Guía didáctica
Descripción do ODE
Título: ODE4 : O meu primeiro proxecto de IA
Temática: Proxecto completo de IA
Materia: Tecnoloxías Intelixentes
Metodoloxía: Aprendizaxe basado na experimentación
Curso: 1º Curso de Bacharelato
Sesións: 10 sesións presenciais
Ferramenta: exelearning
Autoría: Eva María Brañas Rodríguez
Descripción: Esta proposta ten como obxectivo principal acercar e desmitificar ó alumnado os procesos de deseño e implementación dun modelo de IA, dun xeito intuitivo e práctico. Partindo da obtención, procesamento e visualización de datos, crearase e adestrarase un modelo de IA, analizando resultados e reflexionando sobre a súa optimización. Realizarase unha reflexión transversal sobre o uso e limitacións desta tecnoloxía.
Producto final: O alumnado elaborará, en parella ou pequeno grupo, un modelo completo, simple e guiado de IA para predicir a supervivencia no Titanic. O tempo que deberán adicar está incluído nas horas presenciais. Nalgún caso podería engadirse 1 ou 2 horas de traballo en casa para terminar a proba ou optimización do proxecto.
Relación/Complementación con outros ODE: Aínda que é un ODE completo e ten sentido e funcionalidade en sí mesmo, ten relación directa con ODE3: Ferramentas para IA: Cadernos de programación e librerías, xa que é unha posta en práctica das competencias adquiridas no mesmo. Tamén compleméntase con outros 2 ODES da miña autoría: ODE1: Como pensan as máquinas? e ODE2: Fundamentos de programación en Python.
O recurso
Este recurso está pensado para que o alumnado aprenda o deseño dun modelo de IA para unha aplicación real concreta, dunha maneira práctica. Mediante unha serie de actividades guiadas e resoltas , introduce todos os pasos relacionados coa posta en funcionamento dun modelo de IA.
Aínda que é un ODE completo e ten sentido e funcionalidade en sí mesmo, ten relación directa con ODE3: Ferramentas para IA: Cadernos de programación e librerías, xa que é unha posta en práctica das competencias adquiridas no mesmo, e compleméntase con outros 2 ODES da miña autoría:
- ODE1: Como pensan as máquinas?
- ODE2: Fundamentos de programación en Python
O produto final consiste
- na elaboración dun modelo de IA de predición de supervivencia no Titanic , en parella ou en pequeno grupo, donde o alumnado deberá poñer en xogo todos os coñecementos e habilidades adquiridas.
Distribución dos contidos
O ODE divídese en 5 actividades , comezando cunha páxina de introdución ó contido do OD O meu primeiro proxecto de IA.
- Actividade 1: Exploración inicial dos datos-Onde se traballará a obtención e procesamento de datos para IA
- Actividade 2: Preprocesado e transformación dos datos-Onde se traballará a normalización e escalado de datos para uso en modelos de IA
- Actividade 3: Análise Exploratoria-Onde se traballará a visualización e relación entre os datos e a variable obxectivo que queremos predicir
- Actividade 4: Proba de modelos e adestramento-Onde se traballará o proceso de adestramento e avaliación de distintos modelos
- Actividade 5: Predición e interpretación dos resultados-Onde se traballará a proba e optimización do modelo elixido
Contidos prácticos
Todas as actividades veñen acompañadas dos programas documentados e listos para usar. Isto, facilita a comprensión por todo o alumnado.
As actividades, están pensadas para que poidan completarse en parella ou en pequeno grupo no tempo de clase, tras as correspondentes instrucións. Están detallados e con retroalimentación de resolución.
Incúense listas de cotexo para cada actividade, que servirán para orientar ao alumnado na súa aprendizaxe.
Outros aspectos
Ademais, ofrécese unha sección inicial O meu primeiro proxecto de IA, destinada a fomentar a autorregulación da aprendizaxe por parte do alumnado, na que se detalla que se espera que aprendan, como se estrutura a aprendizaxe.
O recurso está deseñado para utilizarse cunha metodoloxía ABE, que pode complementarse perfectamente con outras técnicas de aprendizaxe cooperativa. Con este tipo de técnicas favoreceremos, dunha maneira estruturada, a interacción do alumnado coa súa propia aprendizaxe e coa do resto do grupo clase.
Despós de realizar este ODE o alumnado adquirirá unha visión real, crítica e desmitificada do deseño da IA, que lle aportará coñecementos e destrezas usables e trasladables tanto á súa vida cotiá, coma ó seu futuro académico e profesional, xa que a IA nos acompañará en todos esos ámbitos.
Obxectivos didácticos
Obxectivos do ODE
OBJ3. Interaccionar con modelos artificiais baseados nos datos, aplicando habilidades e coñecementos interdisciplinares que permitan o seu manexo, tratamento, contextualización, interpretación e inclusión nos sistemas intelixentes, recoñecendo o importante papel da persoa na toma de decisións relacionadas coa aprendizaxe das máquinas, e na execución das mesmas.
OBJ4. Desenvolver solucións prácticas que inclúan o razoamento algorítmico e que incorporen alternativas eficaces, novos produtos e tecnoloxías intelixentes aplicando estratexias de aprendizaxe baseadas na programación para un modelizado e resolución autónoma e eficiente de problemas reais.
- Comprender e realizar o procesamento de datos necesario para uso en IA
- Distinguir datos categóricos e numéricos
- Identificar e procesar valores nulos
- Recoñecer a necesidade e realizar a normalización e escalado de datos para IA
- Analizar os datos mediante gráficos
- Recoñecer a influencia dos datos no obxectivo concreto da aplicación de IA
- Coñecer, adestrar e probar algoritmos clásicos de modelos de IA e os seus parámetros
- Coñecer, adestrar e probar algoritmos de redes neuronais e os seus parámetros
- Tomar decisións fundamentadas sobre datos e modelos según os resultados
- Implementar un modelo, adestralo e avalialo
Contidos do recurso
Contidos curriculares da materia Tecnoloxías Intelixentes traballados neste ODE:(que establece a ORDE do 9 de agosto de 2023 pola que se amplía a relación de materias optativas do bacharelato)
- Os cadernos de programación: Jupyter notebook, DeepNote ou similares.
- Os fundamentos de programación en Python.
- As librerías básicas na intelixencia artificial: Pandas, Numpy, OpenCV, Pytorch, Scikit-learn, Keras, entre outras.
Contidos desenrolados neste ODE
Actividade 1: Exploración inicial dos datos
Onde se traballará:
- Obtención de arquivos de datos
- Como importar e cales son as librarías necesarias: Pandas, Numpy, Seaborn, Matplotlib inicialmente e OpenCV, Pytorch, Scikit-learn, Keras según o obxectivo da aplicación e modelo de IA
- Como cargar os arquivos de datos no caderno de programación e visualizalos
- Exploración da estrutura e formato dos datos: Cantas columnas e filas ten, tipo de variables de cada unha e información que aportan
- Que son os valores nulos e como se identifican
- Tratamento inicial de valores nulos: en que casos é recomendable a sustitución por media ou moda, en que casos é mellor a eliminación de datos nulos
Actividade 2: Preprocesado e transformación dos datos
Onde se traballará:
- Que son os datos categóricos e non categóricos
- Necesidade da normalización de datos en IA
- Conversión de variables categóricas(non numéricas) en numéricas: Codificación con One-Hot Encoding
- Identificación e eliminación de columnas de datos non relevantes
- Necesidade do escalado de datos en IA
- Métodos de escalado de datos: StandardScaler e MinMaxScaler. Proba e decisión do mellor método para a aplicación concreta.
Actividade 3: Análise Exploratoria
Onde se traballará:
- Visualización mediante gráficas de datos clave con seaborn e matplotlib.
- Identificación de columnas de datos máis relevantes para a supervivencia
- Concepto e implementación da correlación entre variables
- Correlación entre datos clave e supervivencia. Como cada dato independente inflúe no dato obxectivo
- Correlación entre varios datos clave e supervivencia. Como inflúen uns datos noutros con respecto ó dato obxectivo
- Toma de decisións: Cal dos datos ten máis influencia e cal menos, para o problema concreto do dato obxectivo
Actividade 4: Proba de modelos e adestramento
Onde se traballará:
- División de datos para adestramento e test. Concepto, necesidade e realización
- Proba con modelo clásico Regresión Loxística. Implementación, adestramento, axuste de parámetros e análise de resultados de predición mediante matriz de confusión
- Proba con modelo clásico Random Forest. Implementación, adestramento, axuste de parámetros e análise de resultados de predición mediante matriz de confusión
- Proba con modelo clásico Support Vector Machine. Implementación, adestramento, axuste de parámetros e análise de resultados de predición mediante matriz de confusión
- Proba cun modelo de rede neuronal. Implementación, adestramento, axuste de parámetros e análise de resultados de predición mediante matriz de confusión
- Toma de decisións fundamentada nas probas de modelos: Cal dos modelos probados é o máis axeitado para o problema concreto da predición do dato obxectivo
Actividade 5: Predición e interpretación dos resultados
Onde se traballará:
- Selección de datos e modelo para predicir.
- Obtención e uso de datos de proba
- Realización de predicións cos datos test usados previamente
- Realización de predicións con datos test totalmente novos descargados de internet
Metodoloxía, agrupamentos e temporalización
Metodoloxía
O recurso está deseñado para utilizarse cunha metodoloxía ABE, que pode complementarse perfectamente con outras técnicas de aprendizaxe cooperativa. Con este tipo de técnicas favoreceremos, dunha maneira estruturada, a interacción do alumnado coa súa propia aprendizaxe e coa do resto do grupo clase.
Agrupamentos
As actividades de aprendizaxe recoméndase realizalas en parella cunha posta en común de resultados en gran grupo.
Temporalización
- As actividades que deberán realizar terán unha duración de entre 50 min e 100 min dependendo da complexidade
- as actividades 1,2 e 3 100 min cada unha (6 sesións)
- a proba de modelos, actividade 4, 150 min (3 sesións)
- a actividade 5 final, 50 min (1 sesión)
No apartado de secuenciación competencial de esta guía didáctica, detállase a temporalización de cada sección do ODE
Secuenciación competencial
|
Actividade do ODE |
Competencias a desenrolar | Actividades asociadas | Recursos necesarios | Temporalización | Criterios de avaliación |
|---|---|---|---|---|---|
| Exploración inicial dos datos | Comprender a estrutura dos datos e a súa organización | Importación de datos, revisión de valores e tratamento inicial | Equipo informático con conexión a internet, caderno Colab | 2 sesións | Participación activa, identificación correcta dos conceptos |
| Preprocesado e transformación | Conversión de variables, normalización e preparación de datos | Codificación de variables, escalado e limpeza | Equipo informático con conexión a internet, caderno Colab | 2 sesións | Comprensión do proceso, uso correcto das ferramentas |
| Análise Exploratoria | Visualización de datos e correlacións |
Uso de gráficos e técnicas estatísticas Detección de patróns clave e tendencias |
Equipo informático con conexión a internet, caderno Colab | 2 sesións | Identificación acertada de variables relevantes |
| Proba de modelos e adestramento | Implementación de modelos de aprendizaxe automática | Aplicación de modelos clásicos e deep learning | Equipo informático con conexión a internet, caderno Colab | 3 sesións | Funcionamento efectivo do modelo, xustificación das eleccións |
| Predición e interpretación | Uso dun modelo para realizar predicións | Análise e interpretación dos resultados | Equipo informático con conexión a internet, caderno Colab | 1 sesión | Correcta aplicación do modelo e interpretación dos resultados |
Avaliación e cualificación
Criterios de avaliación da materia Tecnoloxías Intelixentes traballados asociados a este ODE:(que establece a ORDE do 9 de agosto de 2023 pola que se amplía a relación de materias optativas do bacharelato)
CE1.2 Utilizar bibliotecas e ferramentas de aprendizaxe automática para construír modelos de intelixencia artificial.
CE1.3. Demostrar habilidades en programación para a intelixencia artificial, utilizando linguaxes de programación e ferramentas de desenvolvemento.
Criterios de avaliación deste ODE
O proceso de avaliación incluirá...
- Autoavaliación: O alumnado poderás comprobar o seu avance cunha lista de cotexo de cada actividade e terá acceso ás rúbricas que usará o profesorado en cada actividade , isto axudaralle a comprobar se está alcanzando os obxectivos
- Avaliación do profesorado:
- Durante o proceso: avaliará o progreso mediante as rúbricas de cada actividade, e realizará a retroalimentación
- Ó finalizar o ODE cualificará cada actividade coa rúbrica e peso Actividade 1,2,3 20% cada unha, a 4 un 30% e a 5 un 10%.
| Actividade | Instrumento de avaliación (Profesorado) | Instrumento de avaliación (Alumnado) | Quen avalía | Momento da avaliación | Peso (%) |
|---|---|---|---|---|---|
| Actividade 1 | Rúbrica | Lista de cotexo | Profesorado / Alumnado | Final da actividade | 20% |
| Actividade 2 | Rúbrica | Lista de cotexo | Profesorado / Alumnado | Final da actividade | 20% |
| Actividade 3 | Rúbrica | Lista de cotexo | Profesorado / Alumnado | Final da actividade | 20% |
| Actividade 4 | Rúbrica | Lista de cotexo | Profesorado / Alumnado | Final da actividade | 30% |
| Actividade 5 | Rúbrica | Lista de cotexo | Profesorado / Alumnado | Final da actividade | 10% |
Desafíos do S. XXI e ODS
Os catro piares da educación propostos pola UNESCO, aprender a coñecer, a facer, a ser e a vivir xuntos, concrétanse nos principais desafíos do século XXI, dos cales traballaremos os seguintes neste ODE:
- Aprender ao longo da vida :Presente en todas as actividades, pois implican a adquisición de habilidades de análise, programación e interpretación de datos, favorecendo o pensamento crítico e a aprendizaxe continua.
- Aceptación e manexo da incerteza : Actividade 4 e 5, especialmente ao traballar con modelos de Machine Learning, onde os resultados nunca son totalmente predecibles e deben ser avaliados con precisión estatística e probas de validación.
- Análise crítica e responsable das tecnoloxías : Actividade 2, 3, 4 e 5, onde se aprende a procesar e interpretar datos, garantindo que as tecnoloxías usadas no proxecto sexan empregadas para a toma de decisións fundamentadas e responsables.
- Valoración da diversidade persoal e cultural : Actividade 3 e 4, especialmente cando se traballa con datos categóricos como sexo, clase social e tarifas no Titanic. Axuda a entender como certas características influíron na supervivencia, promovendo unha reflexión crítica sobre desigualdades históricas.
- Sensibilidade para a igualdade de xénero, diversidade e inclusión : Actividade 3 e 5, ao analizar as taxas de supervivencia segundo xénero e clase social, levando a reflexionar sobre como se aplicaron normas culturais na xestión da crise.
- Coñecemento como motor do desenvolvemento : Todas as actividades fomentan a investigación, análise e interpretación de datos para mellorar o entendemento dos eventos históricos e tecnolóxicos.
Este traballo toca varios Obxectivos de Desenvolvemento Sostible (ODS). Aquí están os máis relevantes:
- ODS 4: Educación de calidade : Presente en todas as actividades, xa que fomentan a aprendizaxe de técnicas de análise de datos, programación e interpretación de resultados, promovendo o pensamento crítico e a adquisición de competencias dixitais.
- ODS 5: Igualdade de xénero : Actividade 3 e 5, ao analizar a supervivencia no Titanic segundo o sexo e clase social, promovendo a reflexión sobre desigualdades históricas e normas sociais que influíron na toma de decisións.
- ODS 10: Redución das desigualdades : Actividade 3 e 4, ao estudar como factores como idade, clase social e tarifas afectaron a supervivencia, permitindo comprender mellor as desigualdades estruturais.
- ODS 12: Producción e consumo responsables : Actividade 1 e 2, ao traballar con datos e fomentar a análise crítica sobre o uso de recursos, promovendo unha visión responsable sobre a xestión da información.
- ODS 13: Acción polo clima : Actividade 5, ao reflexionar sobre a importancia da análise de datos para prever e mitigar impactos ambientais, aplicando técnicas de modelado que poden ser útiles en estudos climáticos.
- ODS 16: Paz, xustiza e institucións sólidas : Actividade 3 e 5, ao analizar datos históricos e sociais que permiten comprender mellor a toma de decisións en situacións de crise e promover a xustiza social.
DUA e atención á diversidade
Este ODE deseñouse procurando que sexa o máis accesible posible, e cumprir cos principios e pautas do Deseño Universal para a Aprendizaxe.
Incluío a continuación os principais indicadores do DUA que apliquei, aparte dunha barra de accesibilidade:
Redes afectivas. Implico ao alumnado na aprendizaxe
- Actividades contextualizadas á vida real do alumnado: Por exemplo: Actividade 3 e 4, analizando datos históricos sobre o Titanic e a supervivencia en función de factores reais como idade, sexo e clase social.
- Actividades onde o alumnado pode participar no seu deseño e establecemento de obxectivos: Por exemplo: Actividade 2,4,5, onde o alumnado debe tomar decisións e escoller como aplicar o modelo de predición e decidir sobre os datos a empregar.
- Fomento da reflexión e a avaliación por parte do alumnado: Por exemplo: Inclúese a lista de cotexo ao final de cada actividade para que os estudantes poidan revisar o seu progreso.
- Actividades con retroalimentación sobre acertos e erros, así como suxestións de mellora: Por exemplo: Actividade 4 e 5, ao verificar a fiabilidade dos modelos mediante matrices de confusión e cálculos de precisión.
- Propicio un clima favorable en clase: Por exemplo: Actividade 2 e 3, con agrupamentos para discusión sobre o impacto social dos datos analizados.
.
Redes de coñecemento. Presento a información en varios formatos.
- Prevíronse diferentes formas para mostrar a información ao alumnado, como código, táboas de análise, gráficos e interpretación de datos para facilitar a comprensión.
- A información está organizada, deixando claras as partes máis importantes. En todas as actividades, con pasos claramente secuenciados e explicacións progresivas para facilitar a aprendizaxe.
- Uso de esquemas ou recursos de apoio. Actividade 3 e 4, con visualizacións gráficas (histogramas, heatmaps e diagramas) para interpretar a relación entre variables.
- As actividades están secuenciadas en orde de dificultade crecente, e están pensadas para facilitar a comprensión dos puntos teóricos e a realización das tarefas finais. Comeza coa carga e procesado de datos (Actividade 1 e 2) e avanza ata a creación de modelos (Actividade 4 e 5).
Redes estratéxicas. Proporciónanse formas diferentes para aprender e expresar o aprendido.
- Ofrezo ao alumnado diferentes formas de mostrar o aprendido: Gráficas, táboas, porcentaxes
- Dou estratexias para que o alumnado autorregule a súa aprendizaxe: A lista de cotexo en cada actividade axuda a planificar e seguir os avances.
- Combino actividades individuais con agrupadas que favorezan a aprendizaxe entre iguais: As actividades deben realizarse en parella, pero é precisa a colaboración individual na toma de decisións e no progreso do proxecto.
- Indico os tempos aproximados de execución das tarefas e do ODE, que poden flexibilizarse: Cada actividade ten unha temporalización específica, permitindo adaptacións segundo o ritmo do alumnado e a planificación docente. As actividades son escalonadas, permitindo adaptarse a distintos ritmos de aprendizaxe.
Os contidos curriculares que se van desenvolver no ODE están en relación directa coa materia Tecnoloxías Intelixentes cuxos obxectivos e bloques de contido establece a ORDE do 9 de agosto de 2023 pola que se amplía a relación de materias optativas do bacharelato e establécese o seu currículo na Comunidade Autónoma de Galicia.
Aprendizaxe Basado na Experimentación: É unha técnica que require a participación integral do alumnado e permítelle adquirir e verificar os coñecementos adquiridos, desenvolver unha mentalidade científica e investigadora e poñer en evidencia a noción de causa e efecto das súas accións.
Recursos e coñecementos previos necesarios
Recursos necesarios
O alumnado debe dispoñer de:
- Equipo informático con acceso a internet e software individual ou por parella
- Conta de correo gmail
Coñecementos previos
- O alumnado debe ter coñecementos no uso dun equipo informático a nivel usuario
- É necesario ter coñecementos de programación para o aproveitamento educativo deste ODE:
- Debe coñecer o uso e aplicacións dun caderno de programación
- Ter coñecemento práctico no uso das librerías para IA: Pandas, Numpy, OpenCV, Pytorch, Scikit-learn, Keras