Como a vida mesma

Obradoiro

Centrámonos nos xéneros xornalísticos mixtos para extraer as características da crónica. Focalizamos a expresión da subxectividade, a temporalidade e a sintaxe.

Actividade

1. Reconstrución dunha crónica


En grupos, compoñede a seguinte crónica, da que se ofrece o inicio e mais cinco partes desordenadas. Achegade tamén un título para cada unha das partes que recolla o seu contido.

O proceso poderá ser:
- Centrar o asunto de cada fragmento. Escribir un título para cada un.
- Ligar as referencias internas e facer inferencias sobre o que se puido dicir antes.
- Identificar a orde das ideas de acordo co avance temporal.
- Apreciar o fío do discurso co apoio dos marcadores textuais.

Montouto, epicentro do minibasquet galego

Tal e como estaba previsto, o Colexio M. P. acolleu o pasado domingo 17 de marzo a primeira Xornada do Minibasquet Galego, que nace con vocación de continuidade. Ao longo de 12 horas ininterrompidas, as instalacións colexiais e deportivas congregaron a máis de 500 persoas.

.....

1. Os membros da organización, os anfitrións, os adestradores presentes e os xogadores das dúas seleccións tiñan xornada de tarde, pero antes había que repoñer forzas. O comedor colexial acolleu aos 110 comensais que aínda tiñan actividade vespertina. Repuxeron forzas, degustaron o menú que se lles ofreceu e prepararáronse para vivir unha intensa tarde.
A tarde traía como primeiro prato un Foro de debate sobre as posibles melloras do minibasquet galego dirixido aos adestradores, responsables de clubs e persoas interesadas. Coa participación dunhas cen persoas, exercendo Carlos Colinas de moderador, deron pé ao coloquio Francisco Martín, presidente da Fegaba, Juan Carlos Castro, director técnico de CB Breogán, e José Luis Guede, adestrador superior.

2. Mentres tanto, e tal como estaba previsto, a media mañá os pais foron dirixidos ao salón de actos, onde asistiron a unha interesantísima e gratificante charla-coloquio na que actuou como moderador Rubén Domínguez, psicólogo e adestrador de baloncesto, e na que participaron Leticia Fernández, responsable da Área de Saúde da Fegaba, José A. Godoy, árbitro e membro do CGAB, e mais Belén Iglesias e Ricardo Aldrey, ex xogadores profesionais de baloncesto e pais de practicantes deste deporte.
Non quedou ningún dos 398 asentos do salón libres e moitos dos pais tiveron que seguir as dúas horas de charla de pé. O interese da mesma, a comodidade do propio salón e a preocupación polos fillos fixo que ese tempo soubese a pouco.

3. Ás 9 da mañá abríanse as portas de acceso para os responsables da Fegaba encabezados polo seu director técnico, Carlos Colinas. Con el os diferentes adestradores e persoal auxiliar da propia federación. Con eles, comezaron a chegar os pais máis madrugadores. En cuestión dunha hora, o aparcadoiro estaba acugulado e na Residencia colexial unha fileira de pais cos seus nenos esperaban para pasar control de datos e gozar dun pequenos refrixerio ofrecido polo Centro como sinal de benvida.
Transcorrido este primeiro acto rutinario, os verdadeiros protagonistas foron dirixidos por idades e sexos cos responsables de tecnificación, concentrándose os do ano 2002 nos seus lugares de adestramento ás 10.00, os de 2003 ás 11.15 e os de 2004 ás 12. 30. En total, 150 nenos (25 por ano e sexo) viviron unha xornada intensa e práctica de adestramentos acompañados por un día espléndido.

4. Mentres se desenvolvía o Foro, que se prolongou ata pasadas as 17 h., facían o seu quecemento prepartido os integrantes da selección galega feminina, que terían como rival unha selección de xogadoras infantís do Colexio. O de menos foi o resultado (22-61 para a selección galega). O máis importante, a experiencia vivida. Rematado este, tocoulle a vez á selección masculina. Aquí o resultado foi menos avultado (42-62 para a selección galega), pero a intensidade e a ilusión, as mesmas.
Case ao mesmo tempo, e sen solución de continuidade dadas as posibilidades que as instalacións deportivas de Montouto ofrecen, principiou ás 18.30 unha charla formativa no pavillón novo, a cargo de Darío Méndez.
Rematada a charla tocou a despedida. Recoller todo e emprender o camiño de volta. Na mente de todos quedou unha sensación: Ata o ano que vén!

5. Todos os nenos, unha vez que remataron os seus adestramentos, foron atendidos por monitores de tempo libre en distintas dependencias colexiais e cando todos remataron, sobre as 13.30 h., concentráronse no pavillón novo para vivir emocionados a visita dos xogadores da ACB Rafa Luz e Micky Stobart.
Rematada a súa visita, triple de Rafa e mate de Miki incluídos, partiron cos seus pais para os seus lugares de orixe, pensando seguramente se haberá unha segunda oportunidade para vivir este deporte como diversión única e exclusivamente.


Que tipo de datos e que elementos textuais permiten recompoñer o texto?

Actividade

2. Trazos da crónica

a) Lemos e vemos de principio estes cinco exemplos e reflexionamos sobre:
· Que feito motiva a crónica en cada caso?
· O titular e o parágrafo de entrada son obxectivos ou intentan captar a atención do receptor?
· O autor informa unicamente ou tamén valora e mesmo comenta?
· Como de pechan os textos?
· A linguaxe é a típica das noticias?

Fuxida agónica a Macedonia
Gómez Noya proclámase campión do mundo nun final épico
No inferno ucraíno
Cadea humana de esperanza de Laxe a Muxía
Galiza - Venezuela (ata o minuto 2)

b) Completade as características básicas da crónica en contraste cos demais xéneros xornalísticos mixtos ou interpretativos. Danse abaixo algúns trazos de todos eses xéneros e cumprirá escoller cando menos os que corresponden coa crónica.

- Especialista. Presenta e avalía produtos e feitos culturais. Informa, valora e orienta.
- Pode incluír ficha de datos, como a crítica. Claridade e precisión. Marcas de modalización
- Titular + Subtítulo identificativo + Breve presentación + Corpo (preg.-resp.) + Peche.
- Con valoracións apoiadas por argumentacións. Recomendación.
- Xornalista investigador. Debulla claves duns feitos, que valora. Con presenza de distintas perspectivas.
- Actos políticos, competicións deportivas, manifestacións artísticas, sucesos, conflitos.
- Titular + Entrada + Corpo (información + declaración + valoración) + Peche.
- Percepción de feitos. Análise dun tema e opinión. Personalidade e experiencias.
- Xornalista. Propón e extrae determinados coñecementos, experiencias e/ou opinións.
- Titulares + Entrada / Presentación + Corpo + Peche
- Obras literarias, filmes, representacións, discos, exposicións, programas de televisión...
- Linguaxe expresiva, con recursos literarios. Soe incluír apartados específicos e material gráfico.

c) Compoñede unha infografía básica con trazos referidos ao carácter narrativo secuencial, á estrutura, á presenza de valoracións, á importancia dos detalles descritivos e ao estilo, cando menos. Empregade algunhas das seguintes imaxes.

  • textiño
  • textiño
  • textiño
  • textiño
  • textiño
  • textiño

Fontes das imaxes: New7ducks, Liravega, Photoroyalty - Freepik.com

Actividade

3. Con subxectividade

a) Localizade expresións subxectivas nas crónicas Gómez Noya proclámase campión do mundo nun final épico e Galiza - Venezuela e indicade de que tipo son. Velaquí un apoio para iso.

b) Completade a seguinte crónica da gala do audiovisual galego incorporando valoracións claras. Apoiádevos nos datos que se achegan. Pódense incluír descricións do vestiario a partir da imaxe.

Datos:
· Película O Apóstolo: seis galardóns (mellor Dirección, mellor Longametraxe...)
· Sabela Arán: mellor actriz polo seu papel no filme Vilamor.
· Luís Tosar: mellor actor.
· Mabel Rivera: mellor interpretación feminina de reparto. Discurso de recollida do premio: “ a sociedade está a pasar tempos difíciles”.
· Xabarín Club: premio de honra 'Fernando Rey'. Discurso de Rosa Vilas, directora da TVG: “este galardón é un aliciente para seguir traballando no programa”.
· Discurso do presidente da Academia, Antonio Mourelos: “Existimos. Estamos aquí. E queremos seguir estando aquí. O audiovisual galego colleita éxitos fóra das nosa fronteiras, o que avala un sector demasiado importante para deixalo morrer”.
· Entre o público: o Conselleiro de Cultura e Educación e o Secretario Xeral Cultura.

Inicio da crónica:
Quen dixo que as entregas de premios tiñan que ser aburridas? Nos escasos dez minutos iniciais, o equipo da gala demostrounos que neste caso non ía ser así. Un vídeo amosábanos as complicacións de Ricardo de Barreiro para chegar ao Pazo da Ópera nun mundo asolagado por zombies. Con esta posta en escena, a Academia Galega do Audiovisual amosa unha renovación clara e un xiro cara ao público máis novo.
Centrándonos xa nos premiados e, concretamente, nos do mundo do cinema, ...

c) Extraede as expresións valorativas dos poemas cos que traballamos.

Actividade

4. Temporalidade

a) Localizade marcadores temporais e complementos circunstanciais de tempo no corpo de Fuxida agónica a Macedonia e de Cadea humana de esperanza de Laxe a Muxía. Procedede parágrafo a parágrafo, indicando tamén o tempo verbal dominante, seguindo o modelo. Consúltese previamente o apoio.

Temporalidade

Textos

Tempo verbal dominante

Marcadores textuais

CC

Fuxida agónica a Macedonia
1º parágrafo: Pretérito imperfecto (copretérito, para a situación) e Pretérito (perfecto, para a acción)
2º parágrafo:
3º parágrafo:
4º parágrafo:
1º parágrafo: -
2º parágrafo:
3º parágrafo:
4º parágrafo:
1º parágrafo: desde hai unha semana, xa, mentres agardaban..., a media mañá
2º parágrafo:
3º parágrafo:
4º parágrafo:
Cadea humana de esperanza de Laxe a Muxía
1º parágrafo: Pretérito (perfecto) de indicativo
2º parágrafo:
3º parágrafo:
4º parágrafo:
5º parágrafo:

1º parágrafo: -
2º parágrafo:
3º parágrafo:
4º parágrafo:
5º parágrafo:
1º parágrafo: desde as primeiras horas da mañá, pasado o mediodía
2º parágrafo:
3º parágrafo:
4º parágrafo:
5º parágrafo:

b) Propoñede dous marcadores temporais axeitados para engadir en cada un dos textos.

Apoios

Expresións da temporalidade

Marcadores temporais

Actividades externas


Actividade

5. Funcións sintácticas e unidades

a) A crónica combina a sinxeleza cun estilo persoal, de xeito que o dominio da sintaxe é especialmente importante. Para revisar as funcións e unidades, trasladade os contidos deste documento a un esquema ou mapa de ideas.

Podedes ampliar a información nestas presentacións externas:
- Sintagma nominal, sintagma verbal, suxeito
- CD, CI, Suplemento
- CC, CAX, ATR, CPRED

b) Realizade agora as actividades recollidas neste documento.

Anterior

Con sentido.


Seguinte

Temos a palabra.