As primeiras Vangardas Artísticas
O século XX é testemuña dos grandes avances do movemento feminista e da loita polos dereitos da muller, pero aínda na primeira metade do século as mulleres artistas seguen á sombra dos homes. Así se coñece a Sonia Terk como esposa de Robert Delaunay ou a Xeorxia Ou’Keeffe de Alfred Stieglitz, a Gabrielle Münter como parella de Wassily Kandinsky, a Le Krasner de Jackson Pollock ou a Doura Maar de Pablo Picasso. As mulleres achéganse ás vangardas e en moitos casos son elas as primeiras que dan o salto e as que empuxan aos seus compañeiros cara ás novidades como, por exemplo a abstracción.
Os artistas de vangarda, a través dos seus manifestos rupturistas coa arte, nun principio avogaron pola igualdade, pero a preeminencia dun culto á virilidade fixo que evolucionasen cara a un antifeminismo declarado. Algunhas mulleres que participaron activamente no movemento futurista cono Benedetta Marinetti, permaneceron ocultas as súas creacións, ou desprestixiadas, e só moitos anos despois foron recoñecidas.
O primeiro movemento en incorporar á muller en igualdade de condicións foi a vangarda rusa, na cal numerosas as artistas participaron. Unha igualdade fraguada nos movementos políticos radicais do século XIX, nos que as mulleres participaron servindo ao pobo. A incorporación da modernidade e as mulleres como produtoras da nova arte debeuse en gran parte á unificación das belas artes (arquitectura, pintura e escultura) coas artes aplicadas (téxtil, cerámica, etc.), medio no cal as mulleres participaran activamente e eran referentes artísticos.
A proliferación de creadoras en todas as disciplinas artísticas e en todos os movementos de vangarda ao longo do século XX impide que podamos falar de todas elas. Recollemos soamente a algunhas que, nacidas a finais do século XIX, desenvolven a maior parte da súa actividade no século seguinte como Tamara de Lempicka, Xeorxia O’Keeffe, Remedios Varo ou Frida Khalo.
No entanto, a pesar das notables achegas artísticas das mulleres ao desenvolvo da arte de vangarda e á construción dunha imaxe moderna da muller, a realidade desta imaxe está moi lonxe da vida cotiá das mulleres traballadoras. Unha imaxe forxada para unhas poucas privilexiadas ricas, que foi filtrada a través da publicidade como fomento do consumo. Mentres elas permaneceron ocultas, sen ser consideradas nos rexistros da historia. Unha historia que até hai moi poucos anos escribiron exclusivamente homes.
Licenciado baixo a Licenza Creative Commons Attribution Non-comercial Sen obra derivada 4.0