A partir dos anos 60, xurdirán máis grupos de teatro cunha actitude combativa, á vez que interesados nas novidades teatrais europeas. Como noutras literaturas, o teatro de carácter social e o experimental ou independente, mestúranse.
Na literatura vasca, sobre todo a partir dos anos 60, Larzabal fai un teatro comprometido coa lingua e coa historia do País Vasco, así como Xalbador Garmendia ou Gabriel Aresti, que denuncia a través do seu teatro a arbitrariedade do poder e a moral tradicional vasca.
Labaien e Larzabal, ambos autores moi prolíficos, son considerados como os piares do teatro vasco. O primeiro, ademais de obras da súa propia creación, foi tradutor doutros dramaturgos entre os que se atopan Castelao, Ionesco, Brecht, etc, polo que é evidente que era coñecedor da literatura que se facía fóra das fronteiras do País Vasco.
A obra máis importante de Larzabal é Matalas, representada en 1968, que inicia un novo tipo de teatro reivindicativo, comprometido coa lingua e coa historia do País Vasco.
Polo que respecta a Garmendia, traballa tamén, na década dos 60, na renovación do teatro vasco, o que se reflicte en Istoria trixte bat (1964), que supón unha creba con respecto ó teatro anterior. Asemade, Garmendia traduciu algunhas obras de Camus, de Pedrolo, etc.
Por último, Gabriel Aresti, ademais do seu labor de tradutor doutros dramaturgos, como Betti ou Valle Inclán, creou obras propias: Mugaldeko herrían eginikako Tobera (1961), "Tobera representada nunha vila da fronteira"; Eta gure heriotzeko orduan "E na hora da nosa morte". Na súa obra rebelábase contra o poder e a moral tradicional vasca, dando lugar ó que deu en chamarse teatro popular revolucionario.