Saltar navegación

2. Contextualización curricular

Eixes da proposta didáctica

A área de Educación Plástica e Visual fundamentase na adquisición dunha serie de destrezas manuais pero tamén intelectivas mediante unha serie de procesos que contribúan non só á aprendizaxe de "saber facer" senón tamén a "saber ver": fronte á idea de que o obxectivo esencial do noso ámbito é que os alumnos aprendan a debuxar, esta materia desenvolve ante todo unha mirada analítica, crítica e creativa que enriqueza non só a súa sensibilidade cara á arte, senón cara a todo tipo de experiencias cotiás.

O curriculum actual incide na necesidade de traballar o sentido estético e analítico ante cuaquier fenómeno plástico, pero propón incorporar ás dinámicas de traballo asuntos transversais como o coñecemento e posta en valor do patrimonio local, a responsabilidade ecolóxica e social, a innovación e o traballo en equipo. E ante todo, fomentar a innovación e a experimentación como actitudes esenciais nun mundo tan cambiante como o actual: dado que as nosas ferramentas de traballo cambian e evolucionan constantemente, é crucial manter sempre viva a capacidade de ideación para utilizar a tecnoloxía como aliada para resolver novas problemáticas ou desafíos.

Este REA busca articular esta gama tan ampla de obxectivos establecendo unha secuencia de traballo que empeza pola análise do problema ao que se enfrontan, continúa co estudo de casos similares que poidan servir de inspiración, a aprendizaxe das técnicas que nos poden ser útiles para a resolución do reto, e finalmente a materialización das solucións atopadas.
O pedagogo John Dewey propoñía a experiencia inmediata do alumnado como un elemento fundamental para estimular o seu interese e implicación na aprendizaxe, e seguindo ese principio este REA traballa sobre a contorna cotiá e colectiva do/da estudante como marco de traballo sobre o que despregar o aprendido. Intégranse así aspectos afectivos, psicomotrices, de conciencia cívica e de aprendizaxe teórica-práctica no que os contidos e obxectivos do curriculum orbiten sobre a súa experiencia cotiá.

A situación de aprendizaxe está conectada cos seguintes Obxectivos de Desenvolvemento Sostible (ODS):

ODS 4 - Educación de calidade: busca garantir unha aprendizaxe inclusiva e significativa, promovendo competencias científicas e tecnolóxicas que fortalecen o coñecemento práctico e teórico.

ODS 5 - Igualdade de xénero: o reto busca conmemorar o 25 de novembro, Día contra a eliminación da violencia á muller.

ODS 9 - Industria, innovación e infraestruturas: Inclúe aspectos como a elaboración de carteis, fomentando a innovación e as habilidades artísticas.

ODS 17 - Alianzas para acadar os obxectivos: o uso de recursos educativos abertos fomenta a colaboración entre educadores e comunidades para un ensino mellor e accesible.

Contidos, obxectivos específicos e competencias clave

O marco curricular que abrangue a esta situación de aprendizaxe relacionase directamente coa unidade didáctica número 1: "As distintas manifestacións artísticas. Valoración da perspectiva de xénero e o patrimonio. Os xéneros artísticos.", e coa número 2: "A linguaxe visual e os seus elementos básicos e de configuración", que se corresponden coas da programación modelo de 1º de ESO proposta para a área de Educación Plástica e Visual na aplicación PROENS da Consellería de Cultura, Educación, Formación Profesional e Universidades na Comunidade Autónoma de Galicia.

A continuación expóñense os contidos específicos traballados dentro do recurso:

Contidos Bloque da materia
  • Os xéneros artísticos máis destacados.
  • Manifestacións culturais e artísticas máis importantes, incluídas as contemporáneas e as pertencentes ao patrimonio local: os seus aspectos formais e a súa relación co contexto histórico.

Bloque 1

  • A linguaxe visual como forma de comunicación.
  • Elementos básicos da linguaxe visual: o punto, a liña e o plano. Calidades expresivas e comunicativas.
  • Elementos de configuración visual: forma, cor e textura. Conceptos e posibilidades expresivas.

Bloque 2

Os obxectivos da materia que se traballan neste REA son os que seguen:

Obxectivos Descrición
OBX 1
Comprender a importancia que tiveron no desenvolvemento do ser humano algúns exemplos seleccionados das distintas manifestacións culturais e artísticas, mostrando interese polo patrimonio como parte da propia cultura, para entender como se converten no testemuño dos valores e das conviccións de cada persoa e da sociedade no seu conxunto, e para recoñecer a necesidade da súa protección e da súa conservación.
OBX 2
Explicar as producións plásticas, visuais e audiovisuais propias, comparándoas coas dos seus iguais e con algunhas das que conforman o patrimonio cultural e artístico, xustificando as opinións e @teniendo en conta o progreso desde a intención ata a realización, para valorar o intercambio, as experiencias compartidas e o diálogo intercultural, así como para superar estereotipos.
OBX 3
Analizar diferentes propostas plásticas, visuais e audiovisuais, mostrando respecto e desenvolvendo a capacidade de observación e interiorización da experiencia e da satisfacción estética, para enriquecer a cultura artística individual e alimentar o imaxinario propio.
OBX 4
Explorar as técnicas, as linguaxes e as intencións de diferentes producións culturais e artísticas, analizando, de forma aberta e respectuosa tanto o proceso como o produto final, a súa recepción e o seu contexto, para descubrir as posibilidades que ofrecen como fonte xeradora de ideas e respostas.
OBX 5 Realizar producións artísticas individuais ou colectivas con creatividade e imaxinación, seleccionando e aplicando ferramentas, técnicas e soportes en función da intencionalidade, para expresar a visión do mundo, as emocións e os sentimentos propios, así como para mellorar a capacidade de comunicación e desenvolver a reflexión crítica e a autoconfianza.
OBX 6 Apropiarse das referencias culturais e artísticas da contorna, identificando as súas singularidades, para enriquecer as creacións propias e desenvolver a identidade persoal, cultural e social.
OBX 8 Compartir producións e manifestacións artísticas, adaptando o proxecto á intención e ás características do público destinatario, para valorar distintas oportunidades de desenvolvemento persoal.

A continuación, inclúense os descritores das competencias clave que marca a normativa vixente e que son traballadas neste recurso.

Competencias clave Clave dos descritores operativos
CCL CCL1 e CCL2
CP CP3
STEM STEM2 e STEM3
CD CD1, CD2 e CD3
CPSAA CPSAA1, CPSAA3, CPSAA4 e CPSAA5
CC CC1, CC2 e CC3
CE CE3
CCEC CCEC1, CCEC2, CCEC3 e CCEC4

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)