A postprodución.
Orde e desorde
Unha vez que sabemos qué pezas visuais e sonoras compoñen
o relato audiovisual pasamos a ver cómo as pegamos na postprodución
ou montaxe.
Unha extendida regra de guión é “empeza tarde
e marchar pronto”. A montaxe permítenos trastocar a
orde lóxica dos acontecimentos de xeito que, se queremos
contar que unha rapaza foi levar a comida á súa avoa
e meteuse en problemas cun lobo, podemos empezar a contalo cando
o lobo xa papou á avoa e logo voltar ao principio (flash
back) e, cando cheguemos a contar o desenlace, podemos rematar a
historia sen contar se a avoa saiu ou non airosa.
Relato ordenado:
Nena vai ao bosque – nena atopa lobo
– lobo papa á avoa – nena descobre que a avoa
é o lobo disfrazado – cazador mata ao lobo disfrazado
Relato desordenado:
Cazador mata á
avoa (nós non sabemos que é o lobo disfrazado) –
nena vai ao bosque – nena atopa lobo – lobo papa á
avoa – nena descobre que a avoa é o lobo disfrazado
– cazador mata ao lobo disfrazado
O relato sexa escrito ou audiovisual utiliza a técnica
do suspense para manter ao lector/oínte/espectador atrapado
na historia, non dar toda a información dende o principio
ou dala noutro orde beneficia manter o suspense e supón reter
aos receptores da historia.
A montaxe é un rompecabezas que podemos ordear como desexemos,
incluso podemos editar como Quentin Tarantino en “Pulp fiction”
e desordear por completo as pezas, deixando que o espectador poña
mentalmente a orde correcta, mantendoo atrapado no suspense non
só de qué acontecerá despois senón do
qué aconteceu antes.
Ademáis do suspense, o relato utiliza a curiosidade (Qué
fará o lobo para conseguir comer á nena? Salvarase?)
e a sorpresa como técnica para manternos atentos (Vaia, a
aboa era o lobo disfrazado)
O cine de terror basease na sorpresa/susto constante, esperar o
susto é a o fai disfrutable.
O espazo e o tempo
A montaxe articula unha estructura de códigos visuais (tipos
de planos, ángulos e movimentos de cámara) e sonoros
(voz, ruidos, música, silencio) adherindo un plano co seguinte
para formar unha articulación espacio - temporal que configura
a obra audiovisua.
Hai tres tipos de relación espacial entre planos contiguos:
- Continuidade espacial con o sin continuidade temporal,
estamos no mesmo espazo, o tempo pode ser o mesmo ou diferente
- Discontinuidade espacial simple, cando o seguinte
plano acontece nun espacio distinto pero claramente próximo
ao anterior
- Discontinuidade espacial normal, o segundo plano
acontece noutro espacio
O raccord ou continuidade é o que nos permite dar referencia
ao espectador entre os espacios de planos contiguos e salvar a discontinuidade
espacial, para que non se sinta perdido.
Tres tipos de raccord:
1. RACCORD DE DIRECCIÓN
O movimento da personaxe en planos sucesivos debe apuntar na mesma
dirección. Se unha corredora nunha pista de atletismo sae
do plano pola dereita no seguinte plano deberá entrar pola
esquerda, se non parecerá que cambiou de dirección.
--> -->
2. RACCORD DE MIRADAS
Nunha entrevista utilizaremos habitualmente a técnica do
plano contraplano, alternando planos de entrevistado e entrevistador
de xeito que, para amosar que están a se a mirar un a o outro,
un debe mirar á dereita e o outro á esquerda dos seus
planos respectivos, creando un eixo imaxinario entre as súas
miradas.
--> <--
3. RACCORD DE POSICIÓN, NO EIXO OU REGRA DOS 180
GRAOS
Consiste en trazar unha liña imaxinaria entre dous personaxes
e manter a cámara a un lado ou ao outro dela pero sen pasar
nunca os 180° que hai a cada lado. Deste xeito non cambiamos
o eixo de acción facendo que o espectador teña referencia
de onde se atopan os personaxes.
Un exemplo disto é o que ocorre cando se grava un partido
de fútbol, cando se cambia ao ángulo contrario sempre
se nos advirte, porque se non as porterías parecerían
cambiar de lado.
Podemos saltarnos este eixo por motivos dramáticos, para
introducir un acontencimiento inesperado, por exemplo. Pero se queremos
cambiar de lado sen saltar o eixo e que o espectador non se senta
confundido podemos utilizar varios trucos; facer un travelling desprazándonos
ao redor dos personaxes, inserir un plano detalle que nos faga esquecernos
da posición anterior deles, ou un de conxunto que sirva para
dar referencia ao espectador da posición dos personaxes e
así, a continuación, poder cambiar ao ángulo
contrario sen que resulte confuso…
4. Outro raccord é o de LUZ NATURAL
por ser moi difícil de controlar, durante a gravación
o día vai escurecendo e, ao montar os planos, pódese
notar o cambio.
5. A continuidade no ATREZO,
mobiliario, vestiario, posturas dás personaxes, etc, é
un dos que máis nota o espectador; un plátano a medio
comer que ás veces está enteiro e ás veces
case rematado, un cambio de peiteado dun plano a outro, pernas que
cruzan e descruzan dun plano ao seguinte, ou vasos que aparecen
e desaparecen dunha mesa.
O tempo
O tempo en canto á orde do relato
Podemos articular a orde do relato de dúas maneiras:
Flashback: cando o transcurso normal do tempo
fílmico é roto para volver atrás e contar algo
xa pasado
Flashforward: Cando interrompemos a nosa historia
para saltar cara adiante no tempo, momentáneamente, xa que
despois volveremos ao presente e contaremos a información
intermedia que falta. Se non contamos esa parte da historia intermedia
e non volvemos ao presente entón estaríamos a facer
simplemente unha elipsis, que se adoita utilizar para obviar partes
da historia que non son relevantes.
Tamén podemos atoparnos con relatos anacrónicos nos
que hai unha alteración da orde temporal e non sabemos qué
parte da historia ocorre antes e cal despois.
O tempo en canto á duración do relato
O relato fílmico truca o paso do tempo con recursos dabondo
coñecidos como as follas dun calendario caendo, grafismos
que indican que pasou un ano, a voz en off facendo o mesmo ou unha
sucesión rápida de planos das personaxes seguindo
coa súa vida.
A elipsis permite omitir partes da historia como os desprazamentos
dos personaxes dun lugar a outro (de xeito que nunha secuencia di
que vai a Barallobre e, na seguinte, xa está alí)
acelera o ritmo da historia ou proporciona suspense e sorpresa.
Tipos de elipsis
Elipsis definidas ou invisibles, teñen
unha duración mínima e o espectador non as percibe
como tales, xa que mantén unidade de tempo e espazo como,
por exemplo, ocorre na planos secuencia.
Elipsis indefinidas ou visibles nas que o espectador
ve claramente que se corta a acción e pode adiviñar
fácilmente o que se omitiu.
Ao contrario que a aceleración temporal da elipsis, o tempo
do relato tamén pode ser mostrado como máis longo
que o real mediante o retardo, no que se alonga o tempo e disminúese
a velocidade do que acontece, podendo mesmo chegar a ser conxelado.
O espazo na montaxe
En canto ao espazo, a montaxe permítenos:
- Saltar dun espazo a outro aínda que estean separados por
miles de quilómetros utilizando unha sinxela transición.
- Crear espazos novos con efectos como o chroma key, superposicións,
desaparicións e aparicións, trucos que existen desde
os inicios do cinema con cineastas como Meliés.
- Mostrar varios espazos no mesmo encadre (acción simultánea)
|