Saltar navegación

2. Como falamos en público?

Comunicación non verbal

Cando falamos en público, non só importa o que dicimos, senón tamén como o dicimos. A comunicación non verbal —xestos, mirada, postura, expresión facial, ton de voz...— é unha parte fundamental da nosa mensaxe. De feito, moitas veces, o corpo fala antes ca as palabras.

Imaxina dúas persoas dicindo a mesma frase. Unha faino coa cabeza alta, mirando ao público e sorrindo; a outra, coas mans nos petos, voz baixa e sen levantar a vista. A mensaxe verbal é igual, pero... cal transmite máis seguridade? Cal conecta mellor?

🔸 A mirada achega conexión e transmite confianza.
🔸 Os xestos acompañan as palabras e axudan a explicar mellor.
🔸 A postura corporal debe ser aberta e firme, evitando parecer tensos ou desganados.
🔸 A voz tamén comunica: o ton, o ritmo e as pausas son clave para manter a atención.

Aprender a controlar e aproveitar a comunicación non verbal axúdanos a ser máis claros, máis seguros e máis convincentes nas nosas exposicións. Porque comunicar ben é moito máis ca falar: é conseguir que nos entendan, que nos escoiten e, sobre todo, que nos crean.

Alexandra Pacheco. Comunicación non verbal (CC BY-SA)
 

Lectura facilitada

🗣️ Como falamos tamén importa

Non só é importante o que dicimos, senón tamén como o dicimos.

A comunicación non verbal —xestos, mirada, postura, expresión facial, ton de voz...— é unha parte moi importante da nosa mensaxe.

Ás veces, o corpo fala antes ca as palabras.

🔍 Exemplo para pensar

Imaxina dúas persoas dicindo a mesma frase:

  • 🧍‍♂️ Unha ten a cabeza alta, mira ao público e sorrí.
  • 🧍 A outra ten as mans nos petos, fala baixiño e non levanta a vista.

A frase é a mesma… pero cal transmite máis seguridade? Cal conecta mellor co público?

💡 Algunhas claves para comunicar mellor

  • 👀 Mirada: Axuda a conectar e a transmitir confianza.
  • 🤲 Xestos: Apoian o que dicimos e fan a explicación máis clara.
  • 🧍 Postura corporal: Ten que ser aberta e firme. Evita parecer tenso ou desganado.
  • 🎤 Voz: O ton, o ritmo e as pausas axudan a manter a atención.

✅ Conclusión

Aprender a usar ben a comunicación non verbal fai que as nosas presentacións sexan máis claras, seguras e convincentes.

Comunicar ben non é só falar: é conseguir que nos escoiten, que nos entendan e que nos crean.

Comunicación paraverbal

A comunicación paraverbal refírese a todos aqueles aspectos da fala que acompañan ás palabras e que teñen que ver coa voz: a pronuncia, a entoación, o ritmo, o volume e a intensidade.

Pronuncia

É fundamental articular ben as palabras para que se entendan con claridade. Non se trata de falar como un robot, pero si de coidar a forma na que dicimos cada palabra, evitando erros que poidan distraer ou confundir ao público.

Entoación

Un discurso sen variación na entoación soa monótono e pode aburrir. A entoación dálle emoción ao que dicimos, axuda a destacar ideas importantes e a manter a atención. Non é o mesmo dicir unha pregunta cun ton neutro que subindo a voz ao final para expresar dúbida ou interese.

Ritmo

Refírese á velocidade coa que falamos. Se falamos demasiado rápido, corremos o risco de que o público non nos siga; se falamos moi lento, podemos facer que se desconecten. Un bo ritmo é aquel que equilibra claridade e naturalidade.

Volume

Debemos adaptar o volume ao espazo e ao público. Nunha aula, por exemplo, non fai falta berrar, pero si proxectar a voz para que todos nos escoiten. Falar baixo transmite inseguridade e pode facer que se perdan partes importantes da mensaxe.

Intensidade

Está relacionada coas emocións e coa forza coa que transmitimos o que dicimos. Unha exposición con intensidade ben medida pode resultar moito máis convincente. Iso si, hai que evitar caer na dramatización excesiva.

Lectura facilitada

🔊 A comunicación paraverbal

A comunicación paraverbal é todo o que acompaña ás palabras cando falamos. Refírese a como usamos a voz.

Inclúe estes aspectos:

    • 🔹 Pronuncia:
      Temos que articular ben as palabras para que se entendan.
      Non é falar como un robot, pero si coidar como dicimos cada palabra.

    • 🔹 Entoación:
      Se falamos sempre igual, o discurso soa aburrido.
      A entoación dálle vida ao que dicimos e axuda a marcar as ideas máis importantes.

    • 🔹 Ritmo:
      É a velocidade coa que falamos.
      Se imos moi rápido, non nos entenden. Se imos moi lentos, poden aburrirse.
      O ideal é falar con claridade e naturalidade.

    • 🔹 Volume:
      Hai que adaptar o volume ao lugar e ao público.
      Falar baixo pode facer que a mensaxe non se escoite.
      Proxectar a voz sen berrar é o máis efectivo.

  • 🔹 Intensidade:
    Ten que ver coa emoción e forza coa que falamos.
    Falar con intensidade ben medida pode convencer máis.
    Pero non debemos exaxerar demasiado.

✅ Conclusión

Como falamos é tan importante como o que dicimos.
Controlar a voz axúdanos a expresar mellor as nosas ideas.

Para saber máis

Test SCORM

Pregunta

1. Que é a comunicación non verbal?

Respostas

Un tipo de mensaxe escrita.

O uso do corpo, xestos e ton de voz para comunicar.

O uso de palabras técnicas nun discurso.

Pregunta

2. Que aspecto paraverbal axuda a manter a atención e destacar ideas importantes?

Respostas

O ritmo.

A entoación.

A postura.

Pregunta

3. Que transmite unha persoa que fala moi baixo nunha exposición?

Respostas

Seguridade e autoridade.

Inseguridade e risco de non ser escoitada.

Emoción intensa.

Pregunta

4. Que permite unha boa postura corporal durante unha exposición?

Respostas

Transmitir confianza e interese.

Esquecer o discurso máis doado.

Non necesitar o ton de voz axeitado.

Pregunta

5. Que é fundamental na pronunciación?

Respostas

Articular ben as palabras para unha comunicación clara.

Usar frases feitas constantemente.

Falar coma un robot para non cometer erros.

Activar JavaScript

Impro...acción!

Duración
20'
Modo de participación
En parellas

🎯 Obxectivo:
Aplicar de forma práctica e creativa as técnicas dunha boa exposición oral a través dunha intervención breve e improvisada, organizada e feita por parellas.

Preparación rápida (5-7 min)

Cada parella recibe un tema sorpresa relacionado coa sustentabilidade, o espazo público ou a vida na vila (ver exemplos abaixo). A súa tarefa é preparar un pequeno discurso oral improvisado de 1-2 minutos, repartíndose as partes: un membro da parella introduce e outro desenvolve e conclúe.

📋 Deben aplicar as técnicas aprendidas: estrutura clara (introdución, corpo, conclusión), bo ton de voz, mirada, xestos, e recursos expresivos.

Exposición improvisada (10-15 min)

Cada parella presenta a súa intervención diante da clase ou en grupos pequenos.

💬 O resto do grupo completa unha a lista de cotexo que tes xusto debaixo.


🎲 Exemplos de temas improvisados:

“A túa idea para mellorar a praza da vila”
“Por que deberiamos usar máis a bici e menos o coche?”
“Como sería unha vila galega intelixente e verde?”
“Por que todos deberiamos coidar os espazos públicos?”
“Tres cousas que cambiarías no teu barrio para que fose máis sostible”
“Defende a instalación de paneis solares no instituto”
“É importante escoitar a opinión da mocidade nas decisións urbanísticas?”

Os temas podemos sortealos en aplicativos coma https://calcular.me/asignar-al-azar ou deixalos escoller ao azar con papeliños nun bote.

Lista de cotexo para coavaliar as exposicións orais

Completa a lista de cotexo marcando as casas correspondentes ás actividades rematadas.

%E9%B0%E6%EB%E2%F7%D5%F3%FF%F7%B0%A8%B0%D1%FD%E6%F7%F8%FD%B0%BE%B0%FB%F6%B0%A8%B0%A0%A2%A0%A7%A7%A7%A3%A2%A6%AB%A7%A0%BF%A3%A0%A2%B0%BE%B0%E6%FB%E6%FE%F7%B0%A8%B0%DE%FB%E1%E6%F3%B2%F6%F7%B2%F1%FD%E6%F7%EA%E6%FD%B2%E2%F3%E0%F3%B2%F1%FD%F3%E4%F3%FE%FB%F3%F1%FBa%FC%B2%F6%F7%B2%F7%EA%E2%FD%E1%FB%F1%FBa%FC%E1%B2%FD%E0%F3%FB%E1%B0%BE%B0%E1%E7%F0%E6%FB%E6%FE%F7%B0%A8%B0%DC%DD%DF%D7%B0%BE%B0%FE%F7%E4%F7%FE%E1%B0%A8%C9%E9%B0%E6%EB%E2%F7%B0%A8%B0%A0%B0%BE%B0%FC%FB%E4%F7%FE%B0%A8%B0%A2%B0%BE%B0%FB%E6%F7%FF%B0%A8%B0%D7%EA%E2%E0%7B%E1%F3%E1%F7%B2%F1%FD%FC%B2%F1%FE%F3%E0%FB%F6%F3%F6%F7%B0%BE%B0%E2%FD%FB%FC%E6%E1%B0%A8%B0%B0%EF%BE%E9%B0%E6%EB%E2%F7%B0%A8%B0%A0%B0%BE%B0%FC%FB%E4%F7%FE%B0%A8%B0%A2%B0%BE%B0%FB%E6%F7%FF%B0%A8%B0%DF%FB%E0%F3%B2a%B2%E2h%F0%FE%FB%F1%FD%B0%BE%B0%E2%FD%FB%FC%E6%E1%B0%A8%B0%B0%EF%BE%E9%B0%E6%EB%E2%F7%B0%A8%B0%A0%B0%BE%B0%FC%FB%E4%F7%FE%B0%A8%B0%A2%B0%BE%B0%FB%E6%F7%FF%B0%A8%B0%DD%E0%F5%F3%FC%FB%E8%F3%B2%F0%F7%FC%B2%F3%E1%B2%FB%F6%F7%F3%E1%B0%BE%B0%E2%FD%FB%FC%E6%E1%B0%A8%B0%B0%EF%BE%E9%B0%E6%EB%E2%F7%B0%A8%B0%A0%B0%BE%B0%FC%FB%E4%F7%FE%B0%A8%B0%A2%B0%BE%B0%FB%E6%F7%FF%B0%A8%B0%D1%7B%FC%E6%E0%F3%E1%F7%B2%FC%FD%B2%E6%F7%FF%F3%B0%BE%B0%E2%FD%FB%FC%E6%E1%B0%A8%B0%B0%EF%BE%E9%B0%E6%EB%E2%F7%B0%A8%B0%A0%B0%BE%B0%FC%FB%E4%F7%FE%B0%A8%B0%A2%B0%BE%B0%FB%E6%F7%FF%B0%A8%B0%D4%F3%FB%B2%E2%F3%E7%E1%F3%E1%B2%F3%F6%F7%F1%E7%F3%F6%F3%FF%F7%FC%E6%F7%B0%BE%B0%E2%FD%FB%FC%E6%E1%B0%A8%B0%B0%EF%BE%E9%B0%E6%EB%E2%F7%B0%A8%B0%A0%B0%BE%B0%FC%FB%E4%F7%FE%B0%A8%B0%A2%B0%BE%B0%FB%E6%F7%FF%B0%A8%B0%C7%E1%F3%B2%EA%F7%E1%E6%FD%E1%B2%FC%F3%E6%E7%E0%F3%FB%E1%B0%BE%B0%E2%FD%FB%FC%E6%E1%B0%A8%B0%B0%EF%BE%E9%B0%E6%EB%E2%F7%B0%A8%B0%A0%B0%BE%B0%FC%FB%E4%F7%FE%B0%A8%B0%A2%B0%BE%B0%FB%E6%F7%FF%B0%A8%B0%DF%F3%FC%E6%7B%FC%B2%E7%FC%B2%F0%FD%B2%E4%FD%FE%E7%FF%F7%B2%F7%B2%F7%FC%E6%FD%F3%F1%FBa%FC%B0%BE%B0%E2%FD%FB%FC%E6%E1%B0%A8%B0%B0%EF%BE%E9%B0%E6%EB%E2%F7%B0%A8%B0%A0%B0%BE%B0%FC%FB%E4%F7%FE%B0%A8%B0%A2%B0%BE%B0%FB%E6%F7%FF%B0%A8%B0%C7%E1%F3%B2%FD%B2%F5%F3%FE%F7%F5%FD%B2%F1%FD%E0%E0%F7%F1%E6%F3%FF%F7%FC%E6%F7%B0%BE%B0%E2%FD%FB%FC%E6%E1%B0%A8%B0%B0%EF%BE%E9%B0%E6%EB%E2%F7%B0%A8%B0%A0%B0%BE%B0%FC%FB%E4%F7%FE%B0%A8%B0%A2%B0%BE%B0%FB%E6%F7%FF%B0%A8%B0%D7%FF%E2%E0%F7%F5%F3%B2%E7%FC%B2%FE%7B%EA%FB%F1%FD%B2%E4%F3%E0%FB%F3%F6%FD%B0%BE%B0%E2%FD%FB%FC%E6%E1%B0%A8%B0%B0%EF%CF%BE%B0%FA%F3%E1%DE%FD%F5%FD%B0%A8%F4%F3%FE%E1%F7%BE%B0%E7%E0%FE%DE%FD%F5%FD%B0%A8%B0%B0%BE%B0%FA%F3%E1%D1%FD%FF%FF%E7%FC%FB%E6%EB%B0%A8%F4%F3%FE%E1%F7%BE%B0%E7%E0%FE%D1%FD%FF%FF%E7%FC%FB%E6%EB%B0%A8%B0%B0%BE%B0%FA%F3%E1%D6%F7%F1%FD%E0%F3%E6%FB%E4%F7%B0%A8%F4%F3%FE%E1%F7%BE%B0%E7%E0%FE%D6%F7%F1%FD%E0%F3%E6%FB%E4%F7%B0%A8%B0%B0%BE%B0%E1%F3%E4%F7%D6%F3%E6%F3%B0%A8%F4%F3%FE%E1%F7%BE%B0%E7%E1%F7%E0%D6%F3%E6%F3%B0%A8%F4%F3%FE%E1%F7%BE%B0%F4%FD%FD%E6%F7%E0%B0%A8%B0%D7%E1%E6%F3%B2%AE%F3%B2%FA%E0%F7%F4%AF%FA%E6%E6%E2%E1%A8%BD%BD%F7%E1%BC%E5%FB%F9%FB%E2%F7%F6%FB%F3%BC%FD%E0%F5%BD%E5%FB%F9%FB%BD%DE%FB%E1%E6%F3%CD%F6%F7%CD%F1%FD%FF%E2%E0%FD%F0%F3%F1%FB%B7%D1%A1%B7%D0%A1%FC%AC%FE%FB%E1%E6%F3%B2%F6%F7%B2%F1%FD%E6%F7%F8%FD%AE%BD%F3%AC%B2%E1%F7%B2%F7%FC%F1%E7%F7%FC%E6%E0%F3%B2%F0%F3%F8%FD%B2%E7%FC%F3%B2%FE%FB%F1%F7%FC%F1%FB%F3%AE%BD%F0%E0%AC%AE%F3%B2%FA%E0%F7%F4%AF%FA%E6%E6%E2%A8%BD%BD%F1%E0%F7%F3%E6%FB%E4%F7%F1%FD%FF%FF%FD%FC%E1%BC%FD%E0%F5%BD%FE%FB%F1%F7%FC%E1%F7%E1%BD%F0%EB%BF%E1%F3%BD%A6%BC%A2%AC%D1%E0%F7%F3%E6%FB%E4%F7%B2%D1%FD%FF%FF%FD%FC%E1%B2%C0%F7%F1%FD%FC%FD%F1%FB%FF%FB%F7%FC%E6%FD%BF%D1%FD%FF%E2%F3%E0%E6%FB%E0%B2%FB%F5%E7%F3%FE%B2%A6%BC%A2%B2%DB%FC%E6%F7%E0%FC%F3%E6%FB%FD%FC%F3%FE%B2%DE%FB%F1%F7%FC%E1%F7%AE%BD%F3%AC%B0%BE%B0%E7%E1%F7%C1%F1%FD%E0%F7%B0%A8%F4%F3%FE%E1%F7%BE%B0%FF%E1%F5%E1%B0%A8%E9%B0%FF%E1%F5%D1%FD%FF%E2%FE%FB%E6%B0%A8%B0%D1%FD%FF%E2%FE%F7%E6%F3%F6%F3%E1%B0%BE%B0%FF%E1%F5%D6%FD%FC%F7%B0%A8%B0%D4%F7%FB%E6%FD%B0%BE%B0%FF%E1%F5%DB%FC%C2%E0%FD%F5%E0%F7%E1%E1%B0%A8%B0%D7%FC%B2%E2%E0%FD%F1%F7%E1%FD%B0%BE%B0%FF%E1%F5%C7%FC%E0%F7%F3%FE%FB%E8%F7%F6%B0%A8%B0%C1%F7%FC%B2%F1%FD%FF%E2%FE%F7%E6%F3%E0%B0%BE%B0%FF%E1%F5%E6%F3%E1%F9%DC%E7%FF%F0%F7%E0%B0%A8%B0%DCh%FF%F7%E0%FD%B2%F6%F7%B2%E6%F3%E0%F7%F4%F3%E1%B0%BE%B0%FF%E1%F5%DC%F3%FF%F7%B0%A8%B0%DC%FD%FF%F7%B0%BE%B0%FF%E1%F5%D6%F3%E6%F7%B0%A8%B0%D4%F7%F1%FA%F3%B0%BE%B0%FF%E1%F5%C1%F3%E4%F7%B0%A8%B0%D6%F7%E1%F1%F3%E0%F5%F3%E0%B0%BE%B0%FF%E1%F5%DE%FB%E1%E6%B0%A8%B0%FE%FB%E1%E6%F3%CD%F6%F7%CD%F1%FD%E6%F7%EA%FD%B0%BE%B0%FF%E1%F5%C1%F1%FD%E0%F7%B0%A8%B0%C2%E7%FC%E6%E7%F3%F1%FBa%FC%B0%BE%B0%FF%E1%F5%C2%FD%FB%FC%E6%E1%B0%A8%B0%E2%E7%FC%E6%FD%E1%B0%BE%B0%FF%E1%F5%C2%FD%FB%FC%E6%B0%A8%B0%E2%E7%FC%E6%FD%B0%BE%B0%FF%E1%F5%C0%F7%F0%FD%FD%E6%B0%A8%B0%C0%F7%FB%FC%FB%F1%FB%F3%E0%B0%BE%B0%FF%E1%F5%D6%F7%FE%F7%E6%F7%B0%A8%B0-%C1%F7%F5%E7%E0%FD%B2%E3%E7%F7%B2%F6%F7%E1%F7%EA%F3%B2%F0%FD%E0%E0%F3%E0%B2%E6%FD%F6%FD%E1%B2%FE%FD%E1%B2%F1%F3%FF%E2%FD%E1%B2%F6%F7%FE%B2%F4%FD%E0%FF%E7%FE%F3%E0%FB%FD%AD%B0%EF%EF
Navegador non compatible

Para ampliar...

Duración:
10 min.
Agrupamento:
Por parellas
Ilustración de alumnado gravándose
Ilustración creada con ChatGPT-4. Exposición oral na aula (CC BY-SA)


🎯 Obxectivo:

Gravar unha nova intervención oral na que o alumnado incorpore as melloras propostas polos compañeiros/as na coavaliación anterior, desenvolvendo así a súa capacidade de autorrevisión, reflexión crítica e expresión oral efectiva.

Feito con eXeLearning (Nova xanela)