iluminantes para xerar unha atmosfera determinada.
|
| |
 |
|
| |
| Ir arriba |
| DISPERSIÓN:
En canto a dispersión hai que distinguir entre luz directa
(chega ao asunto sen interferencia) e indirecta, xa sexa transmitida
ou reflexada.
Esto define dous tipos de luces; as suaves e as duras.
Ademais da luz transmitida ou reflexada, hai outras circunstancias
que poden derivar en luces suaves. Pode estar causada por que a
fonte de luz sexa maior que o asunto ou por que haxa mais distancia
entre a fonte de luz e o asunto, ou por que haxa máis luces
que completen as sombras que as outras xeren as características
dunha e outra fonte de luz
As características destas luces serán vistas máis
adiante en profundidade.
Podemos distinguir entre luz dura e suave relacionándoa
tamén coa luz directa e indirecta, xa sexa reflectida ou
transmitida.
A luz non é en sí mesma dura ou suave. Unha luz suave
pode ser en determinadas circunstancias unha luz dura mentres que
ás veces poderiamos pensar que unha luz dura podería
ser unha luz suave.
O maior determinante e o tamaño da fonte fronte o asunto.
Se unha fonte de luz moi grande está a iluminar un asunto
moi pequeno, a luz terá a posibilidade de alcanzar máis
alá das curvas e os bordes. Esta luz fará que disminuan
as sombras e tenderá a iluminar as propias sombras.
A distancia ao asunto é tamén determinante. Aínda
que sexa unha fonte grande e o obxecto pequeno pero moi lonxano,
somentes os raios paralelos alcanzan ao asunto. Calquer raio que
poidese ter a posibilidade de envolvelo non chega ao suxeito; só
os raios paralelos o iluminan dando unha relativa luz dura.
Outra posibilidade ven a raíz da difusión, a luz
difusa tenderá a ser máis suave que a luz especular,
un difusor pode ser calquer material semitransparente ou traslúcido:
plástico branco, seda, nylon, muselina, incluso unha cortina
de ducha. O fume e a néboa actúan coma difusores naturais.
Como anécdota dicir que a iluminación tradicional
de Hollywood ata os anos 60 era case exclusivamente de luz dura
sen luces rebotadas ou difusores, xa que as emulsións daquela
era moi lentas e o uso de difusores supón unha perda de luz
. Esta perda de luz non é real de todo, o que acontece e
que se dispersa para cobrir un área maior
Resumindo a diferente calidade nos establece dous tipos de luz:
dura e difusa
|
| |
DIRECCIÓN .
Di Josef Von Steinberg que cada luz ten un punto onde é
máis luminosa e que logo vaga para perderse por completo…a
proxección dos raios dende o núcleo central ata os
límites da escuridade é a aventura e o drama da luz.
A luz que incide xera sombras e esta sentencia tan evidente opera
tanto na nosa vida cotiá como nun plató de televisión.
Estas sombras terán unha determinada dirección en
función do ángulo no que se atope a fonte de luz,
e son as que dan volume e información remitíndonos
a hora do día.
Acontece que un dos fallos máis comúns nos iluminadores
noveis é que intentan elaborar iluminacións sen rastro
de sombras. Pero, as sombras máis alá do seu poder
distractivo sobre a atención son tamén as que nos
dan a impresión de forma e de volume das cousas e, polo tanto,
que as sombras son unha parte importante na impresión de
profundidade e definición, ficando pois esta iluminación
sen sombras como unha iluminación plana e totalmente artificial.
Convén diferenciar logo entre as sombras fixas e as sombras
proxectadas. As primeiras son aquelas que xeran as partes dos obxectos
e que informan sobre a forma do mesmo. O náriz por exemplo
conforma unha sombra sobre o rostro cunha luz lateral. As sombras
proxectadas son as que nos informan da presencia dun asunto diante
do feixo de luz, serían sombras proxectadas os barrotes proxectados
sobre o rostro dun intérprete dando idea de que está
na cadea, como tamén o sería a sombra dun actor nunha
parede.
No que toca a iluminación é importante fixarse nas
sombras prestando especial importancia ás múltiples
sombras que se xeran, gracias ao uso de múltiples focos e
que resultan francamente artificiais. (cada foco xera unha sombra,
máis definida ou menos) A excesiva definición das
sombras que, en determinados momentos, poidan converterse en artificiais
con respecto ao resto da iluminación (poñamos que
intentamos reproducir un tipo de iluminación naturalista
e que detrás dun dos personaxes apareza unha sombra fortemente
proxectada, habería unha incongruencia perceptiva que reclamaría
a nosa atención).
A dirección das sombras, a percepción humana, fai
que a un nivel inconsciente percibamos as cousas dun xeito contundente.
A adaptación cromática é un exemplo disto (recordemos
que esto e o mecanismo que ten o ollo para balancear a branco dun
xeito automático) pero máis alá de isto e sen
saber ben porque nos podemos recoñecer nunha determinada
iluminación á hora do día na que foi feita,
o tempo que facía nunha primeira ollada. Acontece en grande
medida debido a que recoñecemos parámetros como as
diferentes temperaturas de cor, graos de difusión, e tamén
a diferente dirección das sombras. A mediodía o sol
estará enriba proxectando unha luz cenital é, polo
tanto, que se proxectarán sombras moi cortas e pegadas ao
asunto, mentres que ao atardecer as sombras estarán moi alongadas.
Máis alá disto nos percebemos intuitivamente onde
deben estar situadas as luces e as sombrasdeben concordar con isto.
Cando falabamos das posibilidades que tiñamos para traballar
coa luz falabamos de calidade pero tamén falabamos de dirección.
Nun principio entendemos que a luz se pode dirixir en virtude dos
ángulos que se erixen en dúas circunferencias perpendiculares
que se representarían da seguinte maneira:
En 1 a diferencia máxima se atoparía
entre a luz cenital, xusto enriba do suxeito, e a nadir por embaixo
quedando definida a luz entre medias polo ángulo que se xera
tomando coma base a intersección coa circunferencia 2.
Con respecto á 2 a luz que se pode establecer pode ser:
frontal, lateral ou contraluz
|
FRONTAL:
Ao longo do eixo do obxetivo.
Modelado mínimo. Evita enrugas e aplana formas. Cando unha
fonte de luz se coloca ao lado dunha cámara as ondas de luz
uniformes enchen os ocos e as curvas distintivas dun suxeito.
Resalta as cores e da detalle as máis brillantes.
Proxecta as sombras do suxeito detrás.
É a máis fácil de usar, a máis predecible.
LATERAL:
A máximo 90º do eixo da cámara:
resalta o contorno e a textura.
Da forza e da máis dimensión ao suxeito.
Pode ocultar detalle nas sombras
Mais profundidade.
CONTRALUZ:
Entorno 180º do eixo da cámara.
marca os detalles no contorno. Delinea ao suxeito
Despraza do fondo.
Xera sombras cara a cámara.
Extremo. Escala de contraste excesiva (subexpor figura ou sobreexpor
fondo)
Iluminar obxecto traslúcido.
Para xerar “halo” medir no suxeito e pechar dous diafragmas.
-DISTRIBUCIÓN. En función de como
situemos as luces non só con respecto ao ángulo no
que situemos as luces con respecto ao asunto, senón tamén
as unhas con respecto as outras e con respecto ao punto de vista.
Podemos designar un determinado deseño de iluminación
e é neste punto cando interveñen a luz de contraluz,
a principal e o recheo no que se da en chamar iluminación
en tres puntos ou triangulo básico de iluminación.
ILUMINACIÓN A TRES PUNTOS:
Recapitulando: ao mover unha lámpada ao redor dun obxecto,
formanse sombras aos lados. Se se sube a lámpada as sombras
van cara abaixo, polo tanto se se fan os dous movementos a sombra
se move diagonalmente. Polo xeral o efecto combinado é máis
agradable.
A iluminación en tres puntos establece o punto de partida
básico na teoría da iluminación diferenciando
entre 3 luces:
CLAVE ou PRINCIPAL
Primeiro situamos esta luz (4-5 ou7-8h/1-2v).
Normalmente é unha luz dura aínda que se as sombras
son moi marcadas se pode tamén utilizar unha fonte de luz
suave ou tamizar.
O ángulo da luz principal dependerá de cómo
é o obxecto e de cómo queiramos que se vexa. A mellor
maneira de entender a importancia deste ángulo é analizalo
no retrato.
Cando a situación que se ilumina está queda se poden
situar de xeito habitual as luces, cando se trata de situacións
máis complexas a iluminación principal ven dada polo
compromiso de favorecer ao máximo a fluidez
Establece a dirección da luz
Crea as sombras principais
Revela formas, superficies e texturas.
Determina amplamente a exposición.
Ter en conta as fontes de luz visibles, Observar compatibilidade
da luz nos planos longos nos curtos son outras cousas.
RECHEO
Foco luz difusa u reflector. O contraste do sistema de fonte única
extremado. Calquer luz que equilibre a principal recebe o nome de
luz de recheo, aínda que normalmente se trata luz difusa
coidadosamente situada
Para iluminar zonas de sombra.
Reduce o contraste tonal global.
Como se trata de luz suave:
É propensa a extenderse polas áreas que están
perto
A súa intensidade decrece rapidamente.
Esto pode resultar problemático en situacións de
baixa iluminación, á hora de iluminar esceas de acción
a distancia ou con sol forte.
A súa intensidade debe de ser dun medio a un tercio da principal.
Esto ten un efecto importante dentro da visión global. Non
debería nunca igualar a clave e moito menos superala. Esto
determina o contraste. Se se usa excesiva as sombras e os matices
resultarán débiles e o modelado escaso. Se se desconecta
a luz principal e a iluminación chega é que está
mal:
A luz de recheo non pode modificar a exposición.
Non debe destruír o modelado creado pola clave
Non crear sombras falsas
Non estableza dirección de luz diferente.
Factores que inflúen na intensidade da luz de recheo
Significado (correxir desequilibros da luz principal,controlar
densidade do sombreado tridimensionalidade, para mostrar o sombreado).
Obxectos (texturas suaves e modelado)
Hora do día (mencer ou anoitecer pouca a plena luz do día
moita)
Interiores. (+ implica ampitude )
Ambente e dramatismo.
Posicións da luz de recheo
Frontal: dende aquí rechea calquer sombra que tome a cámara
De recheo inclinada. Non reducira os medios tons nen aplanará
De grande ángulo. So iluminará a sombra pero ollo
cun segundo modelado.
Se o modelado da luz dura é moito:
Aumenta a luz de recheo suave
Difumina a luz clave
Usa luz suave forte para iluminar ao obxecto e contraluz lateral
CONTRALUZ:
Moi discutido algúns a rexeitan por falsa e outros a utilizan
como rutina. Potencia persuasiva .
Unha fonte de luz dura se coloca detrás do obxecto, mirando
cara á cámara (non reflectíndose nos lentes
orixinando resplandores) Xeralmente un foco (12h/9v) ou dous(11-1h/10-11v)..
O contraluz xera un aro de luz na parte alta e un bordeado no obxecto.
Ademais o contraluz axuda a destacar os contornos e dar solidez.
Se o obxecto é traslúcido nos mostra os detalles
Contraste figura e fondo, fai que resalte.
O pelo e a ropa tenden a pegarse ao fondo especialmente as escuras.
Sen el os obxectos traslúcidos perden vida.
De ser demasiado brillante resulta perurbador ou incongruente
Individuo duro vs. Vella chica.
Luz principal lateral
Ollo co ángulo polos resplandores (10-2h) solución
baixar as viseras do foco ou elevar a lámpada.
Para evitar as sombras que xera luz suave pero é difícil. |
 |
| Ir arriba |
KIKER.
Se confunde habitualmente co contra, este é a luz por detrás
do suxeito pero bastante oblicuo de xeito que se estenda ao longo
da cara. Son as veces chamados contraluz ¾ e se é
un obxecto contorno ou rim.
LUZ DE OLLOS:
Unha luz de recheo moi especializada. Úsase para resaltar
a mirada (inkie cun cono ou a luz de recheo normal.
AMBENTE.
Unha luz de base envolvente sobre a que nos iluminamos. Rebotando
a luz sobre o teito branco.
MOVEMENTO. Con respecto a este último punto
é de grande interese cando falamos de teatro ou de espectáculos
musicais.
Estes parámetros empréganse para expresar :
-visibilidade
-revelación das formas
-selectividade
-atmósfera
De todas estas características ti como deseñador
de luces en función do medio do xénero e do estilo
priorizaras unha sobre as outras e posteriormente calibraras as
forzas entre os parámetros
Toda esta elección de parámetros lumínicos
e expresivos virá determinada, como non, polos recursos técnicos
que ti posúas que non so posibilitaran senón que dirixiran
as túas eleccións.
PRINCIPIOS XERAIS DE ILUMINACIÓN:
- Modelamos o suxeito con respecto ao punto de vista, a calidade
de cor e a dispersión, a dirección e intensidade da
luz. Estas son as ferramentas cas que conta o iluminador á
hora de elaborar os diferentes paisaxes lumínicos. Tendo
en conta para isto as características do asunto e os requisitos
de exposición.
- Canto maior sexa o ángulo ao que unha luz incide sobre
unha superficie plana máis desigual a iluminación.
- A iluminación ten que ser uniforme e axeitada para todos
os emplazamentos.
A iluminación ten que estar acorde co resto dos elementos
da producción, ten que fomentarse a intercomunicación
entre os diferentes departamentos productivos (cámara, son,
escenario..) co fin de compaxinarse nos seus respectivos traballos.
A outro nivel, sobra decilo, a iluminación debe reforzar
dramáticamente a mensaxe e o estilo do producto para o que
se defina.
Ollo cos reflectores naturais.
Equilibrar as diferentes temperaturas de cor. Cada iluminante ten
uns determinados compoñentes espectrais que provocan determinada
impresión de temperatura de cor, cando se traballa con iluminantes
diferentes hai que conseguir mediante filtros que exista unha impresión
de temperatura de cor común, para que a cámara comprenda
e poida balancear a branco correctamente. Eso é o que se
chama equilibrar. |
| |
| |
|