Saltar navegación

Competencias clave. Contidos, criterios de avaliación e estándares de aprendizaxe.


Competencias clave

Capacidades para activar e aplicar de forma integrada os contidos propios de cada ensinanza e etapa educativa, co fin de lograr a realización axeitada de actividades e a resolución eficaz de problemas complexos. (LOE 2006)

O proxecto desenvolve de forma integrada as competencias clave, destacando o valor de uso do coñecemento, a súa funcionalidade e significado a través da realización de tarefas. Na táboa seguinte sinálanse as competencias clave [1] traballadas en cada un dos apartados e tarefas propostas no proxecto.

Competencias clave traballadas nas actividades e tarefas do proxecto
Actividades
e tarefas

Comunicación
lingüística

CCL

C. matemática
e competencias
básicas en ciencia
e tecnoloxía

CMCCT

Competencia
dixital

CD

Aprender a
aprender

CAA

Competencias
sociais e
cívicas

CSC

Sentido de
iniciativa e
espírito
emprendedor

CSIEE

Conciencia e
expresións
culturais

CCEC

Tarefa 1
X X X X X
Tarefa 2
X X X
Tarefa 3
X X X
Tarefa 4
X X X
Tarefa 5 X X X

___________________________________________________

[1] “Orde ECD/65/2015, do 21 de xaneiro, pola que se describen as relacións entre as competencias, os contidos e os criterios de avaliación da educación primaria, a educación secundaria obrigatoria e o bacharelato.- BOE-A-2015-738-consolidado.pdf”, [En liña]. Dispoñible: http://www.boe.es/buscar/pdf/2015/BOE-A-2015-738-consolidado.pdf. [Consulta: 21-maio-2017].

Deseño curricular

Obxectivos da ESO tratados nesta secuencia didáctica. Artigo 10 do DECRETO 86/2015, do 25 de xuño [2]

  1. Asumir responsablemente os seus deberes, coñecer e exercer os seus dereitos no respecto ás demais persoas, practicar a tolerancia, a cooperación e a solidariedade entre as persoas e os grupos, exercitarse no diálogo, afianzando os dereitos humanos e a igualdade de trato e de oportunidades entre mulleres e homes, como valores comúns dunha sociedade plural, e prepararse para o exercicio da cidadanía democrática.

  2. Desenvolver e consolidar hábitos de disciplina, estudo e traballo individual e en equipo, como condición necesaria para unha realización eficaz das tarefas da aprendizaxe e como medio de desenvolvemento persoal.

  3. Valorar e respectar a diferenza de sexos e a igualdade de dereitos e oportunidades entre eles. Rexeitar a discriminación das persoas por razón de sexo ou por calquera outra condición ou circunstancia persoal ou social. Rexeitar os estereotipos que supoñan discriminación entre homes e mulleres, así como calquera manifestación de violencia contra a muller.

  4. Fortalecer as súas capacidades afectivas en todos os ámbitos da personalidade e nas súas relacións coas demais persoas, así como rexeitar a violencia, os prexuízos de calquera tipo e os comportamentos sexistas, e resolver pacificamente os conflitos.

  5. Desenvolver destrezas básicas na utilización das fontes de información, para adquirir novos coñecementos con sentido crítico. Adquirir unha preparación básica no campo das tecnoloxías, especialmente as da información e a comunicación.

  6. Concibir o coñecemento científico como un saber integrado, que se estrutura en materias, así como coñecer e aplicar os métodos para identificar os problemas en diversos campos do coñecemento e da experiencia.

  7. Desenvolver o espírito emprendedor e a confianza en si mesmo, a participación, o sentido crítico, a iniciativa persoal e a capacidade para aprender a aprender, planificar, tomar decisións e asumir responsabilidades.

  8. Comprender e expresar con corrección, oralmente e por escrito, na lingua galega e na lingua castelá, textos e mensaxes complexas, e iniciarse no coñecemento, na lectura e no estudo da literatura.

  9. Comprender e expresarse nunha ou máis linguas estranxeiras de maneira apropiada.

  10. Coñecer, valorar e respectar os aspectos básicos da cultura e da historia propias e das outras persoas, así como o patrimonio artístico e cultural. Coñecer mulleres e homes que realizaran achegas importantes á cultura e á sociedade galega, ou a outras culturas do mundo.

  11. Coñecer e aceptar o funcionamento do propio corpo e o das outras persoas, respectar as diferenzas, afianzar os hábitos de coidado e saúde corporais, e incorporar a educación física e a práctica do deporte para favorecer o desenvolvemento persoal e social. Coñecer e valorar a dimensión humana da sexualidade en toda a súa diversidade. Valorar criticamente os hábitos sociais relacionados coa saúde, o consumo, o coidado dos seres vivos e o medio ambiente, contribuíndo á súa conservación e á súa mellora.

  12. Apreciar a creación artística e comprender a linguaxe das manifestacións artísticas, utilizando diversos medios de expresión e representación.

  13. Coñecer e valorar os aspectos básicos do patrimonio lingüístico, cultural, histórico e artístico de Galicia, participar na súa conservación e na súa mellora, e respectar a diversidade lingüística e cultural como dereito dos pobos e das persoas, desenvolvendo actitudes de interese e respecto cara ao exercicio deste dereito.

  14. Coñecer e valorar a importancia do uso da lingua galega como elemento fundamental para o mantemento da identidade de Galicia, e como medio de relación interpersoal e expresión de riqueza cultural nun contexto plurilingüe, que permite a comunicación con outras linguas, en especial coas pertencentes á comunidade lusófona.

 Na seguinte táboa aparecen en gris os códigos, contidos ou estándares de 2º ESO, todo o demáis é común para 1º e 2º ESO.

Contidos Criterios de avaliación Estándares de aprendizaxe Compet. Tarefa
B1.4./B1.4. Formulación de proxectos e investigacións matemáticas escolares, en contextos numéricos, xeométricos, funcionais, estatísticos e probabilísticos, de xeito individual e en equipo. Elaboración e presentación dos informes correspondentes. B1.5./B1.5. Elaborar e presentar informes sobre o proceso, resultados e conclusións obtidas nos procesos de investigación. MAB1.5.1./MAB1.5.1. Expón e argumenta o proceso seguido ademais das conclusións obtidas, utilizando distintas linguaxes (alxébrica, gráfica, xeométrica e estatístico-probabilística).

CCL

CMCCT

3
B1.5./B1.5. Práctica dos procesos de matematización e modelización, en contextos da realidade e en contextos matemáticos, de xeito individual e en equipo. B1.6./B1.6. Desenvolver procesos de matematización en contextos da realidade cotiá (numéricos, xeométricos, funcionais, estatísticos ou probabilísticos) a partir da identificación de situacións problemáticas da realidade.

MAB1.6.3./MAB1.6.3. Usa, elabora ou constrúe modelos matemáticos sinxelos que permitan a resolución dun problema ou duns problemas dentro do campo das matemáticas.

MAB1.6.4./MAB1.6.4. Interpreta a solución matemática do problema no contexto da realidade.

CMCCT 1,2
B1.7./B1.7. Valorar a modelización matemática como un recurso para resolver problemas da realidade cotiá, avaliando a eficacia e as limitacións dos modelos utilizados ou construídos. MAB1.7.1./MAB1.7.1. Reflexiona sobre o proceso e obtén conclusións sobre el e os seus resultados, valorando outras opinións.

  CMCCT

CAA

CSC
Todas
B1.5./B1.5. Práctica dos procesos de matematización e modelización, en contextos da realidade e en contextos matemáticos, de xeito individual e en equipo. B1.8./B1.8. Desenvolver e cultivar as actitudes persoais inherentes ao quefacer matemático.

MAB1.8.1./MAB1.8.1. Desenvolve actitudes axeitadas para o traballo en matemáticas (esforzo, perseveranza, flexibilidade e aceptación da crítica razoada).

MAB1.8.5./MAB1.8.5. Desenvolve habilidades sociais de cooperación e traballo en equipo. 

  CMCCT

CSIEE

CSC
Todas
B1.6./B1.6. Confianza nas propias capacidades para desenvolver actitudes axeitadas e afrontar as dificultades propias do traballo científico. B1.9./B1.9. Superar bloqueos e inseguridades ante a resolución de situacións descoñecidas. MAB1.9.1./MAB1.9.1. Toma decisións nos procesos de resolución de problemas, de investigación e de matematización ou de modelización, valorando as consecuencias destas e a súa conveniencia pola súa sinxeleza e utilidade.

  CMCCT

CSIEE
1,2
B1.10./B1.10. Reflexionar sobre as decisións tomadas e aprender diso para situacións similares futuras. MAB1.10.1./MAB1.10.1. Reflexiona sobre os problemas resoltos e os procesos desenvolvidos, valorando a potencia e sinxeleza das ideas claves, aprendendo para situacións futuras similares.

 CMCCT

CAA
1,2

B1.7./B1.7. Utilización de medios tecnolóxicos no proceso de aprendizaxe para:

–  Recollida ordenada e a organización de datos.

–  Elaboración e creación de representacións gráficas de datos numéricos, funcionais ou estatísticos.

–  Facilitación da comprensión de conceptos e propiedades xeométricas ou funcionais e a realización de cálculos de tipo numérico, alxébrico ou estatístico.

–  Deseño de simulacións e  elaboración de predicións sobre situacións matemáticas diversas.

–  Elaboración de informes e documentos sobre os procesos levados a cabo e os resultados e as conclusións obtidos.

Consulta, comunicación e compartición, en ámbitos apropiados, da información e das ideas matemáticas.

B1.11./B1.11. Empregar as ferramentas tecnolóxicas axeitadas, de forma autónoma, realizando cálculos numéricos, alxébricos ou estatísticos, facendo representacións gráficas, recreando situacións matemáticas mediante simulacións ou analizando con sentido crítico situacións diversas que axuden á comprensión de conceptos matemáticos ou á resolución de problemas. MAB1.11.1./MAB1.11.1. Selecciona ferramentas tecnolóxicas axeitadas e utilízaas para a realización de cálculos numéricos, alxébricos ou estatísticos cando a dificultade destes impida ou non aconselle facelos manualmente.

CMCCT

CD
1,2
MAB1.11.5./MAB1.11.5. Utiliza medios tecnolóxicos para tratar datos e gráficas estatísticas, extraer información e elaborar conclusións. CMCCT Todas
B1.12./B1.12. Utilizar as tecnoloxías da información e da comunicación de maneira habitual no proceso de aprendizaxe, procurando, analizando e seleccionando información salientable en internet ou noutras fontes, elaborando documentos propios, facendo exposicións e argumentacións destes, e compartíndoos en ámbitos apropiados para facilitar a interacción. MAB1.12.1./MAB1.12.1. Elabora documentos dixitais propios (de texto, presentación, imaxe, vídeo, son, etc.), como resultado do proceso de procura, análise e selección de información relevante, coa ferramenta tecnolóxica axeitada, e compárteos para a súa discusión ou difusión.

CD

CCL
3,4,5
MAB1.12.2./MAB1.12.2. Utiliza os recursos creados para apoiar a exposición oral dos contidos traballados na aula. CCL 5
MAB1.12.4./MAB1.12.4. Emprega ferramentas tecnolóxicas para compartir ideas e tarefas.

CD

CSC

CSIEE
3,4,5

B5.3./B5.1. Frecuencias absolutas, relativas e acumuladas.

B5.4./B5.2. Organización en táboas de datos recollidos nunha experiencia.

B5.5./B5.3. Diagramas de barras e de sectores. Polígonos de frecuencias; diagramas de caixa e bigotes

B5.6./B5.4. Medidas de tendencia central.

B5.5. Medidas de dispersión.

B5.1./B5.1. Formular preguntas axeitadas para coñecer as características de interese dunha poboación e recoller, organizar e presentar datos relevantes para respondelas, utilizando os métodos estatísticos apropiados e as ferramentas axeitadas, organizando os datos en táboas e construíndo gráficas, calculando os parámetros relevantes, e obtendo conclusións razoables a partir dos resultados obtidos. MAB5.1.3./MAB5.1.1. Organiza datos, obtidos dunha poboación de variables cualitativas ou cuantitativas en táboas, calcula e interpreta as súas frecuencias absolutas, relativas, e acumuladas, e represéntaos graficamente. CMCCT 1,2
MAB5.1.4./MAB5.1.2. Calcula a media aritmética, a mediana (intervalo mediano), a moda (intervalo modal), o rango e os cuartís, elixe o máis axeitado, e emprégaos para interpretar un conxunto de datos e para resolver problemas. CMCCT 2

B5.4./B5.2. Organización en táboas de datos recollidos nunha experiencia.

B5.5./B5.3. Diagramas de barras e de sectores. Polígonos  de frecuencias, diagramas de caixa e bigotes

B5.6./B5.4. Medidas de tendencia central.

B5.5. Medidas de dispersión: rango e cuartís, percorrido intercuarílico, varianza e desviación típica.

B5.7./B5.6. Utilización de calculadoras e ferramentas tecnolóxicas para o tratamento de datos, creación e interpretación de gráficos e elaboración de informes.

B5.2./B5.2. Utilizar ferramentas tecnolóxicas para organizar datos, xerar gráficas estatísticas, calcular parámetros relevantes e comunicar os resultados obtidos que respondan ás preguntas formuladas previamente sobre a situación estudada. MAB5.2.1./MAB5.2.1. Emprega a calculadora e ferramentas tecnolóxicas para organizar datos, xerar gráficos estatísticos e calcular as medidas de tendencia central, o rango e os cuartís. CMCCT 1,2
MAB5.2.2./ MAB5.2.2.Utiliza as tecnoloxías da información e da comunicación para comunicar información resumida e relevante sobre unha variable estatística analizada. CMCCT 3,4

[2] DECRETO 86/2015, do 25 de xuño, polo que se establece o currículo da educación secundaria obrigatoria e do bacharelato na Comunidade Autónoma de Galicia. “Disposicións xerais  do DOG núm. 120 do luns 29 xuño  do 2015”, [En liña]. Dispoñible: https://www.xunta.gal/dog/Publicados/2015/20150629/AnuncioG0164-260615-0002_gl.pdf [Consulta: 22-maio-2017].