Obxectivos Xerais desta Proposta Educativa
A razón principal do material que a continuación se presenta é animar a toda a comunidade educativa galega, en especial a profesorado e alumnado, a achegarse á creación musical a través dunha ferramenta TAC, o Linux MultiMedia Studio (LMMS), software libre e de código aberto.
En base a isto, explicitamos as liñas de acción prioritaria do seguinte xeito:
1. Achegarse á creación musical por medio de utilidades e ferramentas TIC:
Na actualidade as posibilidades de creación musical que ofrecen as nosas computadoras e outros dispositivos tecnolóxicos son inmensas. Pouco a pouco estamos a avanzar no seu uso no día a día das aulas pero aínda temos moito camiño que percorrer ata que a súa presenza sexa unha realidade na contorna educativa: sen desbotar todo o que se está a facer na actualidade, pensamos que a tecnoloxía musical aplicada á creatividade en acción debe posuír un lugar importante na formación dos nosos nenos e nenas por ser quen de xerar aprendizaxes significativas que ben poderán ter continuidade en momentos vitais posteriores.
Parece evidente que o nivel educativo do que estamos a falar e para o que se elabora este material, nun principio a Educación Secundaria Obrigatoria e, en especial, o curso de 4º ESO (sen desbotar que o alumnado de calquera dos cursos anteriores tamén podería achegarse ó mesmo) determina que esteamos a darlles un primeiro achegamento a este tipo de ferramentas pero non podemos obviar que permiten achegar ó alumnado á creación musical dun xeito máis intuitivo e experimental e non tanto académico, polo que estamos a propiciarlles dar un salto cualitativo importante de cara á súa expresión persoal, estamos a ofrecerlles unha ferramenta máis: se están a elaborar as súas presentacións, traballos dixitais, blogs, webs… non sería o momento de facilitarlles unha posibilidade máis, a de poder elaborar unha secuencia musical de certa calidade que eleve o nivel final das súas encomendas?
2. O uso do software libre nas contornas educativas
O segundo dos porqués que leva á elección deste programa e á elaboración deste material, viría a darlle continuidade a un dos aspectos do Proxecto Abalar da Xunta de Galicia, cal é o da creación dunha maqueta, a maqueta Abalar, baseada no sistema operativo Linux (Debian 8.5) e que vense de elaborar para poder ser empregada na meirande parte dos equipos informáticos cos que a Consellería de Educación ten dotado ós centros educativos e por todos aqueles que así o desexen.
Parece evidente que a Consellería avanza nunha liña clara de consolidación nos seus equipamentos informáticos dun sistema operativo libre e no uso do software libre nas aulas. Pola mesma, resulta lóxico pensar que a nosa proposta neste momento pasa por fornecer esa liña de acción ó estarmos a elaborar un material que permitirá traballar nese novo entorno operativo, libre e gratuíto.
Na actualidade, o LMMS non aparece no repositorio de programas que a maqueta Abalar propón na sección Audio e Vídeo pero iso non nos impedirá poder instalalo nosoutros (agás nas Aulas Abalar que teñen unha administración centralizada e allea ós centros) e tampouco significa que, co tempo, nas seguintes maquetas Abalar poida estar xa presente.
Non obstante, o feito de estar a propor un sistema operativo aberto para os centros educativos non vai ser un problema para o caso do software que propoñemos por canto que tanto nosoutros como o noso alumnado poderemos atopar unha versión apropiada para instalar na computadora que teñamos na casa, habitualmente aínda cun sistema operativo Windows; e incluso experimentalmente está a avanzar, mais con maior lentitude, no sistema operativo OS de Mac (tendo en conta que este xa aporta ferramentas gratuítas dun nivel óptimo para o traballo que propoñemos).
Pois ben, esta sería entón a segunda das liñas que fundamentan este traballo: aportar material para o día a día na aula, dando a coñecer e empregando o software libre para a creación musical co noso alumnado, ampliando as posibilidades da maqueta Abalar polo que se refire ó audio e ó vídeo.
3. Aportar un enfoque competencial na adquisición dos coñecementos precisos para a creación musical a través de ferramentas dixitais.
A irrupción das competencias clave na lexislación española trae consigo a necesidade dun cambio definitivo na práctica docente. O noso alumnado, inmerso nunha realidade distinta e cuns medios á súa disposición moi diferentes ós de tempo atrás, camiña cara ó coñecemento dun xeito diferente. Por iso, é tarefa do profesorado procurar que esa formación acade, dun xeito equilibrado pero significativo, os seus tres saberes básicos: coñecer, facer e ser.
Pois ben, desa pseudo-revolución obtemos boa mostra na lexislación educativa que, por primeira vez, fala xa de concretas liñas metodolóxicas a empregar, con expresións como metodoloxía activa, actividades de aprendizaxe integradas, aprendizaxe baseada en proxectos, traballo colaborativo… Diseminadas pola lexislación, aparecen implícitas referencias a como debemos abordar o noso traballo e, como ben sinala o Decreto de currículo de Secundaria e Bacharelato, Decreto 86/2015, no seu artigo 27.3 as tecnoloxías da información e da comunicación serán unha ferramenta necesaria para a aprendizaxe en todas as materias, tanto polo seu carácter imprescindible na educación superior como pola súa utilidade e relevancia para a vida cotiá e a inserción laboral.
Pois ben, en ambas direccións, no enfoque competencial e no tecnolóxico, o que estamos a propor é precisamente dotar ó noso alumnado dunha ferramenta de uso tanto no seu proceso formativo como en futuras encomendas laborais ou da vida diaria. Por iso, non podemos observar estas aprendizaxes que levaremos a cabo como un compartimento estanco, alleas a proxectos e a produtos finais con relevancia social que son o medio no que as competencias clave teñen verdadeira virtualidade.
Licenciado baixo a Licenza Creative Commons Recoñecemento Compartir igual 4.0