Saltar navegación

Guía didáctica e arquivo fonte

Guía didáctica

Descripción do ODE

Portada do recurso educativo
Copilot. Portada do recurso educativo (CC BY-SA)

Título: ODE4 : O meu primeiro proxecto de IA
Temática: Proxecto completo de IA

Materia: Tecnoloxías Intelixentes
Metodoloxía: Aprendizaxe basado na experimentación

Curso: 1º Curso de Bacharelato

Sesións: 10 sesións presenciais

Ferramenta: exelearning

Autoría: Eva María Brañas Rodríguez

Descripción: Esta proposta ten como obxectivo principal acercar e desmitificar ó alumnado os procesos de deseño e implementación dun modelo de IA, dun xeito intuitivo e práctico. Partindo da obtención, procesamento e visualización de datos, crearase e adestrarase un modelo de IA,  analizando resultados e reflexionando sobre a súa optimización. Realizarase unha reflexión transversal sobre o uso e limitacións desta tecnoloxía.

Producto final: O alumnado elaborará, en parella ou pequeno grupo, un modelo completo, simple e guiado de IA para predicir a supervivencia no Titanic. O tempo que deberán adicar está incluído nas horas presenciais. Nalgún caso podería engadirse 1 ou 2 horas de traballo en casa para terminar a proba ou optimización do proxecto. 

Relación/Complementación con outros ODE: Aínda que é un ODE completo e ten sentido e funcionalidade en sí mesmo, ten relación directa con ODE3: Ferramentas para IA: Cadernos de programación e librerías, xa que é unha posta en práctica das competencias adquiridas no mesmo. Tamén compleméntase con outros 2 ODES da miña autoría: ODE1: Como pensan as máquinas? e ODE2: Fundamentos de programación en Python.

O recurso

Este recurso está pensado para que o alumnado aprenda o deseño dun modelo de IA para unha aplicación real concreta,  dunha maneira práctica. Mediante unha serie de actividades guiadas e resoltas , introduce todos os pasos relacionados coa posta en funcionamento dun modelo de IA.

Aínda que é un ODE completo e ten sentido e funcionalidade en sí mesmo, ten relación directa con ODE3: Ferramentas para IA: Cadernos de programación e librerías, xa que é unha posta en práctica das competencias adquiridas no mesmo, e compleméntase con outros 2 ODES da miña autoría:

  • ODE1: Como pensan as máquinas?
  • ODE2: Fundamentos de programación en Python

O produto final consiste

  • na elaboración dun modelo de IA de predición de supervivencia no Titanic , en parella ou en pequeno grupo, donde o alumnado deberá poñer en xogo todos os coñecementos e habilidades adquiridas.

Distribución dos contidos

O ODE divídese en 5 actividades , comezando cunha páxina de introdución ó contido do OD O meu primeiro proxecto de IA.

  • Actividade 1: Exploración inicial dos datos-Onde se traballará a obtención e procesamento de datos para IA
  • Actividade 2: Preprocesado e transformación dos datos-Onde se traballará a normalización e escalado de datos para uso en modelos de IA
  • Actividade 3: Análise Exploratoria-Onde se traballará a visualización e relación entre os datos e a variable obxectivo que queremos predicir
  • Actividade 4: Proba de modelos e adestramento-Onde se traballará o proceso de adestramento e avaliación de distintos modelos
  • Actividade 5: Predición e interpretación dos resultados-Onde se traballará a proba e optimización do modelo elixido

Contidos prácticos

Todas as actividades veñen acompañadas dos programas documentados e listos para usar. Isto, facilita a comprensión por todo o alumnado.

As actividades, están pensadas para que poidan completarse en parella ou en pequeno grupo no tempo de clase, tras as correspondentes instrucións. Están detallados e con retroalimentación de resolución.

Incúense  listas de cotexo para cada actividade, que servirán para orientar ao alumnado na súa aprendizaxe.

Outros aspectos

Ademais, ofrécese unha sección inicial O meu primeiro proxecto de IA, destinada a fomentar a autorregulación da aprendizaxe por parte do alumnado, na que se detalla que se espera que aprendan, como se estrutura a aprendizaxe.

O recurso está deseñado para utilizarse cunha metodoloxía ABE, que pode complementarse perfectamente con outras técnicas de aprendizaxe cooperativa. Con este tipo de técnicas favoreceremos, dunha maneira estruturada, a interacción do alumnado coa súa propia aprendizaxe e coa do resto do grupo clase.

Despós de realizar este ODE o alumnado adquirirá unha visión real, crítica e desmitificada do deseño da IA,  que lle aportará coñecementos e destrezas usables e trasladables tanto á súa vida cotiá, coma ó seu futuro académico e profesional, xa que a IA nos acompañará en todos esos ámbitos.

Obxectivos didácticos

Obxectivos do ODE

OBJ3. Interaccionar con modelos artificiais baseados nos datos, aplicando habilidades e coñecementos interdisciplinares que permitan o seu manexo, tratamento, contextualización, interpretación e inclusión nos sistemas intelixentes, recoñecendo o importante papel da persoa na toma de decisións relacionadas coa aprendizaxe das máquinas, e na execución das mesmas.

OBJ4. Desenvolver solucións prácticas que inclúan o razoamento algorítmico e que incorporen alternativas eficaces, novos produtos e tecnoloxías intelixentes aplicando estratexias de aprendizaxe baseadas na programación para un modelizado e resolución autónoma e eficiente de problemas reais.

  • Comprender e realizar o procesamento de datos necesario para uso en IA
  • Distinguir datos categóricos e numéricos
  • Identificar e procesar valores nulos
  • Recoñecer a necesidade e realizar a normalización e escalado de datos para IA
  • Analizar os datos mediante gráficos
  • Recoñecer a influencia dos datos no obxectivo concreto da aplicación de IA
  • Coñecer, adestrar e probar algoritmos clásicos de modelos de IA e os seus parámetros
  • Coñecer, adestrar e probar algoritmos de redes neuronais e os seus parámetros
  • Tomar decisións fundamentadas sobre datos e modelos según os resultados
  • Implementar un modelo, adestralo e avalialo

Contidos do recurso

Contidos curriculares da materia Tecnoloxías Intelixentes traballados neste ODE:(que establece a ORDE do 9 de agosto de 2023 pola que se amplía a relación de materias optativas do bacharelato)

  • Os cadernos de programación: Jupyter notebook, DeepNote ou similares.
  • Os fundamentos de programación en Python.
  • As librerías básicas na intelixencia artificial: Pandas, Numpy, OpenCV, Pytorch, Scikit-learn, Keras, entre outras.

Contidos desenrolados neste ODE

Actividade 1: Exploración inicial dos datos

Onde se traballará:

  • Obtención de arquivos de datos
  • Como importar e cales son as librarías necesarias:  Pandas, Numpy, Seaborn, Matplotlib inicialmente e OpenCV, Pytorch, Scikit-learn, Keras según o obxectivo da aplicación e modelo de IA
  • Como cargar os arquivos de datos no caderno de programación e visualizalos
  • Exploración da estrutura e formato dos datos: Cantas columnas e filas ten, tipo de variables de cada unha e información que aportan
  • Que son os valores nulos e como se identifican
  • Tratamento inicial de valores nulos: en que casos é recomendable a sustitución por media ou moda, en que casos é mellor a eliminación de datos nulos


Actividade 2: Preprocesado e transformación dos datos

Onde se traballará:

  • Que son os datos categóricos e non categóricos
  • Necesidade da normalización de datos en IA
  • Conversión de variables categóricas(non numéricas) en numéricas: Codificación con One-Hot Encoding
  • Identificación e eliminación de columnas de datos non relevantes
  • Necesidade do escalado de datos en IA
  • Métodos de escalado de datos: StandardScaler e MinMaxScaler. Proba e decisión do mellor método para a aplicación concreta.

Actividade 3: Análise Exploratoria

Onde se traballará:

  • Visualización mediante gráficas de datos clave con seaborn e matplotlib.
  • Identificación de columnas de datos máis relevantes para a supervivencia
  • Concepto e implementación da correlación entre variables
  • Correlación entre datos clave e supervivencia. Como cada dato independente inflúe no dato obxectivo
  • Correlación entre varios datos clave e supervivencia. Como inflúen uns datos noutros con respecto ó dato obxectivo
  • Toma de decisións: Cal dos datos ten máis influencia e cal menos, para o problema concreto do dato obxectivo


Actividade 4: Proba de modelos e adestramento

Onde se traballará:

  • División de datos para adestramento e test. Concepto, necesidade e realización
  • Proba con modelo clásico Regresión Loxística. Implementación, adestramento, axuste de parámetros e análise de resultados de predición mediante matriz de confusión
  • Proba con modelo clásico Random Forest. Implementación,  adestramento, axuste de parámetros e análise de resultados de predición mediante matriz de confusión
  • Proba con modelo clásico Support Vector Machine. Implementación, adestramento, axuste de parámetros e análise de resultados de predición mediante matriz de confusión
  • Proba cun modelo de rede neuronal. Implementación,  adestramento, axuste de parámetros e análise de resultados de predición mediante matriz de confusión
  • Toma de decisións fundamentada nas probas de modelos: Cal dos modelos probados é o máis axeitado para o problema concreto da predición do dato obxectivo

Actividade 5: Predición e interpretación dos resultados

Onde se traballará:

  • Selección de datos e modelo para predicir.
  • Obtención e uso de datos de proba
    • Realización de predicións cos datos test usados previamente
    • Realización de predicións con datos test totalmente novos descargados de internet

Metodoloxía, agrupamentos e temporalización

Metodoloxía

O recurso está deseñado para utilizarse cunha metodoloxía ABE, que pode complementarse perfectamente con outras técnicas de aprendizaxe cooperativa. Con este tipo de técnicas favoreceremos, dunha maneira estruturada, a interacción do alumnado coa súa propia aprendizaxe e coa do resto do grupo clase.

Agrupamentos

As actividades de aprendizaxe recoméndase realizalas en parella cunha posta en común de resultados en gran grupo.

Temporalización

  • As actividades que deberán realizar terán unha duración de entre 50 min  e  100 min  dependendo da complexidade
    • as actividades 1,2 e 3 100 min cada unha (6 sesións)
    • a proba de modelos, actividade 4, 150 min (3 sesións)
    • a actividade 5 final, 50 min (1 sesión)

No apartado de secuenciación competencial de esta guía didáctica, detállase a temporalización de cada sección do ODE

Secuenciación competencial

Actividade

do ODE

Competencias a desenrolar Actividades asociadas Recursos necesarios Temporalización Criterios de avaliación
Exploración inicial dos datos Comprender a estrutura dos datos e a súa organización Importación de datos, revisión de valores e tratamento inicial Equipo informático con conexión a internet, caderno Colab 2 sesións Participación activa, identificación correcta dos conceptos
Preprocesado e transformación Conversión de variables, normalización e preparación de datos Codificación de variables, escalado e limpeza Equipo informático con conexión a internet, caderno Colab 2 sesións Comprensión do proceso, uso correcto das ferramentas
Análise Exploratoria Visualización de datos e correlacións

Uso de gráficos e técnicas estatísticas

Detección de patróns clave e tendencias

Equipo informático con conexión a internet, caderno Colab 2 sesións Identificación acertada de variables relevantes
Proba de modelos e adestramento Implementación de modelos de aprendizaxe automática Aplicación de modelos clásicos e deep learning Equipo informático con conexión a internet, caderno Colab 3 sesións Funcionamento efectivo do modelo, xustificación das eleccións
Predición e interpretación Uso dun modelo para realizar predicións Análise e interpretación dos resultados Equipo informático con conexión a internet, caderno Colab 1 sesión Correcta aplicación do modelo e interpretación dos resultados

Avaliación e cualificación

Criterios de avaliación da materia Tecnoloxías Intelixentes traballados asociados a este ODE:(que establece a ORDE do 9 de agosto de 2023 pola que se amplía a relación de materias optativas do bacharelato)

CE1.2 Utilizar bibliotecas e ferramentas de aprendizaxe automática para construír modelos de intelixencia artificial.
CE1.3. Demostrar habilidades en programación para a intelixencia artificial, utilizando linguaxes de programación e ferramentas de desenvolvemento.

Criterios de avaliación deste ODE

O proceso de avaliación incluirá...

  • Autoavaliación: O alumnado poderás comprobar o seu avance cunha lista de cotexo de cada actividade e terá acceso ás rúbricas que usará o profesorado en cada actividade , isto axudaralle a comprobar se está alcanzando os obxectivos
  • Avaliación do profesorado:
    • Durante o proceso: avaliará o progreso mediante as  rúbricas de cada actividade, e realizará a retroalimentación
    • Ó finalizar o ODE cualificará cada actividade coa rúbrica e peso Actividade 1,2,3 20% cada unha, a 4 un 30% e a 5 un 10%.
Actividade Instrumento de avaliación (Profesorado) Instrumento de avaliación (Alumnado) Quen avalía Momento da avaliación Peso (%)
Actividade 1 Rúbrica Lista de cotexo Profesorado / Alumnado Final da actividade 20%
Actividade 2 Rúbrica Lista de cotexo Profesorado / Alumnado Final da actividade 20%
Actividade 3 Rúbrica Lista de cotexo Profesorado / Alumnado Final da actividade 20%
Actividade 4 Rúbrica Lista de cotexo Profesorado / Alumnado Final da actividade 30%
Actividade 5 Rúbrica Lista de cotexo Profesorado / Alumnado Final da actividade 10%

Desafíos do S. XXI e  ODS

Os catro piares da educación propostos pola UNESCO, aprender a coñecer, a facer, a ser e a vivir xuntos, concrétanse nos principais desafíos do século XXI, dos cales traballaremos os seguintes neste ODE:

  1. Aprender ao longo da vida :Presente en todas as actividades, pois implican a adquisición de habilidades de análise, programación e interpretación de datos, favorecendo o pensamento crítico e a aprendizaxe continua.
  2. Aceptación e manexo da incerteza : Actividade 4 e 5, especialmente ao traballar con modelos de Machine Learning, onde os resultados nunca son totalmente predecibles e deben ser avaliados con precisión estatística e probas de validación.
  3. Análise crítica e responsable das tecnoloxías : Actividade 2, 3, 4 e 5, onde se aprende a procesar e interpretar datos, garantindo que as tecnoloxías usadas no proxecto sexan empregadas para a toma de decisións fundamentadas e responsables.
  4. Valoración da diversidade persoal e cultural : Actividade 3 e 4, especialmente cando se traballa con datos categóricos como sexo, clase social e tarifas no Titanic. Axuda a entender como certas características influíron na supervivencia, promovendo unha reflexión crítica sobre desigualdades históricas.
  5. Sensibilidade para a igualdade de xénero, diversidade e inclusión : Actividade 3 e 5, ao analizar as taxas de supervivencia segundo xénero e clase social, levando a reflexionar sobre como se aplicaron normas culturais na xestión da crise.
  6. Coñecemento como motor do desenvolvemento : Todas as actividades fomentan a investigación, análise e interpretación de datos para mellorar o entendemento dos eventos históricos e tecnolóxicos.

Este traballo toca varios Obxectivos de Desenvolvemento Sostible (ODS). Aquí están os máis relevantes:

  • ODS 4: Educación de calidade : Presente en todas as actividades, xa que fomentan a aprendizaxe de técnicas de análise de datos, programación e interpretación de resultados, promovendo o pensamento crítico e a adquisición de competencias dixitais.
  • ODS 5: Igualdade de xénero : Actividade 3 e 5, ao analizar a supervivencia no Titanic segundo o sexo e clase social, promovendo a reflexión sobre desigualdades históricas e normas sociais que influíron na toma de decisións.
  • ODS 10: Redución das desigualdades : Actividade 3 e 4, ao estudar como factores como idade, clase social e tarifas afectaron a supervivencia, permitindo comprender mellor as desigualdades estruturais.
  • ODS 12: Producción e consumo responsables : Actividade 1 e 2, ao traballar con datos e fomentar a análise crítica sobre o uso de recursos, promovendo unha visión responsable sobre a xestión da información.
  • ODS 13: Acción polo clima : Actividade 5, ao reflexionar sobre a importancia da análise de datos para prever e mitigar impactos ambientais, aplicando técnicas de modelado que poden ser útiles en estudos climáticos.
  • ODS 16: Paz, xustiza e institucións sólidas : Actividade 3 e 5, ao analizar datos históricos e sociais que permiten comprender mellor a toma de decisións en situacións de crise e promover a xustiza social.

DUA e atención á diversidade

Este ODE deseñouse procurando que sexa o máis accesible posible, e cumprir cos principios e pautas do Deseño Universal para a Aprendizaxe.

Incluío a continuación os principais indicadores do DUA que apliquei, aparte dunha barra de accesibilidade: 

Icono redes afectivas DUA Redes afectivas. Implico ao alumnado na aprendizaxe

  • Actividades contextualizadas á vida real do alumnado: Por exemplo: Actividade 3 e 4, analizando datos históricos sobre o Titanic e a supervivencia en función de factores reais como idade, sexo e clase social.
  • Actividades onde o alumnado pode participar no seu deseño e establecemento de obxectivos: Por exemplo: Actividade 2,4,5, onde o alumnado debe tomar decisións e escoller como aplicar o modelo de predición e decidir sobre os datos a empregar.
  • Fomento da reflexión e a avaliación por parte do alumnado: Por exemplo: Inclúese a lista de cotexo ao final de cada actividade para que os estudantes poidan revisar o seu progreso.
  • Actividades con retroalimentación sobre acertos e erros, así como suxestións de mellora: Por exemplo: Actividade 4 e 5, ao verificar a fiabilidade dos modelos mediante matrices de confusión e cálculos de precisión.
  • Propicio un clima favorable en clase: Por exemplo: Actividade 2 e 3, con agrupamentos para discusión sobre o impacto social dos datos analizados.

.

Icono redes de conocimiento DUA Redes de coñecemento. Presento a información en varios formatos.

  • Prevíronse diferentes formas para mostrar a información ao alumnado, como código, táboas de análise, gráficos e interpretación de datos para facilitar a comprensión.
  • A información está organizada, deixando claras as partes máis importantes. En todas as actividades, con pasos claramente secuenciados e explicacións progresivas para facilitar a aprendizaxe.
  • Uso de esquemas ou recursos de apoio. Actividade 3 e 4, con visualizacións gráficas (histogramas, heatmaps e diagramas) para interpretar a relación entre variables.
  • As actividades están secuenciadas en orde de dificultade crecente, e están pensadas para facilitar a comprensión dos puntos teóricos e a realización das tarefas finais. Comeza coa carga e procesado de datos (Actividade 1 e 2) e avanza ata a creación de modelos (Actividade 4 e 5).

Icono redes estratégicas DUA Redes estratéxicas. Proporciónanse formas diferentes para aprender e expresar o aprendido.

  • Ofrezo ao alumnado diferentes formas de mostrar o aprendido: Gráficas, táboas, porcentaxes
  • Dou estratexias para que o alumnado autorregule a súa aprendizaxe: A lista de cotexo en cada actividade axuda a planificar e seguir os avances.
  • Combino actividades individuais con agrupadas que favorezan a aprendizaxe entre iguais: As actividades deben realizarse en parella, pero é precisa a colaboración individual na toma de decisións e no progreso do proxecto.
  • Indico os tempos aproximados de execución das tarefas e do ODE, que poden flexibilizarse: Cada actividade ten unha temporalización específica, permitindo adaptacións segundo o ritmo do alumnado e a planificación docente. As actividades son escalonadas, permitindo adaptarse a distintos ritmos de aprendizaxe.

Os contidos curriculares que se van desenvolver no ODE están en relación directa coa materia Tecnoloxías Intelixentes cuxos obxectivos e bloques de contido establece a ORDE do 9 de agosto de 2023 pola que se amplía a relación de materias optativas do bacharelato e establécese o seu currículo na Comunidade Autónoma de Galicia.

Aprendizaxe Basado na Experimentación: É unha técnica que require a participación integral do alumnado e permítelle adquirir e verificar os coñecementos adquiridos, desenvolver unha mentalidade científica e investigadora e poñer en evidencia a noción de causa e efecto das súas accións.

Recursos e coñecementos previos necesarios

Recursos necesarios

O alumnado debe dispoñer de:

  • Equipo informático con acceso a internet e software individual ou por parella
  • Conta de correo gmail 

Coñecementos previos 

  • O alumnado debe ter coñecementos no uso dun equipo informático a nivel usuario
  • É necesario ter coñecementos de programación para o aproveitamento educativo deste ODE:
    • Debe coñecer o uso e aplicacións dun caderno de programación
    • Ter coñecemento práctico no uso das librerías para IA:  Pandas, Numpy, OpenCV, Pytorch, Scikit-learn, Keras

Descargar o ficheiro fonte

Información xeral sobre este obxecto dixital educativo
Título ODE4:  O meu primeiro proxecto de IA
Descrición Desenrolo dun proxecto completo con aplicación real de IA
Autoría Eva María Brañas Rodríguez
Licenza Creative Commons BY-SA 4.0

Este contido foi creado con eXeLearning, o seu editor libre e de código aberto para crear contidos educativos.

O estilo usado neste ODE é tecnoloxiasIA3 (zip - 344069 B)